Domov Lifestyle Téma dňa: zaujímavé modely Alpina: Alpina B7 Turbo

Téma dňa: zaujímavé modely Alpina: Alpina B7 Turbo

Značka Alpina nie je v našich končinách príliš známa. Skúsme si však pripomenúť niektoré modely Alpina, ktoré za to skutočne stoja. Prvým je Alpina B7 Turbo.

Aby ma niekto hneď nechytal za slovíčka. Samozrejme, všetky modely Alpina za niečo stoja. Každý je svojim spôsobom jedinečný a unikát. Avšak existujú také kúsky, ktoré boli vo svojej dobe ešte väčším unikátom. Patrili k najrýchlejším autám tej doby, prípadne mali taký motor, aký žiaden iný model v tej modelovej rade. Začneme vo vyššej strednej triede, teda modelmi na báze BMW 5. Každá Alpina totiž vychádza z niektorého modelu BMW, ktorý následne vylepší a urobí jedinečnejším.

Prvá generácia BMW 5 E12 prišla na trh v roku 1972. Alpina ešte vtedy nebola zastúpená ako oficiálna automobilka, len trocha upravovali niektoré komponenty. Až v roku 1978 vo Frankfurte predstavili niečo, čím ohúrili širokú motoristickú verejnosť. Alpina B7 Turbo. Tá vychádzala z bežného BMW 528i, kde však použili ako základ trojlitrový motor M30. Avšak už vtedy Alpina špekulovala a vymýšľala, ako auto spraviť zvláštnejším nielen v oblasti vzhľadu či výbavy. Tak k motoru pridali turbodúchadlo. Dnes úplne bežná vec, koncom 70-tych rokov vôbec.

S turbom to pôjde ľahšie

A keďže to nebolo absolútne bežné, vytvorili najrýchlejší sedan na svete. Malá firma z Bavorska vytvorila niečo, čomu nekonkurovalo nič z produkcie BMW či Mercedes-Benz. Turbodúchadlo KKK K27 ponúkalo maximálny pretlak 0,85 bar. Maximálny výkon vzrástol na 300 k a k tomu ohromných 462 Nm. Aby ste si neťukali na čelo, písal sa rok 1978, u nás bola hitom Škoda 120, kde sa rozprávame o chabých 90 Nm.

Alpina samozrejme pridala svoje vlastné pruženie s tlmičmi vyladené ich konštruktérmi (to robili aj predtým, než vytvárali vlastné modely) a klasické 16-palcové disky Alpina. V interiéri pribudli špeciálne prešívania Alpina a budíky s logom značky.

A teraz poďme k parametrom. Z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a na 200 km/h za 23,6 sekundy v roku 1978 znamenali titul najrýchlejšieho sedanu na svete. Maximálna rýchlosť bola na úrovni 250 km/h. Len tak pre porovnanie, o dve generácie novšie BMW M5 E34 s 3,8-litrovým šesťvalcom by jazdilo rovnako. Celkovo z B7 Turbo vyrobili 149 kusov. Áno, správne. Alpina vyrábala niekoľko sto kusov z každého modelu, tisícky kusov áut z jedného modelu sú dnešnou realitou.

Ešte to trocha vylepšíme

Avšak nekončíme. Rovnako ako Alpina. Tá na sklonku života 5ky E12 v roku 1981 vo Frankfurte predstavila ešte niečo lepiše. Alpinu B7 S Turbo. Ako správne tušíte, opäť tu máme vyšší výkon. A správne tušíte, opäť tento automobil bol najrýchlejším sedanom na svete, prevzal žezlo po predchodcovi B7 Turbo. Automobilka už nepoužila 3,0-litrový, ale najväčší 3,5-litrový motor generácie M30. Opäť turbo KKK K27 a preplňovací tlak 0,9 bar. Výsledné hodnoty? Maximálny výkon 243 kW (330 k) a 500 Nm. Stále na začiatku 80-tych rokov, prakticky pred 40 rokmi.

Alpina B7 Turbo E12  - Oldenzaal Classics

Opäť sa k slovu dostali vlastné vyvinuté pružiny a tlmiče s väčšími brzdami a 16-palcovými diskami. Všetky autá boli lakované do tmavomodrej Dunkelblau metallic farby. Avšak dôležité sú fakty. Tie hovoria jasnou rečou. Z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy, na 200 km/h za 20,3 sekundy a maximálka 261 km/h. Keďže to bol koniec éry generácie E12, z B7 S Turbo vyrobili len 60 áut. Asi si viete predstaviť, aké sú dnes cenené a ťažko zohnateľné. V ďalšej časti pokračujeme nasledujúcou generáciou.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTest Nissan Leaf e+ 62 kWh: prajete si elektriku?
Nasledujúci článokTEST Peugeot 3008 HYBRID4, 300 koní pre malé rodinné SUV je vážne dosť!