Trh luxusných SUV patrí medzi obľúbené aj v našich končinách. Nemci priniesli výber jazdených modelov, ktorých prevádzka by nemala majiteľa zruinovať…

Kľúčovým heslom súčasného automobilového priemyslu je okrem elektrifikácie aj kategória SUV. Kým na začiatku tisícročia bolo SUV považované skôr za luxus, dnes automobilky ponúkajú celý rad podkategórií vozidiel s vyššou karosériou. Aké výhody prinášajú SUV? Posádka sa cíti bezpečnejšie, nastupuje pohodlnejšie, sedí vyššie, no na druhej strane sa však omnoho horšie hľadá parkovacie miesto, v dnešnom automobilmi preplnenom svete. A pre automobilky? Nuž, za SUV si vždy môžu od zákazníka vypýtať viac peňazí… Rozmach SUV však znamená, že na trhu jazdených automobilov sa objavujú zaujímavé kúsky za zaujímavé ceny. No ak auto dnes stojí zlomok svojej pôvodnej ceny, neznamená to, že aj jeho údržba stojí menej. Práve to je jeden z dôvodov, na ktorom sa popáli mnoho vodičov tešiacich sa na luxus za relatívne málo peňazí. Aké SUV teda kúpiť? Na túto otázku sa pokúsil odpovedať nemecký magazín, ktorý dal dokopy rebríček luxusných SUV modelov na základe vlastných skúseností, dlhodobých testov či štatistík z nemeckej obdoby STK.

Audi Q7 4L (2005 – 2015)
Na obrovský predajný hit so štyrmi kruhmi na kapote dnes postačuje aj 10-tisíc eur. Lákavá suma za veľký luxusný mastodont, no treba sa pripraviť na vyšší kilometrový nájazd. Prvá generácia Q7 bola charakteristická svojimi obrími rozmermi a váhou, čo sa prejavuje na vysokej spotrebe pneumatík, bŕzd a podvozku celkovo. Slabým článkom je vzduchový podvozok, panoramatická strecha alebo komplikované predné svetlomety v neskorších verziách.

BMW X5/X6 E70/71 (2006 – 2013)
Za rovnakú sumu si dnes môžete kúpiť aj druhú generáciu X5, respektíve prvú generáciu X6. S najväčšou pravdepodobnosťou to bude verzia 30d s dieselovým radovým šesťvalcom s objemom 3,0 litra, ktorý vie trpieť na vadné alebo unavené rozvody. Koniec koncov, aj tu sa treba pripraviť na vyšší nájazd. Alternatívou môžu byť benzínové verzie, u ktorých je potrebné rátať s vyššou spotrebou. Vyhnúť by ste sa mali veľmi nepodarenému vidlicovému osemvalcu s označením 50i.

Mercedes-Benz triedy GL X164 (2006 – 2012)
V rebríčku je aj konkurent Q7 s trojcípou hviezdou v maske. Hoci prvé kúsky sa dajú kúpiť za lákavé sumy, autori odporúčajú priplatiť si za verziu po facelifte v roku 2009. Trieda GL totiž vznikala prvotne pre americký trh, čo sa premietlo do lacnejších materiálov s horšou kvalitou spracovania. O niečo lepšie materiály prišli s modernizáciou, no podľa niektorých prvé GL stále nedosahovalo kvalít ostatných modelov značky. Aj v tomto prípade vyššia hmotnosť znamená vysoké opotrebenie pneumatík a bŕzd. Problémom môže byť vzduchový podvozok a v niektorých prípadoch aj zle radiaca automatická prevodovka. Špecialitou je dieselová V8, ktorej servis je ale extrémne nákladný.

Volkswagen Touareg 7L/7P (2002 – 2010, 2010 – 2018)
Prvá generácia Touaregu je voľbou číslo jeden, ak sú vašimi požiadavkami veľké SUV a čo najnižšia cena. Ako ideálna voľba sa javí slabší, no spoľahlivý R5 TDI, ktorý vďaka svojej veľkosti umožňuje vykonávať prípadné servisná zásahy priamo v aute, nemusí ísť teda motor von ako je to pri väčších motorizáciách. Oblúkom sa vyhnite motoru V10 TDI, ktorý svojim mamutím krútiacim momentom sprevádza na druhý svet poddimenzované automatické prevodovky ako na bežiacom páse. Problematické sú aj vodné pumpy či elektronika.

Druhá generácia sa niesla v znamená luxusnejšieho a kvalitnejšieho interiéru, no zároveň priniesla aj nové problémy. Pri kúpe si treba dať pozor na hlučné rozvody, ktorých výmena na motore 3,0 TDI V6 je pomerne náročná a drahá kvôli ich umiestneniu. Problémom je aj riadenie či časté úniky oleja. “No-go” je hybridná verzia, ktorá je príliš komplikovaná a neprináša prakticky žiadne výhody.

Volvo XC90 (2002 – 2014)
Vo výbere nesmie chýbať ani spoľahlivé švédske železo. XC90 prišla na trh už v roku 2002, čomu je ťažké veriť vďaka jednoduchému, no nadčasovému dizajnu. Redaktori AutoBildu sa sťažovali na pomerne nepresvedčivé dynamické parametre či už dieselových alebo benzínových verzií, no úprimne ak sa potrebujete pretekať, tak veľké SUV asi nebude to pravé orechové. Špecialitou XC90 je pomerne veľký polomer otáčania, často zlyhávajúce tlmiče či originálne ťažné zariadenie, respektíve jeho elektroinštalácia.

Zdroj: autobild / startstop

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Pridaj komentár