Domov Lifestyle Najväčší prepadák je na predaj. Takmer nejazdený Jaguar XJR-15 má...

Najväčší prepadák je na predaj. Takmer nejazdený Jaguar XJR-15 má teraz hodnotu vyše 1,7 milióna eur

Na začiatku 90-tych rokov bol Jaguar na dne. Svoje predaje chceli zachrániť dvoma veľmi výkonnými modelmi. Ten úspešnejší z nich, Jaguar XJ220 určite poznáte. Druhý z dvojice, Jaguar XJR-15 nepozná takmer nikto. Teraz je tento prepadák na predaj.

Britská automobilka Jaguar si počas svojej existencie zažila niekoľko pádov na samé dno. Presne tak to bolo aj na začiatku 90-tych rokov, kedy nepredávali takmer nič. Aj napriek zlej situácií sa rozhodli uspieť v inom segmente a vrhli sa do vôd superšportov. Aj keď sa im to nepodarilo, samotné kúsky stoja za to. Zatiaľ čo Jaguar XJ220 je dnes už legendou, o druhom z tejto dvojice vie málokto. Jaguar XJR-15 je ale naozaj pozoruhodným strojom. Ide o závodný špeciál s homologizáciou na bežné cesty.

Jaguar XJR-15
Obrovské fiasko.

Asi takýmto pomenovaním by sa dal nazvať Jaguar XJR-15. Nie však po technickej stránke. Čo sa použitej techniky týka, to auto bolo neskutočné. Jaguar XJR-15 vychádzal z pretekárskeho špeciálu XJR-9, s ktorým v roku 1988 Jaguar vyhral 24h Le Mans. Cestná verzia dostala niekoľko komponentov pochádzajúcich priamo z tohto špeciálu, napríklad brzdy AP Racing, ktoré mali len mäkšie doštičky pre lepšie využitie v bežnej premávke. Niekoľko ďalších prvkov bolo pretekárskym špeciálom inšpirovaných, napríklad karbon-kevlarové šasi a karoséria. V tomto aspekte bol Jaguar XJR-15 vôbec prvý cestný automobil na svete s použitím takého veľkého množstva karbónu. Až nejakú dobu po ňom prišiel na svet McLaren F1.

Jaguar XJR-15
Pod kapotou šesť-liter.

Jaguar XJ220 bol pre mnohých sklamaním práve kvôli absencií tohto agregátu. Tento dvanásť-valcový motor produkoval výkon 456 koní a 570 Nm. Výkon bol posielaný výhradne na zadnú nápravu pomocou 6-stupňovej, nesynchronizovanej manuálnej prevodovky, alebo tí, ktorí neboli až takí puristi mohli za príplatok siahnuť po 5-stupňovej manuálnej prevodovke. Spoľahlivosť tejto prevodovky však mierne zaostávala. K tej civilnejšej prevodovke nie sú dostupné žiadne dáta, ale zato Jaguar XJR-15 s tou závodnou prevodovkou dokázal akcelerovať z 0-100 km/h za 3,9 sekundy a ručička tachometra sa zastavila na hranici 307 km/h. To sú ešte aj na dnešnú dobu slušné čísla.

Jaguar XJR-15
Jeden môže byť váš. 

V roku 1990, keď schádzali tieto beštie z výrobnej linky si Jaguar za svoj top model pýtal neuveriteľných 960 165 USD. Cena bola prestrelená ešte aj v porovnaní s Ferrari F40, ktoré bolo výrazne lacnejšie. V kombinácií len s pravostranným riadením z toho nič iné ako predajný prepadák byť nemôže. Samotný Jaguar bol však z neúspechu zaskočený a za dva roky produkcie vzniklo len 53 kusov. Keďže týchto áut vzniklo tak strašne málo, naraziť na tento kúsok na predaj je ako sviatok. Rm Sotheby’s má ale na predaj naozaj špeciálny kúsok. Najazdených ma len necelých 2 200 km. Aj napriek tomu, že to nie je veľmi obľúbený model, má obrovskú zberateľskú hodnotu. Majiteľ si svoj kúsok pýta 1 450 000 libier.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!