Domov Lifestyle Vedeli ste, že aj vaše brzdy v aute majú na svedomí Jaguar...

Vedeli ste, že aj vaše brzdy v aute majú na svedomí Jaguar a Porsche?

Kto chce jazdiť, musí aj brzdiť. Dobré brzdy sú základom pre bezpečnú jazdu. Väčšina dnešných áut má vo výbave kotúčové brzdy. Jedny sú väčšie, druhé zasa menšie, no jedno majú spoločné. Brzdia ! A to od nich aj čakáme. Viete však, ako sa automobilky Porsche a Jaguar pričinili o brzdy ako ich poznáme ?

Pri bežných testoch automobilov sa jednou z disciplín stalo aj intenzívne brzdenie z určitej rýchlosti. Predstavme si športové auto, ktoré zo 100 kilometrov za hodinu dokáže zastaviť na zhruba 30 metroch. Impozantné, však ? No týchto 30 metrov brzdnej dráhy sa skracovalo priamo úmerne s pribúdajúcim časom a vývojom, ktorým si brzdy prešli.

Rýchlosť nebola problém

Výroba rýchleho auta sa stala skutočnosťou už na konci 19.storočia. Veď ešte v roku 1899 sa belgický elektromobil La Jamais Contente stal vôbec prvým vozidlom jazdiacim rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu. Problémom však nie je auto rozbehnúť, ale zastaviť ho. Ako roky ubiehali, autá postupne zrýchľovali. V 30.rokoch minulého storočia dokázali závodné monoposty už jazdiť rýchlosťami nad 300 kilometrov za hodinu. No vtedajšie bubnové brzdy nedosahovali požadovaný brzdný účinok na tak silné a výkonné motory.

Bubnové brzdy mali hlavne problém s prehrievaním, čo spôsobovalo nekonzistentý brzdný účinok. A preto vznikol priestor na iný typ bŕzd. Po druhej svetovej vojne sa dostali na scénu kotúčové brzdy. O prvý experiment sa pokúsili Briti. V roku 1952 do modernizácie Jaguaru XK120C (C-Type) nasadili miesto bubnových bŕzd kotúčové. Na ich vývoji sa podieľala aj spoločnosť Dunlop. Táto výmena sa prejavila markatne, aj preto Sir Stiriling Moss počas závodu Grand Prix Reims predbehol všetkých svojich súperov, nadelil im celé kolo a jeho priemerná rýchlosť dosiahla 158 kilometrov za hodinu.

Zdroj: Porsche
Porsche na to prišlo

Kotúčové brzdy tak ukázali, že sú veľmi výrazným prvkom za lepšími výsledkami. No mali problém s prehrievaním. Pri teplotách nad 500°C sa strácala ich účinnosť. A tak múdre mozgy konštruktérov Porsche napadlo, že sa dá zabrániť ich nadmernému prehrievaniu. Porsche tak skonštruovalo dvojstenný brzdový kotúč s otvormi po obvode. A tak vznikol prvý brzdový kotúč s vnútorným chladením. Takáto vylepšená konštrukcia bŕzd umožnila lepšie chladenie a cirkuláciu vzduchu. Tým pádom bol brzdný účinok ďaleko lepší.

Zdroj: Porsche

A to čo sa prejavilo ako výhoda na trati sa ukázalo aj v každodennej praxi. Porsche svojim vynálezom slávilo veľký úspech a neskôr použilo túto techniku aj vo svojom modeli 911 S. Vďaka motoršportu sa do sériovej výroby dostal vynález, ktorý jednoznačne vylepšil fungovanie automobilov v bežnom živote. Tu sa ukazuje, ako veľmi je dôležitý motoršport pre vývoj a výskum technológii do skutočného života.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!