Domov Lifestyle Legendárny Polski Fiat 126p oslavuje päťdesiatku

Legendárny Polski Fiat 126p oslavuje päťdesiatku

Maluch, a.k.a. Polski Fiat alebo Fiat 126p, vznikol už v roku 1973. Aktuálne sa z neho stáva vyzretý člen automobilovej rodiny a oslavuje 50 rokov.

Pôvodne išlo o malé autíčko z Talianska. Prežilo pád komunizmu na našom území a na juhu Poľska, v meste Bielsko-Biala sa táto legenda vyrábala až do roku 2000. Za celú éru sa vyrobilo viac ako 3,3 milióna kusov. Posledná, rozlúčková edícia bola iba tisíckusová – 500 z nich bolo červených a 500 žltých.

Hlavne vďaka tomuto vozidlu sa z Poľska stala krajina, kde sa začali sériovo vyrábať automobily. Maluch mal podobný scenár ako Fiat 500 Nuova v Taliansku, iba s oneskorením 20 rokov. Talianske autíčko sa zrodilo v polovici 50-tych rokov ako alternatíva pre skúter Vespa, len s tým rozdielom, že mal štyri kolesá. Fiat 126 priamo úmerne nadväzoval na Fiat 500, nie iba rozmermi ale aj technickým prevedením. Rovnako ako 500-ka dostala aj 126-ka dvojvalec chladený vzduchom umiestnený vzadu s pohonom zadnej nápravy.

Fiat 126p

Roky, kedy sa Maluch vyrábal sú, samozrejme, za nami a vtedy práve Fiat 126 aj navzdory svojich rozmerov spĺňal účinnosť rodinného vozidla. Na toto auto doteraz množstvo Poliakov spomína s nostalgiou. V dnešnej dobe si však málokto dokáže predstaviť ísť v tomto type vozidla na rodinnú dovolenku napríklad do Chorvátska či Talianska.

Talianske vozidlo pre východný trh

Pôvodný Fiat 126 bol predstavený v talianskom Turíne v novembri 1972. Dodatok „p“ za názvom hovoril o tom, že  vozidlo je vyrábané v Poľsku. O rok a mesiac neskôr zástupcovia poľskej komunistickej vlády podpísali licenčnú dohodu, ktorá, ako sa javilo, nebola krokom vedľa. Fiaty sa tak v Poľsku začali vyrábať už medzi svetovými vojnami.

Fiat 126p

Hlavné mesto Poľska bolo tejto továrni otvorené, nakoľko dokázala priniesť a pozdvihnúť priemysel a ekonómiu krajiny. O tom, že komunistický predstavitelia boli rozhodnutí, svedčí aj to, že výrobné linky v Bielsku-Biale boli rozšírené a dokonca sa v meste Tychy začala stavať nová továreň. Prvotný Fiat 126p sa však konštruoval v Bielsku-Biale z talianskych dielov.

Extrémny dopyt

Fabryka Samochodów Malolitražowych dlho vyrábala iba základný variant modelu, s menšou obmenou a vylepšenými motormi. Až v druhej polovici 80-tych rokov prišla verzia Bis, ktorá mala výklopné tretie dvere, kvapalinou chladený motor, prípadne vo verzii kabrio. Takýchto áut bolo vyrobených iba 500 kusov.

Tak, ako tomu je aj v dnešných dobách, rovnako to bolo aj predtým. Dopyt prevyšoval ponuku a na vozidlá tak bolo nutné dlho čakať. Boli doslova poradovníky na vozidlá. Systém fungoval tak, že človek musel vozidlo najskôr zaplatiť a potom čakať niekoľko mesiacov či dokonca rokov na obálku s pozvaním k odberu.

Fiat 126p

Fiat 126p však nebol lacný špás. V roku 1973 jeho cena v Poľsku odpovedala dvom priemerným ročným platom. Pokiaľ ho niekto chcel, musel jednoducho siahnuť veľmi hlboko do vrecka. Auto sa však okrem iného vyvážalo aj do západných krajín Európy.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNa čo slúži diferenciál a ako zmenia jazdu elektromobily s vektorovaním krútiaceho momentu?
Nasledujúci článokTEST Dongfeng Forthing T5 EVO, prekoná Sportage?