Domov MOTO BMW S 1000 RR je čistokrvný superšport pre náročných

BMW S 1000 RR je čistokrvný superšport pre náročných

BMW S 1000 RR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Nie je to stroj, ktorý vás bude učiť jazdiť. Je to stroj, ktorý vás za riadidlami donúti jazdiť presne a rýchlo. Vytvára pocit, že ohýba časopriestor a seká sekundy z kola na okruhu ako britva. S 1000 RR je doma tam, kde končí zdravý rozum a začína telemetria.

Naživo pôsobí BMW S 1000 RR kompaktne. Kapoty s integrovanými „wingletmi“ tlačia predné koleso do asfaltu pri plnom plyne, ostrý predok číta nerovnosti s chirurgickou presnosťou, posed je nekompromisne športový, sedlo drží jazdca na mieste pri tvrdých brzdách. Pri dlhých presunoch sa začnú ozývať zápästia, ale na okruhu sme zistili, prečo BMW zvolilo takúto ergonómiu sedenia. Dizajn je jednoducho celý podriadený funkcionalite.

BMW S 1000 RR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Motor

Radový štvorvalec 999 cm³ s technológiou ShiftCam (variabilné časovanie/zdvih sacích ventilov) hrá na dve noty: pod 8 000 ot./min má čistý a hladký ťah, nad touto hranicou zas ostrý nástup, ktorý trvá až k obmedzovaču. Papierovo hovoríme o 210 koňoch (154 kW) pri 13 750 ot./min a 113 Nm pri 11 000 ot./min. V praxi zvládne BMW S 1000 RR zrýchliť z 0 na 100 km/h v priebehu 3,1 sekundy, z 0 na 200 km/h za 6,8 sekundy a vyvinúť maximálnu rýchlosť 299 km/h. Plyn (ride‑by‑wire) má minimálnu mŕtvu zónu a ide priamo na vec. Quickshifter hore/dole je pri tvrdom plyne presný a v spätnom smere dovolí brzdiť motorom bez kopancov do reťaze.

BMW S 1000 RR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Podvozok a brzdy

Hliníkový rám s tuhou prednou časťou a masívnou kyvkou dáva presnú odozvu. Podvozok je plne nastaviteľný: vpredu 45 mm USD (predpätie/kompresia/odskok), v opcii DDC (Dynamic Damping Control), ak chcete poloadaptívne tlmenie. Nastavenie drží stopu aj na zlom povrchu a aj pri neskorých brzdách zostáva predok pod kontrolou. Vpredu sa nachádzajú dvojité 320 mm kotúče s radiálne uchytenými štvorpiestikovými monoblokmi od Bremba, vzadu 220 mm kotúč s jedným piestikom. V BMW nezabudli ani na ABS Pro so sklonomerom a Brake Slide Assist pre kontrolované „šmyky“ do zákrut. Páčka má tvrdý, čitateľný nástup, dávkovanie je ostré, ale predvídateľné, s ľahkosťou je dávkovateľný aj jedným prstom. Pri dlhom stinte brzdy nevädnú, ak je v poriadku kvapalina a prúdenie vzduchu cez kanály.

BMW S 1000 RR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Elektronika

RR prichádza s plným arzenálom: DTC (dynamická kontrola trakcie) so Slide Control, ABS Pro, Launch Control, Wheelie Control, Pit‑lane limiter, viac úrovní Engine Brake a mapovacích režimov motora. Všetko je možné jemne doladiť a uložiť do jazdeckých profilov. V praxi to znamená, že motocykel si dokáže nastaviť doslova na svoju ruku a na rozdiel od „soft“ športov sa tu elektronika nesnaží byť hrdinkou. Pomáha, ale nekazí emócie. Citeľnejšie zasahuje až v naozaj hraničných situáciách. TFT displej je dobre čitateľný aj v ostrom svetle a ponúka viacero prehľadov vrátane náklonov, brzdných síl či časov. S voliteľným M paketom prichádzajú ľahšie kolesá, M sedlo, M batéria, príprava pre GPS lap‑trigger a jemne ešte o čosi ostrejší fíling. Ak plánujete motocykel pravidel vyťahovať na okruh, tak M paket sa určite oplatí.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Tam, kde má prísť výkon, príde aj disciplína

Do rýchlych esíčok padá ľahko, ale nie nervózne; pri plnom plyne cez horizont cítiť, ako „krídla“ pomáhajú držať predok pri zemi. Tlmič riadenia je sériovou výbavou a robí presne to, čo má – ak sa rozbitý povrch pokúsi rozkmitať riadidlá, tlmič riadenia to aj s nutnou pomocou jazdca uprace. Pri výjazdoch je zadné koleso čitateľné a keď sa ozve trakčná kontrola, je to skôr jemné upozornenie než hrubý zásah. Pri prudkom pridaní plynu má, pochopiteľne, tendenciu sa stavať na zadné.

BMW S 1000 RR
Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Žiaľ, v mestskej premávke, jazda od semaforu k semaforu bude skôr nutné zlo ako pôžitok, vie to však vykompenzovať inde. Tepelný manažment je rozumný, ale v lete si v kolónach teplo určite všimnete. Zrkadlá sú použiteľné do rozumnej rýchlosti, sedlo je tvrdšie a pri 180+ cm sa začne ozývať zápästie. Aby teda bolo jasné. Tento motocykel nie je univerzálny športovo‑turistický kompromis. BMW S 1000 RR je superšportový nástroj, kde každý milimeter pohybu ruky a nohy prináša zmenu. „Ak chceš strácať čas, jazdi pekne. Ak ho chceš získavať, jazdi presne.“ RR túto mantru premieňa na realitu.

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Nástroj, nie hračka

BMW S 1000 RR je motorka, ktorá odpúšťa menej, ale odmení viac. Ak na trati viete, čo robíte, odídete s lepším časom a väčším úsmevom. Na ceste vás udrží v bdelosti a dá vám pocit, že ovládate precízny nástroj. A presne to od čistokrvného superšportového motocykla chceme.

Kolesami nadol, priatelia.

NÁZOV: BMW S 1000 RR
MOTOR: 999 cm³
HMOTNOSŤ: 198 kg
VÝŠKA SEDLA: 824 mm (športové sedlo 858 mm)
CENA: od 21 190 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!