Ako dokázali značky Mazda a Infinity, pri motoroch s vnútorným spaľovaním je ešte veľmi veľa miesta na inovácie. Jeden z divokých konceptov, ktoré sme videli, sa nazýva reaktívne riadené kompresné zapaľovanie (RCCI) a tento systém má naozaj dobre nabehnuté do budúcnosti.

Prečo? Používa kombináciu plynu a nafty na dosiahnutie neuveriteľnej úrovne efektivity. Aj keď tento motor žije svoj sen zatiaľ iba v ,,skúšobnej garáži“, Jason Fenske vo videu nižšie podrobne vysvetľuje jeho technické údaje.

Je to koncept vyvinutý americkou univerzitou Wisconsin-Madison, ktorý v laboratórnych testoch dosiahol až 60 % tepelnej účinnosti. To znamená, že tento agregát konvertuje 60 percent svojho použité paliva na výkon skôr ako na odpadovú energiu. Je to oveľa vyššie číslo ako akýkoľvek iný automobilový motor ktorý sa dnes vyrába. Pre porovnanie – v kontexte Toyoty je nový 2.0-litrový štvorvalec, ktorý dosahuje pozoruhodných 40 percent tepelnej účinnosti. Napríklad výkonná jednotka Mercedesu AMG F1 dosahuje 50 percent tepelnej účinnosti.

RCCI používa dva vstrekovače paliva na jeden valec na zmiešanie paliva s nízkou reaktivitou, ako je plyn, s palivom s vysokou reaktivitou, ako je nafta. Teoreticky by sa mohli zmiešavať aj iné palivá s nízkou vysokou reaktivitou v RCCI, ale plyn a nafta sú zrejme najzaujímavejšou kombináciou.

Spaľovací proces je dosť fascinujúci. Ako prvé, zmes plynu a vzduchu vstúpi do spaľovacej komory, až potom sa vstrekuje nafta. Plyn a vzduch sa zmieša pohybom piesta smerom k vrcholu a v tom momente sa vstrekne trocha viac nafty. Tento motor je palivovo účinnejší ako bežný vznetový motor a je tiež oveľa čistejší.

Znie to ako ideálny motor s vnútorným spaľovaním, ale aj napriek tomu sa nenachádza vo Vašom aute. Prečo? No, popravde je motor stále vo vývojom štádiu, takže kým sa dostane niekedy do hromadnej výroby, potrvá to nejaký čas.

Ale samozrejme, s pozitívnymi vlastnosťami idú ruka v ruke aj tie negatívne. Teda ak sa to tak dá nazvať. Ak by ste totižto RCCI chceli mať v aute, musíte ho vybaviť dvoma úplne oddelenými systémami. Ale stále je to fascinujúci koncept, celý proces fungovania vysvetľuje Jason Fenske vo videu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNajkrajší liftback Hyundai i30 Fastback – TEST
Nasledujúci článokAston Martin DB5 z filmu James Bond GoldenEye bude na predaj!