Jednou z možných alternatívnych verzií budúcnosti sú elektromobily. Niekto by mohol povedať, že táto alternatíva je reálnejšia ako ostatné. No je pravda, že automobily s nulovými emisiami sú skutočne také ekologické, ako si o nich myslíme?

Túto otázku si položila aj japonská automobilka Mazda a spojila sa s najhodnotnejšou firmou na celom svete, sídliacou v Saudskej Arábii, Saudi Aramco, a japonským Národnym inštitútom pre pokročilú priemyselnú vedu a technológiu (AIST). Výsledkom je štúdia, ktorá hľadá odpoveď na rovnakú otázku, akú sme položili v úvode. Idú elektromobily a ekológia ruka v ruke, alebo je to len ilúzia?

Otázka elektromobilov je problematická. Je síce pravda, že pri prevádzke neprodukujú žiadne priame emisie, je treba sa na problematiku pozrieť z širšieho pohľadu. V prvom rade je potrebné elektriku, ktorú elektromobily potrebujú, vyrobiť. Hoci existujú možnosti, ako vyrobiť elektriku ekologicky (slnečné, veterné, vodné elektrárne), v súčasnosti ešte stále prevládajú “špinavé” výrobné procesy elektriky, ako tepelné, či ešte stále jadrové elektrárne. No to je len jeden z problémov elektromobilov. Ekologickým problémom sú aj samotné batérie elektromobilov, ako ich výroba, tak ich likvidácia po skončení ich životnosti. A práve to sú problémy, ktoré spochybňujú ekologickú výhodu elektromobilov.

Na druhej strane sú tu spaľovacie motory. Tie na svoju prevádzku potrebujú palivo, ktoré sa vyrába z ropy. Pri spaľovaní ropných produktov sa do ovzdušia dostávajú toxické látky od CO2 po NOx. A práve to je tŕňom v oku mnohých lobbistov za elektromobily. Oba procesy sú znázornené na infografike nižšie. Otázkou teda je, ktorý z týchto dvoch prístupov k automobilizmu je po zrátaní všetkých vplyvov na životné prostredie v konečnom dôsledku ekologickejší?

Mazda patrí medzi posledných mohykánov v automobilovom priemysle. Ako jedna z mála má ešte stále v ponuke atmosférické benzínové motory SkyActiv. Výskum, na ktorom sa podieľajú vyššie zmienené spoločnosti, je zameraný na zefektívnenie spaľovacích motorov a zníženie emisií oxidu uhličitého. Témia výskumu sa zameriava na vývoj palív s nízkym obsahom uhlíka spolu s výskumom spaľovacích motorov, ktoré využívajú palivo.

Podľa Mazdy bude v roku 2035 naďalej využívať spaľovacie motory84 percent všetkých vozidiel. Do tohto čísla sú s najväčšou pravdepodobnosťou zarátané aj hybridy, ktoré sú akýmsi mostom medzi tradičnými spaľovacími motormi a elektromobilmi.

V rámci tohto projektu plánuje saudská ropná spoločnosť Saudí Aramco vyvinúť palivo založené na procese rafinácie, ktoré ale bude mať za následok nižšie emisie oxidu uhličitého. Mazda a Národný inštitút pre pokročilú priemyselnú vedu a technológiu sa zaviazali vyvinúť vysoko účinný spaľovací motor. Mazda sa domnieva, že nie je dostatočné sústrediť sa iba na ekologickosť fázy tank-to-wheel (teda od natankovania po spaľovanie), ale pozerať sa na proces ako na celok (well-to-wheel). Japonská automobilka teda dala jasne najavo svoje budúce zameranie na palivovo úsporné, no stále spaľovacie motory.  Spoločný výskumný projekt je v súlade s víziou “Udržateľné Zoom-Zoom 2030” vyhlásenou v auguste 2017, ktorá sa zameriava na vývoj technológií zlepšujúcich ekológiu automobilov.

Aký názor na túto tému máte vy? 

Zdroje: Mazda | startstop.sk