Stálice nielen na slovenských cestách, ako Golf či Passat sa už čoskoro môžu stať minulosťou. Volkswagen totiž v rámci elektrifikácie svojho modelového radu plánuje zmeniť aj zaužívané označenia modelov.

Volkswagen sa zmieta v problémoch od vypuknutia emisného škandálu, ktorému prischlo meno “Dieselgate”, v septembri 2015. Kauza zmenila celý automobilový svet na nepoznanie a značne urýchlila transformáciu automobilov s konvenčným spaľovacím motorom na zdanlivo ekologickejšie elektromobily. Keďže alternatívne pohony budúcnosti sme už rozoberali, v tomto článku sa pozrieme na niečo, čo emisná aféra ovplyvnila skôr sekundárne ako primárne. Na novú nomenklatúru ľudovej značky z Nemecka.

Pohon budúcnosti: Hybridy, elektromobily alebo palivové články?

Automobilky sa pod vplyvom emisného škandálu predbiehajú v predstavovaní konceptov na čo možno najčistejší pohon. Výnimkou nie je, samozrejme, ani “pôvodca” škandálu – Volkswagen. Počas posledných rokov priniesol niekoľko zaujímavých konceptov. Tie mali niekoľko spoločných vecí: okrem “zeleného” pohonu v podobe elektromotorov a batérií to bola aj nová nomenklatúra.

Všetko to začal koncept I.D. v roku 2016. Ide o elektromobil s výkonom 125 kW (170 k) a bol v podstate prvou elektromobilovou odpoveďou koncernu na emisnú aféru Dieselgate. Zároveň vďaka nemu Volkswagen prezentoval svoj ambiciózny cieľ do roku 2025 ponúkať celkovo až 30 elektrifikovaných modelov, respektíve modelov bez konvenčného spaľovacieho motoru.

Tu sa ale načŕta otázka: bolo by správne pokračovať v zaužívaných menách, ako Golf, Passat či Touareg? Na jednej strane sú to dnes už ikonické názvy, ktoré sa spájajú s istou érou histórie Volkswagenu. A práve to je aj kameňom úrazu. Spájajú sa totiž so zdanlivo škodlivou, emisnou aférou poznačenou dobou. Ak by Volkswagen prišiel so skutočne zeleným Golfom, zrejme by mu to zákazníci (najmä v Zámorí) len tak ľahko neuverili.

Na začiatku roku 2017 Volkswagen predstavil ďalší elektrický koncept, tentokrát s názvom I.D. Buzz: morálneho nástupcu slávneho autobusu, ktorý sľuboval elektrický dojazd úctyhodných 600 kilometrov. Ten mal dosiahnuť vďaka dvojici elektromotorov s kombinovaným výkonom 275 kW (374 k) a batérii so zaujímavou kapacitou 111 kWh

Pri modernej verzii autobusu to ale nekončí. Na šanghajskom autosalóne v apríli 2017 predstavil Volkswagen ďalší koncept. Išlo o elektrický crossover s dojazdom približne 500 kilometrom, zrýchlením na stovku za menej ako 6 sekúnd a batériou s kapacitou 83 kWh, vďaka ktorej sľuboval dojazd približne 500 km. A výkon? Dvojica motorov (jeden umiestnený na prednej náprave, druhý na zadnej náprave) mala dosahovať výkon 225 kW (306 k). A jeho meno? I.D. Crozz.

Pomaly sa dostávame do súčasnosti. Na ženevskom autosalóne v marci tohto roku prišiel Volkswagen s ďalším konceptom elektromobilu. Batéria s kapacitou 111 kWh mala zaručovať dojazd až 665 km a dva elektromotory, znova jeden na prednej a druhý na zadnej náprave, dosahovali výkon 222 kW (302 k). V tomto prípade išlo o plne autonómny koncept s názvom I.D. Vizzion, ktorý dokonca nemal ani pedále ani volant.

Volkswagen sa netají tým, že tieto koncepty do istej miery skutočne predznamenávajú to, čo značka chystá na svojich zákazníkov. Bystrejší čitatelia si už zrejme všimli istú postupnosť v názvoch týchto konceptov. A hoci koncern sám naznačil, že takto sa môžu volať aj finálne modely, všetky konšpiračné teórie boli nepriamo potvrdené.

Ako píše český portál autoforum.cz, Volkswagen si na nemeckom patentovom úrade zaregistroval 9 nových názvov: od I.D.1 až po I.D.9. Nuž, o originalita sa v tomto prípade nedá hovoriť, ale úprimne, Volkswagen bol vždy v úlohe nenápadnej šedej myšky.

Prvý model, teda I.D.1, má byť elektrický hatchback a môžeme ho očakávať už v roku 2020.

Zdroje: Autoforumstartstop.sk