Domov News Tesla: Zázrak, ktorý stále neprichádza?!

Tesla: Zázrak, ktorý stále neprichádza?!

Pre niekoho je šéf automobilky Tesla Elon Musk technologický vizionár, pre iných podvodník, zneužívajúci dôveru investorov. Ako je to naozaj?

Tesla Model X

Každý, kto podniká, očakáva zisk, ak ten neprichádza, spoločnosť po čase skrachuje. Tesla je však výnimkou. V druhom účtovnom kvartáli tohto roku vykázala vyššiu stratu, než odborníci očakávali a jej šéf zároveň vyhlásil, že k zisku by sa mohla dopracovať najskôr na prelome rokov.

Niekto si povie, že na tom nie je nič zvláštne – firma mala vyššie výdavky, potrebovala stabilizovať výrobu kľúčového Modelu 3, pracuje na megatovárni na výrobu batérií  a zároveň musela zapracovať na zlepšení problematickej kvality finálnych produktov – a to chce predsa investície.

Nonstop  v strate

Problém je však inde. Pravda je, že Tesla je takmer sústavne stratová – už od roku 2010. Zo 41 účtovných štvrťrokov (36 od prijatia akcií na burzu) zaznamenala zisk len vo dvoch (marec 2013 a september 2016) – v oboch len minimálny. Navyše, až na malé výnimky, sa jej strata od roku 2014 výrazne prehlbuje.

A pokiaľ ide o účtovné roky, Tesla je v strate nepretržite od svojho vzniku, teda od roku 2007. Už začiatkom minulého roku Elon Musk investorom sľúbil zisk – ten sa však nekoná a termín sa opätovne posúva – naposledy pri oznámení výsledkov za druhý kvartál tohto roku.

V ňom firma opäť sklamala očakávania analytikov – Tesla oznámila, že za 2. kvartál roku 2019 zaznamenala stratu vo výške 408 miliónov dolárov, čo je 366,25 milióna eur. Čiastočným dôvodom sú vysoké náklady. Analytici so stratou počítali, očakávali však, že bude podstatne nižšia.

Produkcia stúpa, zisk chýba

Zaujímavé je, že strata bola nečakane vysoká aj napriek najvyšším dodávkam áut v histórii spoločnosti. Tesla v 2. kvartáli vyrobila rekordných 87 048 vozidiel a zákazníkom ich dodala 95 356. Z toho bolo 77 634 áut z Modelu 3, ktorý je pre automobilku absolútne kľúčový.

Kredit firmy čiastočne pomohli zvýšiť predstavenia budúcich modelov a ďalšie marketingové akcie, vrátane vyslania Tesly Roadster do vesmíru. Tam ju vyniesla raketa, patriaca ďalšej známej Muskovej spoločnosti SpaceX.

Napriek tomu niektorí odborníci už dlhší čas hovoria o tom, že automobilka sa potýka s nedostatkom kapitálu a tým pádom zákonite s existenčnými problémami. Jej kreditu neprospelo ani minuloročné vyšetrovanie Muska pre podozrenie z burzových machinácií.

Podozrenie z machinácií

Šéf automobilky totiž  presne pred rokom na sociálnej sieti napísal, že zvažuje stiahnutie Tesly z burzy a za akcie by bol ochotný zaplatiť 420 dolárov za kus. Ich cena zákonite stúpla, podľa amerických vyšetrovateľov mohol takto nadhodnotiť akcie o vyše 20 percent. Ministerstvo spravodlivosti sa domnievalo, že v čase oznámenia nemal zabezpečené peniaze na odkup akcií. Kto by prakticky mohol poskytnúť financie na ich odkup, sa snažili zistiť aj renomované americké média. K žiadnemu konkrétnemu investorovi sa však nedopátrali.

Neskôr sa k tomuto obdobiu vrátil aj samotný Musk, keď koncom roku 2018 v rozhovore pre reláciu HBO Axios priznal, že spoločnosť prežila de facto svoju klinickú smrť, spôsobili ju obrovské náklady, spojené so stále  odkladaným zahájením výroby Modelu 3 a následne aj so zabezpečením adekvátnej kvality.

Aj keď sa spoločnosť aj naďalej profiluje ako líder a vizionár v oblasti elektromobility a autonómnych technológií, jej ekonomické výsledky sú naďalej mimoriadne znepokojivé, efektivita Gigafactory, Muskovej továrne na výrobu batérií neistá aj keď sa budujú, resp. budú budovať ďalšie a kvalita jeho elektromobilov sa zlepšuje len pomaly. Na druhú stranu – Musk je geniálny stratég a marketér a investori už „naliali“ do jeho spoločnosti toľko miliárd, že si jednoducho nemôžu dovoliť nechať ju padnúť.

Zdroj: FOTO Tesla

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVolkswagen Tiguan ďalšej generácie získa radikálny dizajn
Nasledujúci článokUž v nedeľu otvoria dva zjazdy z prístavného mostu, ďalší však uzavrú
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.