Značku Zetor väčšina z vás pozná ako výrobcu poľnohospodárskych strojov. Firma Zetor Engineering Slovakia sa však pustila do neuveriteľného projektu. Postavila obrnené vozidlo, ktoré prežije takmer všetko!

Tento projekt sledujeme pravidelne, a tak sme si už zvykli, že testy obrneného taktického vozidla Gerlach nie sú také obyčajné. Vozidlo zvládne terén, v ktorom by sa aj kamzíky zapotili. Že nuda? Tak si pozrite video, ako Gerlach dopadol, keď pod ním vybuchlo osem kíl TNT! Vozidlo aj posádka výbuch prežili.

Gerlach

Čo je to Gerlach

Projekt obrneného taktického vozidla začal vznikať  pred troma rokmi v spoločnosti Zetor Engineering Slovakia a.s.. Vozidlo ponúka modulárnu koncepciu, aktuálne sú k dispozícii tri verzie usporiadania kabíny (2+2, 2+3, 2+4). Gerlach má balistickú ochranu  STANAG 4596 Volume 1 level 3, v prípade protimínovej ochrany je na výber viacero stupňov. Zbraňové systémy firma samozrejme dodáva podľa zadania objednávateľa.

Gerlach

Dvanásť ton železa

Priechodnosť terénom je podľa očakávania výborná. Vozidlo zvládne bočný náklon 40 % a stúpanie 70 %. Dokáže prejsť prekážkou širokou 1 meter a vyštverať sa na „obrubník“ vysoký 0,5 metra. Brodivosť vozidla je 1,2 metra. Gerlach má hmotnosť približne 12 ton, štandardné rozmery 5,65 x 2,5 x 2,5 m a rázvor 3,6 m. Dojazd na plnú nádrž (220 litrov) je 800 kilometrov. A hoci je auto určené do ťažkého terénu, po ceste dokáže jazdiť rýchlosťou až 125 km/h. O pohon vozidla sa stará motor s maximálnym výkonom  239 kW (326 k) a najvyšším krútiacim momentom pozoruhodných 1 300 Nm. Motor spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom 4×4.

Gerlach

V základnej verzii s pohotovostnou hmotnosťou 12 ton je už zabudovaná filtroventilácia s klimatizáciou a ochranou proti chemickým, biologickým a jadrovým zbraniam. Firma vozidlo ponúka v rôznych vyhotoveniach. Cieľom spoločnosti bolo vytvoriť vozidlo Made in EU, všetky hlavné komponenty sú preto vyrobené v spolupráci s partnermi z EU a renomovanými európskymi firmami. Gerlach sa vyznačuje jednoduchou obsluhou a nízkymi nákladmi na servis.

Na cesty ho nepustia

Nepochybujem o tom, že ak by sa firma rozhodla ponúknuť toto vozidlo bežným motoristom, o záujemcov by núdzu nemala. Možno vás dokonca napadlo, že s týmto autom by ste bez strachu v očiach vari aj za svokrou vyrazili. Doba naháňania emisií však tomuto drobčekovi samozrejme vystavuje stopku. Keby však nebolo prísnych emisných noriem, viem si predstaviť dosť ľudí, ktorým by zabezpečil pokojnejší spánok.

Foto: Zetor Engineering

Pridaj komentár