Vo Švédsku sa pustili do projektu cesty, ktorá dokáže elektromobil nabíjať počas jazdy. Ak bude technológia fungovať, mohla by rozvoju elektromobilov výrazne pomôcť.

Elektrická cesta systém
Elektrická cesta, systém

Súčasný elektromobil má z pohľadu zákazníkov problém s akumulátorom. Na jednej strane je veľký, ťažký a zatiaľ aj veľmi drahý a na druhej nabíjanie trvá podstatne dlhší čas, než natankovanie štandardného paliva. A tak na to vývojári idú takpovediac od lesa. Neriešia ako akumulátor nabiť rýchlejšie, ale ako ho nabíjať priebežne. Za projektom na ostrove Gotland je konzorcium Smartroad Gotland, vedené spoločnosťou ElectReon AB, ktoré je financované švédskym ministerstvom dopravy. Testovací úsek cesty má dĺžku 1,6 kilometra a je súčasťou cestného prepojenia centra mesta Visby a letiska na ostrove Gotland. Cieľom projektu je preveriť funkčnosť systému Wireless ERS (Electric Road System), na ktorom pracuje  izraelská spoločnosť ElectReon Wireless.

Projekt preverí severská zima

Testovacia prevádzka bude pod stálou kontrolou odborníkov, ktorý budú funkčnosť priebežne vyhodnocovať. Miesto vybudovania cesty si firma nevybrala náhodou. Poveternostné podmienky v tejto severskej krajine totiž funkčnosť systému preveria aj počas mrazivého počasia a veľkého množstva snehu. Vedenie firmy dúfa, že ak projekt skúšobného úseku cesty zvládne nástrahy počasia, záujem o technológiu Wireless ERS výrazne vzrastie.

Elektrická cesta Švédsko
Elektrická cesta Švédsko

Zaujímavosťou technológie je jej pomerne malá technická a konštrukčná náročnosť, čo má samozrejme vplyv nielen na cenu, ale aj spoľahlivosť. Systém sa skladá z troch komponentov.  Prvým je medená cievka, ktorá je umiestnená v špeciálnom gumenom puzdre. Na úpravu cesty z obyčajnej na „nabíjaciu“ teda stačí do stredu asfaltom pokrytého pruhu cesty vyfrézovať drážku hlbokú približne 10 centimetrov. Do drážky uložiť cievka a zbytok drážky zaliať klasickým asfaltom. Druhou súčasťou systému je doska inštalovaná do podvozka elektromobilu, ktorej úlohou je prijímať energiu z cievky. V prípade klasických osobných automobilov bude na zabezpečenie dostatočného toku energie stačiť zabudovanie jednej dosky, pri nákladných automobiloch ich bude samozrejme treba viac. Pri ich rozmeroch to ale samozrejme nebude problém. Tretia časť systému už má na starosti funkčnosť systému. Riadi odovzdávanie energie z cievky do akumulátora auta, čerpanie energie z rozvodnej elektrickej siete a tiež účtovanie odobratej energie vozidlom.

Elektrická cesta
Elektrická cesta

Projekt by mal byť v testovacej prevádzke už začiatkom budúceho roka. Ak sa projekt ukáže ako životaschopný a reálna bude aj ekonomická návratnosť, mohli by byť akumulátory v autách podstatne menšie, ľahšie a teda aj lacnejšie.

Elektromobil pod 10-tisíc eur nekúpite. Vybrali sme však 7 favoritov