Domov News TEST smart EQ forfour: Elektromobil, ktorý možno trochu zaspal dobu

TEST smart EQ forfour: Elektromobil, ktorý možno trochu zaspal dobu

smart forfour

Vynovený smart EQ forfour má batériu, ktorá by sa už dnes skôr uplatnila vo výkonnejšom plug-in hybride, do čistokrvného elektromobilu sa nehodí

Elektrický smart EQ forfour prešiel faceliftom, ktorý sa týkal predovšetkým vzhľadu. Celý sa pomerne výrazne zaoblil, takže trochu pripomína detskú hračku. Predná maska sa posunula výrazne nadol – až pod svetlá a jej štruktúra pripomína včelí plást. Zároveň sa smerom nadol rozširuje, takže celé auto opticky pôsobí nižšie a širšie, čo hodnotíme pozitívne.

smart eq forfour

Zároveň z nej zmizlo logo automobilky, ktoré nahradil nápis smart na prednej kapote a mierne sa zmenil tvar predných svetiel, vrátane tých denných.  Ak máte vpredu príplatkové LED svetlá, maska začína vyzerať pomerne zaujímavo.

Plusy a mínusy

Celkovo na nás však vylepšenia vonkajšieho vzhľadu pôsobia dojmom, že dizajnéri sa snažili auto navrhnúť tak, aby zaujalo na prvý pohľad – a to sa im podarilo – no dostali na to, slušne povedané, veľmi konzervatívne nastavený rozpočet. Podľa toho prevedené zmeny aj pôsobia, najmä ak dizajnovo odkazujú na oveľa silnejšie a výkonnejšie autá. Na druhú stranu – textilná skladacia strecha, ktorá vám z neho urobí takmer kabriolet je super, pripravte si však tisícku k základnej cene navyše.

smar eq fofour

Smart, či už dvojmiestny alebo štvormiestny, má veľmi slušné priestorové pomery vpredu. Pri štvormiestnom je to však na úkor miesta vzadu, ktoré je pomerne skromné. Ale zas – ak v aute idete maximálne dvaja, môžete zadné sedadlá sklopiť, čím výrazne zväčšíte objem, inak taktiež pomerne skromne pôsobiaceho, kufra.

Keď sa pozriete do technickej špecifikácie v oficiálnom slovenskom cenníku, nájdete tam pri jeho objeme pomerne sympatické číslo 260 – 340 litrov. Lenže k tomu je až vo vysvetlivkách malými písmenami uvedené, že ide o objem po strechu, štandardný po plató je 180 litrov. A keď sa vám v tomto minikufri nechce upratovať nabíjací kábel a necháte ho rozložený, tak sa vám tam už veľa vecí fakt nezmestí.

smart eq forfour

A keď sme už pri nabíjaní. V tomto prípade musíme chváliť pomerne široké možnosti a aj rýchlosť. Podľa výrobcu trvá nabitie akumulátora s voliteľnou nabíjačkou s výkonom 22 kW z úrovne 10% na úroveň 80 % približne 40 minút. Za tú si však treba tiež priplatiť takmer tisícku. My sme auto opakovane nabíjali na verejných rýchlonabíjačkách ZSE a tieto časy môžeme približne potvrdiť.

Chýba výkonnejšia batéria

Na druhú stranu – nabíjate batériu s kapacitou 17,6 kWh, využiteľná je pod 17 kWh. Toto je z nášho pohľadu Achillova päta elektrického smartu – batériu s takouto kapacitou si už pomaly vieme predstaviť v nejakom väčšom plug-in hybride, do čistého elektromobilu to je dnes už naozaj málo.

V praxi to znamená, že s doplna nabitým autom máte čisto v meste reálny dojazd okolo 130 kilometrov, ak však k tomu pridáte, tak ako my, dochádzanie z prímestskej oblasti a nejakú tú diaľnicu, tak aj v prípade, že sa snažíte jazdiť výraznejšie pod povolenými limitmi, sa len ako-tak dostanete na trojciferné číslo. A to ešte príliš nekúrime a ani nechladíme… Takže spotreba logicky vychádza okolo 15 – 17 kWh, to potvrdzovali aj prístroje.

Pri dvojmiestnom smarte by sme takto nízku kapacitu batérie ešte ako-tak vedeli akceptovať, pretože to je naozaj čisto mestské približovadlo, pri štvormiestnom je to však už zásadný hendikep, pretože pri ňom je logický predpoklad, že s ním budeme jazdiť viac, voziť napríklad deti do školy, na krúžky a podobne. Len pre názornosť, podstatne lacnejšia elektrická Škoda Citigo iV s porovnateľným výkonom má batériu s dvojnásobnou kapacitou a logicky aj dvojnásobný dojazd. A pritom je rovnako „mestsky“ zameraná ako smart EQ.

Dynamické

Porovnateľný výkon znamená, že pri Škode Citigo iV je to 61 kW, pri testovanom smarte 60 kW. Nie je to veľa, ale obe autá sú pomerne ľahké a výhodou elektromobilu je, že maximálny krútiaci moment máte dostupný prakticky okamžite, ako sa pohnete, takže v meste sú naozaj dynamické. Z nuly na šesťdesiatku s ním zrýchlite za 5,2 sekundy, takže v meste je s ním radosť jazdiť. Samozrejme, nie po príliš rozbitej ceste, pretože komfortný prejazd nerovností tiež nepatrí k jeho silným stránkam.

Maximálna rýchlosť je 130 km/h, s ohľadom na batériu je to však luxus, ktorý si budete môcť dopriať len výnimočne. Z hľadiska šoféra sa elektrický štvormiestny smart ovláda dobre, aj vďaka elektronickému asistentu je stabilný aj pri silnejšom vetre. V interiéri má všetky moderné funkcie, ktoré od auta v súčasnosti očakávate, spracovaný je kvalitne, na jeho dizajne však tiež vidno, že bolo treba myslieť na cenu, ktorá je však aj tak pomerne vysoká, v základe stojí testované auto 23 322 eur.

smart EQ forfour

Proti gustu žiaden dišputát – ak sa vám tento smart páči a plánujete ho naozaj výlučne ako mestské približovadlo, tak dáva zmysel a na ceste je naozaj len ťažko prehliadnuteľný. Pokiaľ však potrebuje z rôznych dôvodov uvažovať viac prakticky a hľadáte univerzálnejší elektromobil s priestorovými pomermi na úrovni štandardných malých áut, tak by sme sa rozhliadli skôr po ponuke konkurencie.

Technické údaje
smart EQ forfour
Motor elektrický, synchrónny
Typ a kapacita akumulátora li-ion, 17,6 kWh
Max. výkon 60 kW/184k pri 4000 ot.
Max. krútiaci moment 160 Nm
Dojazd 120 – 135
Čas nabíjania (min. – max.) 40 min. (22 kW nabíjačka), 8,5 h (dom. sieť)
Prevodovka jednostupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 2 695 mm
Šírka 1 663 mm
Výška 1 555 mm
Rázvor náprav 1 873 mm
Prevádzková hmotnosť 1 095 kg
Objem batožinového priestoru 180 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Max. rýchlosť 130 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (NEDC) 193 – 170 Wh/km
CENA
Základná cena modelu 23 322 eur
Základná cena testovanej verzie 23 322 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠkoda Enyaq iV predstavuje návrat k pohonu zadnej nápravy
Nasledujúci článokBudúcnosť modelov BMW M nepozná hranice, aká bude ich nová generácia?
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.