Elektrické autá sa stávajú čoraz častejším javom na našich cestách a tak sa nemôžeme čudovať, keď automobilky hľadajú nové inovatívne prvky a riešenia, ktoré by nalákali spotrebiteľov práve na ich stranu. No a pre Audi sú to svetlomety, ktoré pripomínajú projektor.

Ide o svetlá Digital Matrix LED, ktoré fungujú ako projektor. Svetlomety DML boli predstavené po prvýkrát zhruba pred rokom. Ako voliteľná výbava sa ale dostanú do vozidiel Audi až s nadchádzajúcim rokom 2021, kde budú k dispozícii v modeli e-Tron Sportback. V USA majú so zavedením tohto typu svetiel problém, pretože musia dokázať, že sú rovnako bezpečné ako bežné stretávačky. Zaujímavé, ešte pred niekoľkými dňami dala EÚ pofidérne nariadenie o svetelnom znečistení.

Každopádne, svetlomety Digital Matrix LED spárujú žiarivú sadu LED diód s 1,3 miliónmi mikrozrkadiel v každom svetle. Tak sa môžu prispôsobiť tomu, kde odrážajú a premietajú svetlo až 5 000 krát za sekundu. Je to technológia, ktorá sa už roky používa v DLP projektoroch spoločnosti Texas Instruments, ale je to prvýkrát, čo bola táto technológia pripevnená k prednej časti vozidla.

Prečo vlastne? Je to pokus Audi oživiť zážitok z kina v aute, pretože koniec pandémie je v nedohľadne? Nie. Svetlomety LED Digital Matrix nepremietajú farby, ale môžu vytvárať animácie. Ak náhodou stojíte pri stene, pri štarte a vypnutí sa pred vami premietne názov vášho vozidla a logo Audi. Niečo ako Welcome drink, len v svetelnej podobe. V skutočnosti je na výber z piatich možností animácie.

Hoci to znie ako luxus iba pre Audi, neviem či to bude dosť zaujímavé na to, aby zákazníci prehliadli cenu tejto vychytávky. Na praktickejšej úrovni môžu svetlomety DML premietať to, čo Audi nazýva koberec na cestu vpred. To znamená, že budú osvetľovať iba jazdný pruh vodiča, kým nezačne meniť jazdné pruhy. V tomto okamihu sa priezor rozšíri tak, aby osvetľoval oba pruhy súčasne.

Projektor namiesto svetiel – nonsens? V Audi sú plne k dispozícii!

Priblíženie obmedzuje rozptyl lúčov svetlometov, aby neoslepovali protiidúce autá. Navyše sú spárované s dolnými svetlami smerujúcimi na bočné strany cesty, ktoré svietia na ľudí a vďaka nim si všimnete ďalšie riziká, ktoré by inak mohli zostať nepovšimnuté, pokiaľ nie sú zapnuté diaľkové.

Na svetelnom koberci je viditeľná aj séria šípok, ktoré označujú umiestnenie pneumatík vozidla v jazdnom pruhu. Môže to pomôcť vodičom dať pozor na nečakané diery na ceste. Je to jemnejší prístup k zaisteniu bezpečnejšej jazdy v noci a zatiaľ čo zavedenie viacerých elektronických komponentov zvyšuje pravdepodobnosť, že sa niečo pokazí (oprava bežného svetlometu je rovnako jednoduchá ako výmena za novú žiarovku), jedná sa o technológiu, ktorá môže byť prospešná pre všetkých na ceste, nielen pre osobu za volantom Sportbacku.

Zdroj: Audi

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Hyundai i30 N-Line Kombi, vytúžená verzia Slovákov?!
Nasledujúci článokVW Tiguan sa začína predávať na Slovensku, základnou výbavou sklame