Domov News Budeme čoskoro jazdiť v taxíkoch bez vodiča?

Budeme čoskoro jazdiť v taxíkoch bez vodiča?

Waymo taxi

Doba cestovania v taxíku bez vodiča nastala – minimálne v častiach Phoenixu v USA. Spoločnosť Waymo, ktorú vlastní materská spoločnosť Google Alphabet, oznámila, že jej autonómne vozidlá sú teraz k dispozícii širokej verejnosti (alebo prinajmenšom platiacim zákazníkom).

Táto služba je zatiaľ k dispozícii iba v obmedzenej oblasti, a to z dôvodu, že predpisy v Arizone sú relatívne zhovievavé. Autá potrebujú podrobnú trojrozmernú mapu, ktorá im poskytne všetky informácie o prostredí na ceste.

Až do začiatku tohto roka boli samoriadiace vozidlá testované a používali sa pri 5 až 10% jázd Waymo. Služba bola ukončená kvôli pandémii, teraz je však späť a spoločnosť Waymo sa zameriava na zvýšenie dostupnosti.

Waymo taxi
Naozaj sú autá „samoriadiace“?

Waymo One vyžadovala, aby bol prítomný ľudský vodič, ktorý dohliada na starostlivosť o riadenie vozidla a v prípade potreby zakročí. Najnovšie testy prinášajú plne autonómne vozidlá bez dozoru. Ak bude cestujúci využívať túto službu, bude mať na zadnom sedadle bude mať celé auto iba pred seba.
Napriek tomu je bezpečnosť stále znepokojujúcim faktorom. Spoločnosť Waymo deklaruje od januára tohto roku skúšky presahujúce 20 miliónov kilometrov autonómneho riadenia. Aj keď to znie upokojujúco, stále to vzbudzuje isté obavy v porovnaní s pomerom nehôd v klasickom “ľudskom” ovládaní vozidla. Niektoré výskumy však naznačujú, že nasadenie kvalitných samoriadiacich automobilov zachráni životy zbavením sa ľudských chýb. Čakanie na dokonalosť technológie pred jej nasadením, by bolo chybou a vyžaduje si siahlodlhé testovanie.

Waymo má svoj plán

Veľká časť úspechu spoločnosti Waymo spočíva v dôkladnej simulácii a výcviku. Spoločnosť má svoje korene v projekte samoriadiacich automobilov spoločnosti Google, ktorý sa začal už v roku 2009.
Na rozdiel od niektorých iných spoločností pracujúcich na autonómnych vozidlách, ako sú Tesla a Volvo, sa spoločnosť Waymo nesnaží vyrobiť vozidlo, ktoré by mohlo predávať zákazníkom. V súčasnosti sa spoločnosť Waymo zameriava iba na poskytovanie taxislužby. Fyzický vozový park bude spravovať spoločnosť Avis Budget Group.
Môže to byť inteligentný krok. Z pohľadu psychológie spotrebiteľa je nákup Tesly alebo iného značkového autonómneho vozidla drahý. Získanie taxíka bez vodiča bude rovnako futuristické s oveľa nižšími nákladmi.

Waymo taxi
Cesta pred autonómnymi vozidlami

Aj keď sa technológia spoločnosti Waymo ukáže ako bezpečná a efektívna v praxi, komerčný úspech bude závisieť od toho, či si ju zákazníci osvoja. Stále vidíme zákazníkov v bankách, ktorí uprednostňujú transakcie prostredníctvom kiosku alebo bankomatu. Stále existujú ovládače odolné proti použitiu (akejkoľvek) elektroniky v automobiloch, takže pre niekoho budú autá s robotickým pohonom ťažko predajné. Navyše, “samoriadiace” autá sa stále ťažko vyrovnávajú s každodennými neočakávanými prekážkami, ako sú napríklad rozbité cesty či pokazené semafory. Počasie môže tiež negatívne ovplyvňovať funkčnosť senzorov.
Na výskum autonómnych automobilov sa minuli miliardy dolárov, ale ani zďaleka nie sú dokonalé. Nehody, ktorých sa zúčastnili autonómne vozidlá, sú už verejne známe.

Sme pripravení na autonómnu jazdu taxíkom ?

Waymo poskytoval službu pred pandémiou, preukázal fungovanie technológie a ukázal, že existuje verejný dopyt po takejto službe v USA. Ich cieľom bude teraz presvedčiť zainteresované strany, ako sú vlády a obchodní partneri, že teraz je ten správny čas na autonómne vozidlá.
Táto služba má viacero podmienok a jednou z nich je existencia 5G siete. Spoločnosť Waymo bude dúfať, že sa tento krok nestane katastrofou a dokáže tak postupne priniesť autonómnu jazdu postupne v rámci celého sveta. Otázkou stále je, ako veľmi je takáto technológia aplikovateľná a bezpečná.

Waymo taxi

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJThe Conversation
Predchádzajúci článokToyota Yaris Cross – pohon 4×4 a zvýšený podvozok
Nasledujúci článokBudeme mať novú maximálnu rýchlosť? Stane sa 140-tka realitou?