Domov News BMW si patentovalo spätná zrkadlá budúcnosti: Obraz budú premietať na okno

BMW si patentovalo spätná zrkadlá budúcnosti: Obraz budú premietať na okno

BMW si nechalo zaregistrovať patent spätný zrkadiel, ktoré využívajú kamery, no namiesto dodatočných displejov majú obraz premietať na okno. 

Staré príslovie „nemeň to, čo funguje“ v automobilovom priemysle už dávno nefunguje. Čo by mohlo byť zlé na tradičných spätných zrkadlách, ktoré sa spoliehajú na pradávnu a časom overenú technológiu – ehm, zrkadlá? Koniec koncov, majú ju aj v názve. Ibaže by sme časom dospeli k zaužívanému termínu „spätné kamery“. Alebo teda v prípade BMW asi pôjde skôr o „spätné projektory“. Automobilka si totiž zaregistrovala patent, ktorý hovorí o premietaní obrazu z kamier umiestnených namiesto spätných zrkadiel na bočné okno vozidla.

Svet nových technológií

Vývoj v automobilovom priemysle napreduje míľovými krokmi, dokonca sa môže zdať, že jeho rýchlosť v posledných rokoch akceleruje. Automobilky implementujú do vozidiel nové inovatívne technológie s cieľom prilákať nových mladých zákazníkov, vylepšiť bezpečnosť, ale aj spĺňať podmienky regulátorov. To však na druhej strane znamená, že niektoré technológie čoskoro upadnú do zabudnutia. A hoci sa to môže zdať absurdné, jednou z nich je aj obyčajné zrkadlo.

BMW si patentovalo spätná zrkadlá budúcnosti: Obraz budú premietať na okno

Viaceré automobilky v uplynulých rokoch predstavili inovatívne spätné zrkadlá, ktoré sa spoliehajú na kamery a dodatočné displeje. Medzi prvými predstavili toto riešenie Lexus v modeli ES, či Audi v modeli e-tron, ale aj Mercedes-Benz v novej generácii ťahačov Actros.

Hoci niektoré motoristické magazíny hovoria o neprijatí novej technológie zákazníkmi (napríklad v prípade e-tronu si drvivá väčšina zákazníkov za kamery jednoducho nie je ochotná priplatiť), o pár rokov sa masovému nasadeniu kamier zrejme nevyhneme. Dôvod je veľmi jednoduchý – zlepšená aerodynamika a tým pádom aj nižšia spotreba paliva, respektíve energie.

Premietanie namiesto displejov

Samozrejme, ďalšími výhodami sú okrem iného aj širšie zorné pole, ktoré eliminuje mŕtve uhly, či potenciál implementovať ďalších jazdných asistentov priamo do kamier. BMW sa s touto myšlienkou pohrávalo už pred pár rokmi, kedy na výstave spotrebnej elektroniky predstavili koncept i8. Aktuálny patent však zobral technológiu ešte o krok ďalej.

Riešenie z Mníchova sa totiž spolieha na malé projektory, ktoré suplujú úlohu displejov umiestnených vo dverách, ako je tomu v prípade Audi e-tron, či v palubnej doske, ako ponúka Honda E. Obraz sa má premietať na bočné sklo a má byť umiestnený približne rovnako, ako sa nachádzajú tradičné spätné zrkadlá. Okrem toho, premietanie má údajne pôsobiť menej rušivo v porovnaní s displejmi. Výsledok má pôsobiť podobne, ako súčasné head-up displeje.

Okrem obrazu z kamier má byť technológia schopná premietať na reflexnú vrstvu bočného okna aj ďalšie užitočné informácie, ako napríklad asistenta vybočenia z jazdného pruhu, upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle či pokyny navigačného systému. Samozrejmosťou má byť aj možnosť regulácie jasu.

Zakážu nám aj otvárať okná?

Nie, tentokrát nemáme na mysli tú „zlú“ Európsku úniu, ktorá šliape automobilkám na päty. Hovoríme priamo o automobilkách. Čo sa teda stane, ak sa vodič BMW s novým typom spätných zrkadiel rozhodne užívať si jazdu so spustenými oboma oknami? Nebude mať prehľad o situácii okolo vozidla? BMW myslelo aj na tento problém. Obraz totiž má byť premietaný na časť okna, ktorá bude fixná. Ako sa to podpíše na dizajne ostáva otvorenou otázkou…

Samozrejme, ani toto riešenie nie je dokonalé. Najväčšou nevýhodou fixného obrazu z kamier všeobecne je nemožnosť rozšírenia pohľadu okolo vozu posunutím, respektíve naklonením hlavy. Hoci BMW zatiaľ oficiálne neuvádza potenciálne využitie technológie, hovorí sa o nasadení v elektrickom modeli i4.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJCarthrottle
Predchádzajúci článokAko ovplvyňuje hudba naše správanie na cestách? Ktorá je tá najideálnejšia?
Nasledujúci článokNový Opel Astra a jeho prvé zábery – Astra bude odvážna a čistá!