Domov News Vodíkový osemvalec Porsche má mať výfukové plyny čisté ako vzduch

Vodíkový osemvalec Porsche má mať výfukové plyny čisté ako vzduch

Porsche sa pozerá do budúcnosti mnohými smermi. Značka, ktorá už pracuje na elektromobiloch a syntetických palivách, uviedla, že jej technické oddelenie sa tiež zaoberalo prestavbou jedného z jej motorov V8 na spaľovanie vodíka.

Že vodík nemusí slúžiť len na výrobu elektriny cez palivové články, ako je to napríklad v prípade modelov  Toyota Mirai a Hyundai Nexo –, už ukázalo množstvo výrobcov, napríklad Toyota v rámci konceptu GR Yarisu. Možno ho totiž spaľovať v klasickom piestovom motore. Podobne uvažuje aj Porsche. Automobilka v rámci štúdie „vyvinula vodíkový spaľovací motor, ktorého cieľom je zodpovedať výkonu a krútiacemu momentu súčasných vysoko výkonných benzínových motorov“, povedal Vincenzo Bevilacqua, hlavný odborník na simuláciu motorov v spoločnosti Porsche Engineering.„Súčasne sme tiež mali za cieľ dosiahnuť nízku spotrebu paliva a udržať emisie na rovnakej úrovni ako okolitý vzduch,“ dodal.

Strasti s preplňovaním 

Napriek tomu, že išlo iba o virtuálnu štúdiu, nie fyzickú, tím začal so 4,4-litrovým osemvalcom Porsche a upravil ho pre spaľovanie vodíka. Najväčšou výzvou malo byť prispôsobenie turbodúchadiel pre prácu s novým palivom. „Pre čisté spaľovanie vodíka musí turbodúchadlá na jednej strane poskytovať približne dvakrát viac vzduchu ako v benzínových motoroch,“ povedal Bevilacqua. „Na druhú stranu však nižšie teploty výfukových plynov majú za následok nedostatok energie pre ich pohon na strane výfuku.“

Tím preto musel zvoliť elektrické kompresory, aby vytvorili potrebný tlak, a po niekoľkých testoch nakoniec zvolil systém aj s klasickými turbodúchadlami. Pomocou spoločného hriadeľa poháňaného turbínou alebo elektromotorom prúdi vzduch prvým kompresorom, ochladzuje sa v medzichladiči a potom znovu stláča v druhom stupni.Výsledkom je motor, ktorý v simuláciách môže poskytnúť výkon približne 440 kilowattov, 598 konských síl.

Virtuálny okruh

Tím potom použil „digitálne dvojča“, simulované vozidlo s týmto motorom, aby odhadol, ako rýchlo dokáže obísť Nordschleife, slávnu severnú slučku okruhu Nürburgring. Motor umiestnený v „referenčnom vozidle luxusného segmentu s relatívne vysokou celkovou hmotnosťou 2 650 kg“, čo je asi o 100 kg viac ako hybridné cayenne, dokázalo obísť slávnu trať za slušných 8 minút a 20 sekúnd.

Minimálne emisie

Pri spaľovaní vodíka nevznikajú emisie CO2, ale oxidov dusíka NOx áno. Porsche ale tvrdí, že výfukové plyny opúšťajúce vodíkový motor sú rovnako čisté ako okolitý vzduch. Konkrétny koncept motora sa do tejto sériovej fázy pravdepodobne nedostane. Môže však byť inšpiráciou pre budúci vývoj.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJe toto budúcnosť? Škoda VISION 7S poodhaľuje dizajnové smerovanie značky
Nasledujúci článokPrečo sa konečne rozhodnúť pre elektromobil a podľa čoho si vybrať?