Blíži sa nová sezóna súťaže Formula 1. FIA uzákonila viac–menej iba faceliftové zmeny. Liberty Média presadila dve americké hlúposti.

Do prvého závodu tohtoročnej sezóny Formula 1 zostáva čosi viac ako mesiac. Tímy už majú jasno, ako ich monopost funguje. Crash testy zložili všetci na výbornú. Tento mesiac sa bude testovať, ale najmä predstavovať. Mercedes predstaví W 09 EQ+ v Silverstone 22.2.2018. Nové Ferrari spoznáme tiež v tento deň. Klebetí sa o úrovni 1000 konských síl a dokazovať to majú testovacie jazdy v Barcelone.

Force India končí. Našťastie iba jej názov. Keďže tento tím už s menovanou krajinou nič nespája, názov stajne sa pravdepodobne zmení na Force s nejakým prívlastkom. 25.2.2018 ukážu nové auto VJH 11, určite aj zmenené logo a oficiálne sa dozvieme aj názov. Predvádzačky na tento mesiac ohlásil aj  Williams, Renault a Toro Rosso.

Aké zmeny teda uvidíme? Poďme sa pozrieť na upravené technické predpisy FIA.

Celkovo možno povedať, že automobily narástli do šírky, dĺžky aj hmotnosti. Predný spojler bude šípovitý, zadné krídlo bude mať zväčšený previs na 710 mm. Palivová nádrž môže pojať 105 kg pohonnej zmesi. Celková hmotnosť narástla na 833 kg. Túto daň je treba zaplatiť za systém HALO, ktorý sám o sebe zaťažuje monopost podľa dodávateľa asi 10 kilogramami. Mimochodom, svätožiara pekne zamotala hlavy inžinierom. Ani sa nechce veriť, že 10 kilogramov v tejto výške narušilo ťažisko. Testy na dráhach preukázali spomalenie až o 0,2 sekundy na kolo! Len žiadny strach. Vďaka výraznejším prítlakom a širším pneumatikám (vpredu 305 a vzadu 405 mm) reálna rýchlosť vraj vzrástla o 2 sekundy v priemere na okruh.

Z viditeľných aerodynamických inovácii by mala skončiť žraločia plutva a dvojité T krídla. Tieto zákazy sú však skôr akademické ako reálne. Už v minulej sezóne Williams podporoval T krídla – dvojicou menších nižšie umiestnených spoilerov. Uvidíme, aká bude v tejto oblasti konštruktérska vynaliezavosť.

V oblasti motorov je jedna výraznejšia úprava. Predpis prikazuje, že obtokový ventil nesmie byť na hlavnom zvode výfukového potrubia s turbom. Zatiaľ jediným technickým riešením je zväčšenie počtu výfukov,  resp. ich zvodov. Z hľadiska zjednodušenia práce kontrolórov je zavedená jednotná telemetria. Čo sa týka náhradných komponentov, bez penalizácie je na jeden monopost možnosť vyčerpať 3 motory, 3 turbá, 3 MGUH motorgenerátory, ale iba 2 kinetické generátory MGUK.

Slabou náplasťou na toto obmedzenie je zvýšený počet vývojových žetónov. Upravené budú aj technické penalizácie. Posuny na štartovacom rošte budú podľa poradia nahlásenia. FIA však vôbec neriešila, že penalizácie poškodzujú jazdca, ktorý väčšinou za zlyhanie techniky nemôže. Riešením by bola bodová úprava v pohári konštruktérov.

Pirelli

bude štandardne dodávať na preteky sedem druhov zmesí, čo bude nočná mora podvozkových inžinierov. Na špekulácie a stratégie bude miesta viac ako dosť.

Liberty Média zahviezdila hneď dvakrát.

Prvé opatrenie posúva štart pretekov vždy o desať minút neskôr. Vraj aby sa televízni diváci mali čas zžiť sa s prostredím. Veľmi pozorne teda budeme sledovať hneď v prvých pretekoch, čo sa dozvieme o histórii, demografii, pamiatkách a celkovom obraze Austrálie. Jestvuje však obava, že informácie desaťminútovky sa zmenia na záplavu obľúbených reklamných spotov o cole, poisťovniach, bankách a palivách.

Druhé opatrenie zrušiť posty Gird girl, rozdúchalo vášne aj medzi nežným pohlavím. Pekné dievčatá to berú ako závisť od ich menej atraktívnych kolegýň z feministických spolkov. Prišli o lukratívny job. A to sa nezabúda. Objavila sa dokonca konšpiračná teória o Gird Boy. Má aj ekologický podtón. Vraj pokiaľ by vznikol post švárnych mladých chlapcov nadopovaných anabolikami a steroidmi, mohlo by sa zrušiť zahrievacie kolo. Monopostom a pneumatikám by uvedeniu na prevádzkovú teplotu stačil jediný adresný úsmev. Ale všetko je inak. Pretekárom budú držať dáždniky nádeje motoristického športu. Takisto ich budú sprevádzať aj na stupne víťazov. Podľa akého kľúča sa však budú vyberať, LM neupresnila. Takáto náhrada sa nepozdáva ani pretekárom (Max Verstappen), ani naozajstným celebritám (Niki Lauda). Zaujímavé by bolo vyjadrenie exmajiteľa F1 Bernieho Ecclestona. Lenže to by bolo nepublikovateľné. K téme iba moja skromná otázočka. Prečo vo Formuli E označovanej ako budúcnosť, či progres motoristického športu posty Gird Girl zostali?

 

Z boxovej uličky

Pirelli uverejnilo zaujímavú štatistiku počtu predbiehacích manévrov za rok 2017. Bolo ich takmer o 50 % menej ako v roku 2016.

Totto Wolff vníma prepojenie Alfy Romeo a Sauberu ako možnú hrozbu pre Mercedes.

Šéf Sauberu Frederic Vasseur sa ohradil voči špekuláciám, že Alfa – Sauber bude iba juniorkou Ferrari. Nie sme B tím Ferrari, ale A tím Alfy Romeo. Popierať však nadštandardnú spoluprácu ohľadne vývoja či výmeny jazdeckých skúseností nemôže. Zároveň oznámil posilnenie stajne o 20 inžinierov.

Nové neobľúbené logo F1 je predmetom súdneho sporu. Autorské práva sú na hrane pri porovnaní s dvojčaťom – logom spoločnosti 3M.

Aj svätožiara prináša rozpory. Prilba jazdca je horšie čitateľná z hľadiska reklamnej plochy. Iste, vznikla nová plôška na oblúku HALO, ale z tej už bude profitovať tím a nie jazdec.

Aj technický riaditeľ tímu môže vymyslieť geniálny marketingový ťah. Dôkazom toho je Williams a Paddy Lowe. K platiacemu L. Strollovi pribudol ďalší platiaci talent – Sergej Olegovič Sirotkin, ktorý o sedačku bojoval s Robertom Kubicom. Sponzori ruského jazdca však ponúkli takmer raz toľko ako Poliaci. Čo však s tímom dvoch relatívne málo skúsených pilotov? A tak sa na mieste testovacieho jazdca ocitol aj platiaci Kubica.

Formula 1 v kocke

Sezóna 2018 je 69. ročníkom svetového šampionátu jazdcov, 59. ročníkom pohára konštruktérov. Súťažiť v nej bude 10 tímov resp. 20 jazdcov. Začiatok je predbežne datovaný na Austráliu 25. Marca a koniec na Abú Zabí 25. Novembra.

Toro Rosso bude používať motory Honda.
McLaren bude používať motory Renault.
Sauber konečne prejde na nové motory Ferrari. Používali tie z roku 2016.

Na trati už neuvidíme jazdcov Felipe Massa(Williams) kde ho nahradí Sergey Sirotkin a Pascal Wehrlein(Sauber) kde ho nahradí Charles Leclerc.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!