Domov News Goodyear predstavil pneumatiky vyrobené na 90 % z trvalo udržateľných materiálov

Goodyear predstavil pneumatiky vyrobené na 90 % z trvalo udržateľných materiálov

Spoločnosť Goodyear predstavila pneumatiky vyrobené na 90 % z trvalo udržateľných surovín. Plášte už prešli všetkými potrebnými schvaľovacími testami aj internými skúškami. 

Tieto pneumatiky sa vyznačujú nižšou hodnotou valivého odporu ako pneumatiky vyrobené z tradičných surovín. Majú tak aj potenciál znižovať spotrebu paliva.

Už vlani v januári Goodyear oznámil, že vyrobil pneumatiky z trvalo udržateľných materiálov s podielom  70 %. Tento rok už v spolupráci so svojimi subdodávateľmi plánuje výrobu obmedzenej série týchto pneumatík.

Uvedenie pneumatík vyrobených na 90 % z trvalo udržateľných surovín medzi motoristov bude vyžadovať ďalšiu spoluprácu s dodávateľskou základňou spoločnosti, aby sa dohodli dodávky veľkých objemov inovatívnych materiálov potrebných na ich výrobu.

Goodyear

Poskladané zo 17 rôznych materiálov

Úspešne pokračujeme na ceste k nášmu cieľu uviesť do roku 2030 na trh prvé pneumatiky so stopercentným obsahom udržateľných materiálov,“ povedal Chris Helsel, senior viceprezident pre globálne operácie a technologický riaditeľ Goodyear Tire & Rubber Company. „Uplynulý rok bol pre jeho naplnenie kľúčový. Preskúmali sme nové technológie, identifikovali možnosti ďalšej spolupráce a využili odhodlanie nášho tímu, aby sme zvládli výrobu pneumatík na 90 % z udržateľných materiálov, ale aj aby sme už tento rok mohli vyrábať pneumatiky so 70 % podielom udržateľných materiálov.“

Pneumatiky vyrobené na 90 % z trvalo udržateľných surovín obsahujú v svojich dvanástich súčastiach celkom 17 rôznych východiskových materiálov. Sadze v pneumatikách slúžia na spevnenie zmesi a na predĺženie ich životnosti. Tradične sa vyrábajú spaľovaním rôznych druhov ropných produktov. Tieto pneumatiky obsahujú štyri rôzne typy sadzí, ktoré sa vyrábajú z metánu, oxidu uhličitého, rastlinného oleja a suroviny vzniknutej pyrolýzou pneumatík určených na likvidáciu. Všetky tieto technológie slúžia na zníženie objemu uhlíkových emisií cirkulárnemu hospodárstvu a využívanie uhlíka zo živej prírody pri zachovaní potrebných úžitkových vlastností.

Goodyear

Sójový olej, polyester a borovicová živica

Využíva sa aj sójový olej, ktorý napomáha zachovávať poddajnosť gumovej zmesi pneumatík pri rôznych zmenách teploty. Sójový olej je prírodný zdroj, ktorý obmedzuje nevyhnutnosť využívania ropných produktov. Takmer 100 % bielkovín zo sóje sa využíva v potravinárstve a pri výrobe krmív, ale olej, ktorý vzniká pri jej spracovaní, zostáva z veľkej časti nevyužitý a môže tak slúžiť napríklad na výrobu pneumatík. Silika (oxid kremičitý) sa síce v pneumatikách bežne využíva, pretože pomáha zlepšiť ich priľnavosť a znižovať spotrebu paliva, ale pneumatiky od Goodyear obsahujú vysoko kvalitný oxid kremičitý vyrábaný z popola z ryžových šupiek (tzv. RHA silika). Popol bežne vzniká spaľovaním odpadu pri spracovaní ryže a väčšinou sa len ukladá na skládky.

Ďalším použitým materiálov je polyester, ktorý sa získava recykláciou plastových fliaš a ďalšieho plastového odpadu. Získaný materiál slúži ako jedna z východiskových surovín na výrobu technického polyesteru, ktorý je jednou zo zložiek kordovej vrstvy kostry pneumatík. Živica sa zase využíva na zlepšenie trakčných vlastností pneumatík. V predvádzacích pneumatikách boli tradičné živice vyrobené z ropy nahradené biologicky obnoviteľnými borovicovými živicami.

Drôty pätky a oceľový kord zabezpečujú vystuženie konštrukcie radiálnych pneumatík. V týchto pneumatikách je však použitý pätkový drôt a oceľový kord z ocele s vysokým obsahom recyklovaného kovu, ktorý sa vyrába v elektrickej oblúkovej peci (EAF). Tento výrobný proces umožňuje znížiť spotrebu energie a zvýšiť obsah recyklovaného kovu v oceli. Tak isto sa vyznačuje nižším objemom emisií skleníkových plynov ako štandardná výroba ocelí vo vysokej peci.

Pneumatiky obsahujú aj polyméry certifikované v systéme ISCC so sledovaným podielom biologických a biologicky obnoviteľných surovín.

Takto vyzerá prezúvanie auta v roku 2022, práčka na kolesá je štandardom

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPotvrdené, Porsche 911 hybrid je na dohľad
Nasledujúci článokTrh jazdených vozidiel v roku 2022: vieme, čo Slováci obľubujú najviac