Domov Elektromobilita Audi activesphere concept nemá obrazovky ani tlačidlá, využíva technológiu rozšírenej reality

Audi activesphere concept nemá obrazovky ani tlačidlá, využíva technológiu rozšírenej reality

Vyvrcholením sférických koncepčných vozidiel značky Audi je štvordverový kupé-crossover activesphere. Stojí na platforme, na ktorej začnú prichádzať sériové vozidlá už v priebehu tohto roka. 

Koncept Audi activesphere concept bol navrhnutý v Audi Design Studio v Malibu. Ide o nový typ crossoveru, ktorý šikovne spája eleganciu vozidiel Audi Sportback, praktickosť SUV a skutočné offroadové schopnosti. S elektrickým pohonom a technológiou rýchleho nabíjania z modulárneho systému PPE sa activesphere pripája do rodiny koncepčných vozidiel predstavených v uplynulých rokoch. sféry. Bez lokálnych emisií, s dojazdom viac než 600 km a extrémne rýchlymi časmi nabíjania kombinuje udržateľnosť, dynamiku a schopnosti najmodernejších elektrických vozidiel cestovať aj na veľké vzdialenosti.

Audi activesphere concept

Audi Dimensions

Oliver Hoffmann, člen predstavenstva pre technický vývoj, ku konceptu povedal: „Koncepčné vozidlá sphere ukazujú našu víziu prémiovej mobility budúcnosti. Najmä v interiéri našich budúcich modelov Audi zažívame zmenu paradigmy. Interiér sa stáva miestom, kde sa cestujúci cítia ako doma a zároveň sa môžu spojiť s vonkajším svetom. Najdôležitejšou technickou inováciou v Audi activesphere je naša adaptácia rozšírenej reality pre mobilitu.

Schopnosť autonómneho riadenia vo vhodnom prostredí dáva vodičovi a cestujúcim novú úroveň slobody, ktorú je možné vďaka novej zobrazovacej a ovládacej technológii využiť rôznymi spôsobmi. Inovatívny koncept ovládania Audi Dimensions spája fyzický a virtuálny svet (t.j. zmiešanú realitu) zobrazovaním digitálneho obsahu v zorných poliach cestujúcich v reálnom čase. Špičkový hardvér poskytuje pohľad na skutočné prostredie a trasu a súčasne zobrazuje 3D obsah a interaktívne prvky, ktoré sú individuálne konfigurovateľné pre vodiča aj cestujúcich. To znamená, že je možné zobraziť všetky informácie dôležité pre vodiča, ako je napríklad stav jazdy a navigácia. Cestujúci s príslušnými okuliarmi vidia v interiéri ovládacie panely a iné virtuálne displeje v upravenom, minimalistickom dizajne, ktorý zostáva voľným okom skrytý. Optika zmiešanej reality dáva používateľom možnosť presnej interakcie s týmito skutočnými, no zároveň neviditeľnými zónami citlivými na dotyk, pretože zariadenia zobrazujú a vykonávajú funkcie tak, že reagujú v reálnom čase, keď sa ich používatelia dotknú.

Priehľadný Singleframe

Budúce vozidlá značky Audi budú zamerané na klientelu, pre ktorú sa individuálna mobilita a udržateľnosť nevylučujú. Taktiež budú cieliť na ľudí, ktorí očakávajú, že ich vozidlo bude prinášať typickú estetiku a dynamiku značky v najvyššej miere v kombinácii s technológiou orientovanou na budúcnosť.

Audi activesphere je dlhé 4,98 metra, široké 2,07 metra a vysoké 1,60 metra. Pre elektromobil je typický dlhý rázvor osí kolies 2,97 metra. Predné a zadné previsy sú primerane krátke, aby pôsobili kompaktnejším dojmom, než naznačujú len čísla. Veľké 22-palcové kolesá, výrazná svetlá výška, plochá kabína a dynamický oblúk strechy dodávajú autu proporcie, ktoré výrazne pripomínajú športové auto. Pneumatiky s rozmermi 285/55 sú dostatočne flexibilné pre všetky typy terénu. Kolesá majú navyše pohyblivé segmenty. Pri použití v nespevnenom teréne sa otvárajú pre optimálnu ventiláciu, no na ceste sa zatvárajú pre optimálnu aerodynamiku. Kamerové zrkadlá na predných dverách sú navrhnuté tak, aby minimalizovali odpor vzduchu. Významnú časť vozidla tvoria sklenené plochy, a to nielen vo výške hlavy. Predná časť obsahuje Singleframe ako priehľadný sklenený element, ktorý umožňuje cestujúcim vidieť veľký kus cesty pred vozidlom, ktorý v bežnom aute bez pomoci kamier nie je možné identifikovať.

Active Sportback

Na bočnej strane sú tiež sklenené plochy, ktoré akoby rozpúšťali hranicu medzi prírodným svetom a interiérom. Široké, zakrivené dvere batožinového priestoru majú rozsiahle presklenie pre optimálne osvetlenie, pričom aj samotná strecha je priehľadná a prepúšťa do interiéru dostatok denného svetla. Samotný vonkajší vzhľad je signálom terénnych schopností, ktorý je podporený adekvátnou technikou pohonu všetkých kolies quattro. Svetlá výška Audi activesphere je variabilná. Zo základnej výšky 208 mm sa dá v teréne zvýšiť o 40 mm, alebo pri jazde po ceste znížiť o rovnakú hodnotu. To prospieva ťažisku aj aerodynamike pri rýchlej jazde.

Activesphere predstavuje vôbec prvýkrát automobil s karosériou typu Sportback zahŕňajúcim dizajnové prvky a technické vybavenie allroadu. Z tohto dôvodu Audi nazýva nový karosársky variant ako „active Sportback“. Zadná časť sa prispôsobuje aktívnemu životnému štýlu zákazníkov a umožňuje prepravu aj objemného športového náčinia. V prípade potreby sú priehľadné posuvné zadné okná možné nastaviť takmer do jednej roviny so strechou. Zároveň sa spodný vertikálny segment zadnej časti sklápa vodorovne, čím sa otvorí nákladný priestor obsahujúci napríklad držiaky pre e-bicykle. Bočné plochy zadnej časti aj C-stĺpiky zostávajú v polohe, aby si zachovali dynamickú siluetu activesphere, zatiaľ čo motorizovaná prepážka vysúvajúca sa spoza zadných sedadiel izoluje kabínu od nákladu. Nosič lyží je integrovaný v strede strešnej konštrukcie. V základnej polohe je zapustený úplne v jednej rovine so strešným oblúkom, no v prípade potreby sa vysunie a umožní bezpečné pripevnenie lyží.

Audi activesphere concept

Autonómny režim

Stelesnenie prehľadnosti a poriadku – to by mal byť prvý dojem cestujúcich, ktorí nastúpia do interiéru Audi activesphere concept. Architektúre priestoru dominujú vertikálne a horizontálne plochy spolu s pravými uhlami. Vnútorné zóny majú horizontálne kontrastné sfarbenie a dominantným prvkom sú sedacie plochy, výplne dverí a predné obloženie v teplej lávovo červenej farbe, ktoré kontrastuje s tmavým exteriérom aj pri pohľade cez bočné okná. Nad a pod touto centrálnou zónou tiež dominujú tmavé farby ako čierna, antracitová a tmavošedá. Štyri samostatné sedadlá sú akoby optickým predĺžením stredovej konzoly. Horný koniec vnútornej strany sedadla akoby spočíva na stredovej konzole, čím vytvára horizontálny tvar ako lakťová opierka. Dizajnéri si sedadlo, operadlo a ramenné plochy predstavili ako tri samostatné, obvodové škrupiny. Už samotný vizuálny vzhľad sľubuje dobrú bočnú oporu.

Audi activesphere concept

Audi activesphere concept je nositeľom typického prvku autonómnych vozidiel. Keď jazdí v tomto režimy jazdy, prístrojová doska, volant a pedále zmiznú do „neviditeľnej“ polohy. Samotná prístrojová doska funguje ako veľká zvuková lišta (cez drevené lamely) a tiež ako inteligentný ventilačný otvor. Ak chce vodič prevziať volant, palubná doska sa spolu s volantom vyklopí zo zapustenej polohy pod čelným sklom. Bezdotykové ovládacie prvky MMI vo dverách sú vždy prístupné oku aj ruke, napríklad na ovládanie okien a nastavovania sedadiel. Architektúru optického rozdelenia priestoru do osobných zón v Audi activesphere do značnej miery určuje vysoká stredová konzola po celej dĺžke kabíny. Samozrejme, v elektromobiloch už takáto konzola nie je potrebná na uchytenie kardanu, ale namiesto toho ponúka úložný priestor, ktorý je chladený aj vyhrievaný.

Audi activesphere concept

Zmiešaná realita

Vo svojich počiatkoch boli VR okuliare obmedzené na zobrazenie virtuálnej reality bez akýchkoľvek prvkov skutočného sveta. Technológia sa však vyvinula do tej sféry, že umožňuje zobrazovať skutočný svet s virtuálnym obsahom, čo nazývame, že ide o rozšírenú realitu. Tá je teraz schopná zobrazovať virtuálny obsah s priestorovým odkazom na skutočný svet v troch rozmeroch. Niet pochýb o tom, že v budúcnosti zmiešaná realita posunie možnosti AR head-up displejov na úplne novú úroveň, pokiaľ ide o flexibilitu, presnosť a zobrazovateľný obsah.

Audi activesphere concept

Audi activesphere concept je prvým vozidlom, ktoré reálne využíva najnovšiu generáciu tejto technológie. Audi tvrdí, že s bezprecedentnou optickou presnosťou, najvyšším rozlíšením a vynikajúcim kontrastom prináša systém ovládacie plochy a displeje, ktoré sú voľným okom neviditeľné, do zorného poľa používateľa za volantom. Inými slovami, používateľ si môže prezerať virtuálny obsah, ktorý je spočiatku len informatívny. Ak sa však zameria očami na informácie, čím signalizuje záujem, systém zobrazí podrobnejšie informácie. Obsah sa stáva aktívnym a interaktívnym prvkom hneď, ako sa používateľ sústredí a zapojí do diania, teda gestami. Ruka potom môže intuitívne sledovať pohľad používateľa a ovládať funkcie auta, zatiaľ čo používateľské rozhranie (virtuálny displej v AR súprave) reaguje na zmeny v reálnom čase ako bežný prístroj.

Ide o značnú výhodu pre dizajnérov. Ovládací prvok sa cestujúcemu objaví len vtedy, keď prejaví záujem o jeho používanie. Avšak rôzne funkcie auta teraz nie sú organizované typickým spôsobom, akým sú dnes v aute s obrazovkami a fyzickými funkciami. Namiesto toho sú umiestnené logicky priamo pred prvkami, s ktorými súvisia. Napríklad ovládanie striedavého prúdu sa vysunie pred ventilačným otvorom, interaktívny panel zábavy a zvuku nad reproduktorom.

Audi activesphere concept

Premium Platform Electric

Možnosti tejto technológie však nie sú ani zďaleka vyčerpané. V terénnom režime je možné napríklad premietať 3D topografickú grafiku s vysokým rozlíšením na skutočnú krajinu a zobrazovať informácie o navigácii a cieli. Tu sa dajú využiť aj informácie o bezpečnosti premávky, teda upozornenia na dopravné zápchy alebo šmykľavé cesty. Spojenie medzi používateľmi VR okuliarov a automobilom spolu s jeho ekosystémom ponúka nespočetné množstvo možností, a to aj mimo auta. Napríklad, zatiaľ čo navigačné trasy alebo údržbu vozidla je dnes možné pripraviť z obývačky na notebooku, tablete alebo smartfóne, v budúcnosti bude k tomu postačovať jediný hardvér – headset a technológia zmiešanej reality.

Audi activesphere concept

Vďaka svojim rozmerom a úrovni výkonu sa Audi activesphere concept hodí na použitie momentálne najinovatívnejšieho firemného systému elektrického pohonu Premium Platform Electric alebo skrátene PPE. Uvedenú platformu vyvíja Audi spolu s Porsche. Prvé sériové vozidlá značky Audi založené na PPE budú predstavené ešte do konca roka 2023. PPE je platformou navrhnutou pre bezprecedentnú škálu veľkoobjemových automobilov – vrátane SUV a CUV s vysokou svetlou výškou, ako aj automobilov s plochou siluetou, ktoré sú súčasťou hlavného produktového radu Audi, ako je napríklad model A6, ktorého vonkajšie rozmery a rázvor osí kolies sú takmer totožné s konceptom activesphere.

Kľúčovým prvkom budúcich vozidiel značky Audi je batériový modul medzi nápravami. V Audi activesphere concept pojme okolo 100 kWh energie. Použitie celej šírky vozidla medzi nápravami umožňuje dosiahnuť relatívne ploché usporiadanie batérie. Elektromotory na prednej aj zadnej náprave dodávajú celkový výkon 325 kW (442 k) a systémový krútiaci moment 720 Nm. Koncepčné vozidlo obsahuje adaptívne vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi.

The next sphere of future premium mobility | The Audi activesphere concept

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPeugeot do 2 rokov predstaví 5 nových elektromobilov
Nasledujúci článokAlpine A110 sa so spaľovacím motorom rozlúči už za…

1 COMMENT

  1. […] Audi activesphere concept nemá obrazovky ani tlačidlá, využíva technológiu rozšírenej realit… […]

Comments are closed.