Domov News BMW: budúcnosť mobility nespočíva výhradne v elektromobiloch. Na cesty posiela iX5 Hydrogen

BMW: budúcnosť mobility nespočíva výhradne v elektromobiloch. Na cesty posiela iX5 Hydrogen

Po štyroch rokoch vývojových prác vstupuje BMW iX5 Hydrogen do fázy pôsobenia desiatok kusov v reálnej premávke.

Vozový park čítajúci menej ako 100 vozidiel sa využije na medzinárodnej úrovni na predvádzacie a testovacie účely pre rôzne cieľové skupiny. Bude to prvá šanca pre ľudí, ktorí nie sú zapojení do procesu vývoja, ako získať priamu skúsenosť s vlastnosťami BMW iX5 Hydrogen.

Vodík je súčasťou transformácie mobility

Vodík je všestranný zdroj energie, ktorý zohráva kľúčovú úlohu v procese energetickej transformácie, a teda aj pri ochrane klímy. Koniec-koncov, je to jeden z najefektívnejších spôsobov skladovania a prepravy obnoviteľnej energie,“ hovorí Oliver Zipse, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG. „Tento potenciál by sme mali využiť aj na urýchlenie transformácie sektoru mobility. Vodík je chýbajúci kúsok v skladačke budovania mobility bez emisií. Jedna technológia sama o sebe nebude stačiť na to, aby na celom svete umožnila klimaticky neutrálnu mobilitu.

BMW iX5 Hydrogen vyvinuté na základe súčasnej X5, sa prvýkrát predstavilo verejnosti ako štúdia na IAA vo Frankfurte v roku 2019. Prvé prototypy si návštevníci na IAA Mobility 2021 mohli už vyskúšať v akcii ako vozidlá zabezpečujúce kyvadlovú dopravu.

BMW systematicky napreduje vo vývoji technológie vodíkových palivových článkov ako ďalšej možnosti pre individuálnu mobilitu budúcnosti bez lokálnych emisií. Efektívne systémy palivových článkov pre pilotnú flotilu BMW vyrába vo svojom vlastnom špecializovanom centre pre vodík v Mníchove. V palivovom článku prebieha chemická reakcia medzi plynným vodíkom z nádrží a kyslíkom z okolitého ovzdušia. Udržiavanie stabilného prísunu oboch prvkov k membráne palivového článku má zásadný význam pre účinnosť hnacieho systému. Okrem technologických ekvivalentov prvkov, ktoré nájdeme na spaľovacích motoroch, ako sú chladiče stlačeného vzduchu, vzduchové filtre, riadiace jednotky a senzory, vyvinulo BMW aj špeciálne vodíkové komponenty pre svoj nový systém palivových článkov. Medzi ne patrí napríklad vysokootáčkový kompresor s turbínou a vysokonapäťové čerpadlo chladiacej kvapaliny.

Proces výroby palivových článkov

BMW Group získava samotné palivové články od Toyoty. Obe spoločnosti na vývoji palivových článkov spolupracujú od roku 2013. Systémy palivových článkov sa vyrábajú v dvoch hlavných krokoch na základe jednotlivých palivových článkov. Články sú najskôr zostavené do zásobníka palivových článkov. Ďalší krok zahŕňa montáž všetkých ostatných komponentov na vytvorenie kompletného systému palivových článkov. Ukladanie palivových článkov do stohovaných jednotiek predstavuje z veľkej časti plne automatizovaný proces.

BMW iX5 Hydrogen

Po kontrole jednotlivých komponentov na poškodenie ich lis silou piatich ton stlačí do stohu a následne umiestni do krytu. Stohovacia skriňa sa vyrába v zlievarni ľahkých kovov v závode BMW Group Landshut pomocou techniky odlievania do piesku. Pre tento účel sa roztavený hliník naleje do formy vyrobenej zo zhutneného piesku zmiešaného so živicou. Prítlačná doska, ktorá dodáva vodík a kyslík do zásobníka palivových článkov, je vyrobená z plastových dielcov a odliatkov z ľahkých zliatin a tiež pochádza zo závodu v Landshute. Prítlačná doska vytvorí okolo zásobníka plynotesné a vodotesné tesnenie.

BMW iX5 Hydrogen

Konečná montáž zväzkov palivových článkov zahŕňa test napätia spolu s rozsiahlym testovaním chemickej reakcie v článkoch. Nakoniec sa v montážnej oblasti spoja všetky komponenty, aby sa vytvoril kompletný systém. Počas tejto fázy montáže systému sa namontujú ďalšie komponenty, ako sú kompresor, anóda a katóda systému palivových článkov, vysokonapäťové čerpadlo chladiacej kvapaliny a káblový zväzok. V kombinácii s vysoko integrovanou pohonnou jednotkou využívajúcou technológiu BMW eDrive piatej generácie na zadnej náprave a batériou s lítium-iónovou technológiou vyvinutou špeciálne pre toto pohonné ústrojenstvo, smeruje na cestu maximálny výkon 295 kW (401 koní). Vo fázach voľnobehu a brzdenia motor slúži aj ako generátor, ktorý dodáva energiu späť do batérie.

BMW iX5 Hydrogen

Výroba v pilotnom závode v Mníchove

Model BMW iX5 Hydrogen sa vyrába v pilotnom závode spoločnosti BMW Group v jej výskumnom a inovačnom centre v Mníchove. Ide o prechodnú fázu medzi vývojom a výrobou, kde sa prvýkrát vyrába každý nový model od všetkých značiek spoločnosti. Ich úlohou je zabezpečiť prípravu výrobku aj výrobného procesu pre sériovú výrobu. V prípade modelu BMW iX5 Hydrogen špecialisti na vodíkovú technológiu, vývoj vozidiel a počiatočnú montáž nových modelov úzko spolupracujú na integrácii technológie pohonu a skladovania energie.

BMW iX5 Hydrogen

Vodík umožňuje rýchle doplnenie paliva

Vodík potrebný na napájanie palivového článku je uložený v dvoch 700-barových nádržiach vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Dohromady obsahujú takmer šesť kilogramov vodíka. To je dosť na to, aby automobil prešiel podľa cyklu WLTP vzdialenosť 504 km. Naplnenie vodíkových nádrží trvá tri až štyri minúty. BMW iX5 Hydrogen teda dokáže poskytnúť pre značku BMW typickú radosť z jazdy aj na dlhé vzdialenosti, a to len s niekoľkými krátkymi zastávkami na ceste.

Launch of the BMW iX5 Hydrogen pilot fleet

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJedno z najlacnejších áut na slovenskom trhu prešlo faceliftom
Nasledujúci článokIndian Motorcycle predstavuje nový Sport Chief