Domov News Jaguar zreštauroval 14 vozidiel modelu E-type

Jaguar zreštauroval 14 vozidiel modelu E-type

Divízia Jaguar Classic oslavuje víťazný rodokmeň ikonického modelu E-type výrobou siedmich párov vozidiel E-type ZP Collection. Tieto automobily predstavujú poctu prvým pretekárskym modelom E-type, ktoré vznikli pod projektovým označením ZP.

Každý pár vozidiel E-type ZP Collection obsahuje kabriolet a kupé vyhotovené v odtieňoch inšpirovaných originálnymi víťaznými vozidlami a zreštaurované odborníkmi z Jaguar Classic Works v Coventry. Tieto vozidlá dostali označenie podľa ich evidenčných čísel ECD 400 a BUY 1. V 60. rokoch na nich pretekali Graham Hill a Roy Salvadori. Vozidlá z kolekcie E-type ZP Collection obsahujú premyslené detaily pripomínajúce pretekárske dedičstvo modelov E-type, ako aj technické vylepšenia a úpravy, aby ich zákazníci mohli používať aj v dnešnej dobe.

„Kolekcia E-type ZP Collection predstavuje dokonalú poctu víťaznému pretekárskemu debutu modelu E-type, ktorý je sám osebe súčasťou bohatej histórie motoristického športu značky Jaguar. Každý pár rozpráva fascinujúci a často nevypovedaný príbeh o histórii modelu E-type. Zbierka ZP Collection s úctou pripomína nielen vozidlá, ale aj pretekárov, ktorí ich doviezli k víťazstvám na trati. S 2 000 hodinami, ktoré remeselníci s láskou strávia na každom vozidle na Jaguar Classic, si naši nároční klienti budú môcť vychutnať jedinečnú poctu dvom z najväčších áut v histórii modelu E-type,uviedol Paul Barritt, riaditeľ Jaguar Classic.

E-type

Nezostane len pri E-type

V priebehu roka 2023 predstaví tím SV Bespoke spoločnosti Jaguar aj limitovanú edíciu sériovej produkcie zodpovedajúcich modelov F-TYPE ZP Editions inšpirovaných kolekciou E-type ZP Collection. Štrnásť týchto športových vozidiel Jaguar s 5,0-litrovým preplňovaným motorom V8 bude vyhradených pre klientov modelov E-type ZP Collection, čím vznikne neopakovateľná oslavná štvorica.

Historické základy

Vozidlá od Jaguar Classic oslavujú príbeh modelu E-type a svoje meno dostali podľa prvých siedmich exemplárov, z ktorých sa stali pretekárske vozidlá. Pretekársku premiéru absolvovali v apríli 1961. Claude Baily, vtedajší šéfdizajnér automobilky Jaguar, podrobne opísal vlastnosti týchto siedmich vozidiel s označením Project ZP len deň po uvedení modelu E-type na trh. Každý z nich dostal modifikácie motora a úpravy komponentov, ako sú blok valcov a hlava valcov vrátane prevodovky s malými odstupmi prevodových pomerov.

15. apríla 1961 obsadili vozidlá s označením ECD 400 a BUY 1 prvé a tretie miesto na pretekoch Oulton Park Trophy určených pre vozidlá GT. To bol začiatok pretekárskej kariéry modelu
E-type a pokračovanie pretekárskeho rodokmeňa značky Jaguar, ktorý založili ikony C-type a D-type. Víťazný model E-type modrej farby Indigo Blue s označením ECD 400 pilotoval v Oulton Parku Graham Hill, zatiaľ čo za volantom modelu BUY 1 sivej farby Pearl Grey sedel Roy Salvadori a umiestnil sa na treťom mieste. Salvadori potom 21. mája 1961 vyhral preteky v Crystal Palace. Celkovo modely E-type v rokoch 1961 až 1964 dosiahli 24 pódiových umiestnení.

E-type

Kabriolet

Prvé z dvojice vozidiel vzdáva poctu kabrioletu E-type modrej farby Grahama Hilla. Dostalo modrú farbu Oulton Blue inšpirovanú pôvodnou farbou vozidla s označením ECD 400, má čiernu strechu a množstvo exteriérových detailov, ktoré vzdávajú hold Hillovmu víťaznému vozidlu. Okrúhle prvky na kapote majú bielu farbu, so zodpovedajúcim farebným vyhotovením okolo predného otvoru na prívodu vzduchu. Lišta naprieč mriežkou chladiča a predné ozdoby boli v súlade s originálom odstránené.

Vpredu a vzadu sú chrómové nárazníky, nechýbajú vypletané kolesá s centrálnou maticou a logom Jaguar Heritage. Na zabezpečenie vzhľadu korešpondujúceho s rokom 1961 sa k volantu z bukového dreva pridávajú ďalšie dobové prvky modelu E-type, vrátane zváraných lamiel kapoty a vonkajších západiek kapoty s uzamykaním mechanizmom. Vonkajšie zámky kapoty majú špecifické logá ZP a sú spojené koženým remienkom na uchytenie kapoty. Vidno aj ďalšie prvky z ponuky ZP vrátane log ZP na veku palivovej nádrže, vonkajšom kryte vozidla a kryte strechy. Nechýba ani umelecká bočná grafika na boku automobilu s britskou vlajkou Union Jack zasadenou do strieborného štítu, silueta E-type a nápis Project ZP.

E-type

Interiér sa vyznačuje autentickými prvkami potiahnutými červenou kožou Bridge of Weir a dobovým obložením Hardura. Súprava dodatočných vylepšení zahŕňa tlačidlo klaksónu, zatiaľ čo Jaguar Classic sa opäť teší, že môže spolupracovať s rytcom Jonnym „King Nerd“ Dowellom. Ten vytvoril umelecké panely na stredovej konzole s povrchom z eloxovaného hliníka s jedinečnými ručne vyrytými detailmi.

V prípade kupé modrej farby Oulton Blue obsahuje dizajn rytiny siluetu vozidla, obrys trate Oulton Park s cieľovou vlajkou a Hillov známy výrok: „V pretekoch sa moje auto stáva súčasťou mňa a ja sa stávam jeho súčasťou“ a jednu polovicu vavrínového venca, ktorá opäť znamená víťazstvo pôvodného vozidla.

Kupé

Druhé vozidlo v každom páre predstavuje poctu modelu E-type, ktorý Roy Salvadori priviedol k víťazstvu v Crystal Palace v roku 1961. Zatiaľ čo všetky pôvodné vozidlá o označením Project ZP vychádzali z kabrioletu, v prípade vozidla inšpirovaného modelom s označením BUY 1 ide o kupé, čo klientom a zberateľom poskytuje príklady oboch druhov karosérie. Rovnako ako verzia Oulton Blue inšpirovaná vozidlom s označením ECD 400, aj sivé kupé s farbou Crystal Grey prichádza s bielymi kruhmi a podobnými vonkajšími detailmi, s odstránením lišty a znaku Jaguar na mriežke chladiča a s rovnakou úrovňou remeselného spracovania úprav karosérie.

Interiér vozidla dostal kožené čalúnenie Dark Navy Bridge of Weir so zodpovedajúcim obložením Hardura a volantom z bukového dreva, zatiaľ čo hliníkové detaily stredovej konzoly sú eloxované sivou farbou. Jeho dizajn zahŕňa druhú polovicu vavrínového venca vyrytého na konzole auta Oulton Blue. Obrys trate Crystal Palace a text popri siluete vozidla pripomína prezývku Roya Salvadoriho King of the Airfields.

E-type

Jazdecká prilba od Everoak

Každé vozidlo sa dodáva s dobovou helmou zodpovedajúcou tej, ktorú v tom období nosili Hill a Salvadori. Vytvoril ich britský expert Bill Vero zo spoločnosti Everoak, ktorý vyrába prilby už od 50. rokov minulého storočia. Autentické a verné reprodukcie predstavujú krásny výstavný kúsok, ktorý možno nosiť a zároveň aj ručne upraviť podľa potrieb každého klienta. Dodávajú sa s na mieru vytvorenou koženou taškou vyrobenou z rovnakej kože ako interiér vozidla. Za jej vznikom stoja špecialisti na kožu z Jaguar Classic. Taška na prilbu dopĺňa kožené puzdro na príručku
k vozidlu vyrobenú tým istým tímom a z rovnakej kože.

E-type

Kolekcia ZP Collection vychádza z 3,8-litrových modelov E-type Series 1 vyrábaných v rokoch 1961 – 1964. Pre každodenné použitie využíva 3,8-litrový motor s výkonom 195 kW (265 k) autentický zliatinový chladič z roku 1961 s elektrickým chladiacim ventilátorom a elektronickým zapaľovaním, ako aj výfukový systém z leštenej nehrdzavejúcej ocele. Plynulo tak spája autentickosť s moderným použitím a spoľahlivosťou.

Moderné vylepšenia

Hoci každé vozidlo predstavuje jedinečnú osobnosť a dedičstvo, obe obsahujú viacero ďalších vylepšení od tímu Jaguar Classic Works. Patrí medzi ne informačný systém Jaguar Classic s rádiom DAB, Bluetooth konektivitou a navigáciou podľa štandardov 21. storočia.

E-type

Najvýznamnejšiu mechanickú modernizáciu predstavuje špeciálne vyvinutá päťstupňová manuálna prevodovka. Vyznačuje sa synchronizáciou všetkých prevodových pomerov, ozubenými kolesami so šikmým ozubením a zosilnenou hliníkovou skriňou pre vyššiu spoľahlivosť a odolnosť a s menšími rozostupmi medzi prevodovými pomermi pre hladšie radenie. Jej konštrukcia si nevyžiadala žiadne úpravy karosérie ani iných komponentov a to aj napriek tomu, že poskytuje navyše jeden prevodový stupeň.

Každé vozidlo si vyžiadalo približne 2 000 hodín práce. Ku každému vozidlu sa dodáva na mieru vytvorený autopoťah s logom ZP a na mieru vyrobený zdvihák so špeciálnou taškou, ktorá sa dá uložiť pod podlahu batožinového priestoru.

Každý pár z kolekcie ZP Jaguar E-type stojí 950 000 libier bez dane.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Peugeot 3008 odhaľuje interiér, zbaví sa malého volantu?
Nasledujúci článokZverejnili trailer z The Grand Tour nakrúcanom na Slovensku, puknete od smiechu