Domov News Testovací jazdci to môžu zabaliť. Autá jazdia v Česku samé

Testovací jazdci to môžu zabaliť. Autá jazdia v Česku samé

Mníchovské BMW v západných Čechách pri obci Sokolov otvorilo svoje najväčšie testovacie centrum na svete. Areál s rozlohou 600 hektárov, do ktorého automobilka investuje vyše 300 miliónov eur, sme mali možnosť navštíviť osobne.

BMW včera, 26. júla, slávnostne otvorilo brány Centra rozvoja budúcej mobility (Future Mobility Development Center, skrátene FMDC), v ktorom okrem mnohých iných vecí bude prebiehať aj plne automatizovaný vývoj a automatizované testovacie jazdy. Ide vôbec o prvé testovacie stredisko podobného druhu v strednej Európe a pre BMW bude hrať zásadnú úlohu pri budúcom rozvoji mobility. Miesto pri Sokolove nebolo vybraté len tak náhodou – z Mníchova je to sem pohodových 2,5 hodiny cesty autom, panujú tu veľmi podobné klimatické podmienky ako v Mníchove a BMW sa tu stretlo s veľkou podporou českej vlády aj miestnych samospráv.

Prácu tu nájde viac než 100 kvalifikovaných pracovníkov

Bývalý známy banícky región sa tak zmení na inovačné centrum, ktoré v prvej fáze zamestná viac ako 100 kvalifikovaných pracovníkov. Okolitý terén a testovacie polygóny ponúkajú tie najlepšie podmienky na testovanie vysoko a plne automatizovanej jazdy i parkovania, ktoré doplnia virtuálne simulácie jazdných situácií. Okrem rôznorodých testovacích polygónov sa tu stavia malé mestečko plné ulíc, aby počas vývoja autonómnych jazdných systémov mohli inžinieri a konštruktéri nasimulovať čo najreálnejšie bežné jazdné simulácie. Areál v Sokolove tak dopĺňa existujúcu skupinu testovacích miest BMW v Aschheime pri Mníchove, Miramas vo Francúzsku a Arjeplog vo Švédsku.

„S naším novým centrom Future Mobility Development Center sme vytvorili jediné testovacie miesto svojho druhu, určené výhradne na vysoko náročné testovanie automatizovanej jazdy a parkovania až do úrovne 4. Na 600 hektároch pôdy testujeme všetky možné jazdné podmienky s maximálnou flexibilitou a obrovskou efektivitou. Môžeme spustiť naše testovacie moduly jeden po druhom bez zastavenia. Vďaka tomu je naše testovanie maximálne realistické, spoľahlivé a orientované na zákazníka,“ povedal Frank Weber, člen predstavenstva BMW pre vývoj.

Nové testovacie miesto umožňuje nielen testovanie a ďalší vývoj technologických inovácií, ale je aj príkladom toho, ako boli do koncepcie dôsledne integrované a implementované najvyššie normy ochrany životného prostredia a udržateľnosti. Počas celého plánovania a zriaďovania testovacej dráhy BMW úzko spolupracovalo so špecializovaným ekologickým stavebným monitoringom.

BMW zrecyklovalo celý areál

Vytváranie elektrickej, digitálnej a udržateľnej mobility presahuje rámec našich vozidiel v BMW Group. Pozeráme sa na celý hodnotový reťazec vrátane našich vlastných stránok. Spolu s našimi partnermi sa nám podarilo rozvinúť bývalý areál povrchovej bane tu v Sokolove na moderné a efektívne testovacie miesto a vytvoriť nové, atraktívne pracovné miesta,“ povedala Ilka Horstmeier, členka predstavenstva BMW pre ľudí a nehnuteľnosti. „Centrum rozvoja mobility budúcnosti a jeho nabíjacia infraštruktúra sú zásobované stopercentne zelenou elektrinou z obnoviteľných zdrojov energie. Toto je ďalší krok smerom k globálnej dekarbonizácii našich lokalít.

Okrem využívania zelenej elektriny je lokalita vybavená inovatívnym vodohospodárskym systémom, ktorý systematicky zbiera dažďovú vodu a využíva ju na zavlažovanie tratí. Počas plánovacieho procesu sa zvažovala aj ochrana a podpora miestnej biodiverzity: v celej lokalite boli nainštalované kontrolné systémy obojživelníkov, aby sa zabezpečil bezpečný prechod zvierat cez testovaciu dráhu. Na výstavbu lokality sa použilo 2,2 milióna kubických metrov zeminy, ktorá bola predtým vyťažená neďalekou ťažbou. Nebola teda uzavretá žiadna ďalšia pôda, ale oblasť, ktorá ležala úhorom, bola recyklovaná na technologický rozvoj zameraný na budúcnosť.

Automatizované testovacie jazdy

BMW tu pri testovací nových vozidiel či jednotlivých komponentov bude v značnom rozsahu využívať automatizované testovanie. Automobilke to umožní presnejšie nasimulovať záťaž, ktorej chce testovaný objekt podrobiť a navyše to môže robiť 24 hodín denne. Testovací jazdci tak v tomto prípade odídu do úzadia. Aj keď bude emocionálne hľadisko stále dôležité, pri výbere tých správnych komponentov od jednotlivých dodávateľov majú automatizované jazdy určitú výhodu. Kým testovací jazdec aj pri maximálnej snahe nie je schopný zajazdiť s vozidlom požadovanú trasu na tisícinu času presne, počítač to dokáže. A ten sa neunaví, takže v priebehu toho istého času dokáže BMW uskutočniť oveľa väčšie množstvo testovacích jázd, čo podstatne zrýchli a skvalitní vývoj jednotlivých komponentov.

Sedíme na zadnom sedadle a za volantom… nikto

Prichádzame na jeden z mnohých testovacích polygónov, ktorý si môžete predstaviť ako obrovskú asfaltovú plochu. Pred nami stojí nové BMW radu 7 so štyrmi anténami na veku batožinového priestoru a kamuflážou na karosérii. V kufri sa nachádza veľký počítač a v kabíne ďalšia výpočtová technika, vrátane veľkého červeného tlačidla, ktoré v prípade núdze môže mechanicky aktivovať brzdy vozidla. Sadáme si na zadné sedadlo a čakáme, čo sa stane. Po zavretí dverí sa auto pohne vpred, a obkrúži vopred stanovený okruh, ktorý podľa stôp pneumatík už absolvovalo niekoľko sto ráz. Je to pocit, ktorý najviac pripomína ten, ktorý zažívate na nejakom kolotoči či húsenkovej dráhe.

Nedá sa to však porovnať s autonómnou jazdou, ktorú by mali zvládnuť automobily budúcnosti. Tu obsluhujúci personál jednoducho v počítači presne nadefinuje, akou trasou sa má vozidlo vydať, akou rýchlosťou a podobne. Systém zvládne aj driftovať. Na auto tu načakajú žiadne prekážky a nemusí ani vnímať ostatných účastníkov cestnej premávky. Tieto technológie tu jednoducho slúžia za zefektívnenie testovacieho procesu, ktorý tak môže byť rýchlejší, finančne menej nákladný a presnejší.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAudi Q6 e-tron príde s digitálnou technológiou OLED druhej generácie
Nasledujúci článokHongqi L5 v druhej generácii chce konkurovať najlepším