Domov News Recenzia: Film Gran Turismo potešil aj sklamal

Recenzia: Film Gran Turismo potešil aj sklamal

Gran Turismo je spoločne s Need for Speed zrejme jedinou pretekárskou hrou na svete, ktorú všetci poznajú. A to je pre titul, ktorý sa sústredí na simulovanie reality, na rozdiel od uletených pouličných pretekov, veľký úspech. Ale iba málo ľudí vie, že táto playstationová “hra” dokázala zmeniť celý motoršportový svet.

V roku 2006 sa zrodil sen, kde by cesta do profesionálneho motoršportu neviedla cez peniaze, ale čistý talent. Nepotrebujete sponzorov, tím, dokonca ani motokáru, alebo auto. V tom čase riaditeľ Nissanu Europe, Darren Cox, predstavil projekt GT Academy. Revolučná myšlienka, ktorá mala najrýchlejším gamerom umožniť vstúpiť do reálneho sveta pretekov.

Natočené podľa skutočného príbehu

Tento projekt, z ktorého si množstvo ľudí robilo srandu a nedávalo mu žiadnu šancu, vyprodukoval desiatky špičkových jazdcov, ktorí dokázali vyhrávať v tých najprestížnejších šampionátoch. Medzi najväčšie úspechy patria víťazstvá v PRO kategórii Blancpain Endurance Series, kde porazili najlepších jazdcov od továrnych tímov Audi, McLaren, Mercedes, Bentley a ďalších. Vyhrali taktiež jedny z najťažších vytrvalostných pretekov na svete, 12h Bathurst a taktiež dokázali stáť na pódiu legendárnej 24h Le Mans. Teraz sa príbeh tohto projektu dostáva medzi široké publikum vďaka filmu Gran Turismo.

Z detskej izby na pódiá

Ten sleduje príbeh najznámejšieho výhercu GT Academy. Jann Mardenborough bol obyčajný tínedžer, ktorý celé dni vo svojej izbe hral Gran Turismo. Najazdil tisícky hodín a potom prišla unikátna príležitosť, ktorej sa chytil a nepustil. Nový film krásne ukazuje, aké to majú simraceri ťažké hlavne v rodine. Neustále bojovať s nálepkou povalač, ktorý sa celé dni len hrá, doplnený o pohŕdavý pohľad otca, ktorý je bývalý futbalista. Práve vzťah otca (Djimon Hounsou) a Janna (Archie Madekwe) bol jedným z najlepších momentov celého filmu. Tu sa nájde väčšina gamerov, ktorí sa potykajú s veľmi podobnými pocitmi.

Neverili mu ani vlastní mechanici

Ešte náročnejšou fázou je však presadenie sa. Jann nie je v súboji o miesto v tíme Nissanu sám a má proti sebe niekoľko veľmi ťažkých súperov. V rámci akadémie môžeme sledovať nie len prerod gamera na profíka, ale aj budovanie vzťahov s ostatnými súťažiacimi. Niektorí sú kamarátsky, iný sa snažia podraziť Jannovu psychiku na každom kroku. Do toho musí bojovať aj so svojím osobným životom a láskou ku Audrey (Maeve Courtier-Lilley), na ktorú si nie a nie nájsť čas.

Ešte náročnejšie je to vo veľkom svete motoršportu, kde ho neberú vážne nie len súperi, ale ani vlastní mechanici. Úplne nepresvedčí ani Dannyho Moora, ktorého hrá Orlando Bloom a jeho postava je práve založená na Darrenovi Coxovi. Neustále čelí tlaku od vedenia Nissanu, ktorý vyžaduje aby tento miliónový projekt prinášal úspechy a pozitívnu pozornosť. Taktiež, aby sa žiadnemu gamerovi nič nestalo. Ďalej je tu záporák celého filmu, Nicholas Capa, ako namyslený synáčik, ktorý má len peniaze a žiadny talent. Je zahraný geniálne a po prvých sekundách ho máte chuť prefackať.

Ale vôbec najlepšou postavou je pretekový inžinier Janna, Jack Salter. Hrá ho výborný David Harbour, ktorého môžete poznať napríklad zo seriálu Stranger Things. Tu je v pozícii bývalého mechanika tímu Capa, ktorého najme Nissan, aby vychoval pretekára. Projekt, z ktorého sa najprv smeje, ho však celkom pohltí a jeho puto s Jannom bude poriadne preverené počas tých najťažších momentov, aké môže mladý pretekár zažiť.

Akcia bola neprehľadná

Poďme však ďalej od príbehu a na film sa pozrime z diváckeho hľadiska. Herecké výkony sú poväčšine času uveriteľné, ale napríklad Geri Halliwell, ktorá vo filme stvárňuje Jannovu mamu a okrem iného je manželkou šéfa Red Bull Racing, Christiana Hornera, predvádza ešte horší výkon, než v Drive to Survive. Našťastie je na obraze minimum, času. Oveľa viac rušivý bol spôsob prezentácie akčných scén. Tie vytvárajú napätie primárne rýchlymi strihmi a prekvapivo, drvivá väčšina záberov je z interiéru.

To prináša mierne chaotickú prezentáciu akcie na trati, v ktorej sa jednoducho stratíte. Zbytočná je aj snaha o dramatizáciu pretekov veľmi trápnou a neustálou komunikáciou, medzi jazdcom a tímom. Tu v každej zákrute prebieha intenzívny dialóg, ktorý kazí snahu o vytvorenie realisticky pôsobiacich pretekov. Čerešničkou na torte je, že v zásade každé preteky končia foto-finišom, čo je mimoriadne otravné.

Jann Mardenborough robil sám sebe dabléra.
Po akustickej stránke sa máte na čo tešiť

Je pritom cítiť, že niekto na dohliadal na to, aby dávali pretekové scény zmysel. Hlavne zvuková kulisa filmu je fantastická, aj keď prekryť zvuk novej 911 GT3 RS hudbou je naďalej vojnový zločin. Pre fanúšikov sú úsmevné nehody, kde moderný bezpečný prototyp narazí a rovno vybuchne do ohnivej gule, čo sa už proste nestáva. Ale zas film veľmi dobre zaznamenal nehodu Janna Mardenborougha z Nürburgringu, pri ktorej prišiel o život jeden z divákov.

Na záver sme si nechali tú najslabšiu stránku celého filmu. Počítačové efekty. Miestami to naozaj vyzeralo veľmi amatérsky, až smiešne, hlavne napríklad prelet stíhačiek nad Le Mans, alebo prejazdy áut, ktoré vyzerajú ako kreslené. Niektoré pasáže dosť pripomínajú Speed Racera. Vždy nás potešilo, keď sa na plátno vrátil reálny záber, pretože práca s kamerou bola vo filme veľmi kvalitná. Kreatívne poňatie jazdy, kde napríklad máte pocit, že hráte hru, bolo skvelé.

Necielia na fanúšikov?

Kto sa bál, že Slovakiaring vo filme skoro vôbec nespozná, bol na veľkom omyle. Tvorcovia sa ani nesnažili napodobniť svetové okruhy a rovno v prvej minúte filmu vás posadí na zadok letecký záber Orechovej Potône s horou Fudži v pozadí. Nie, žiadna zmena, ktorá by aspoň priblížila Slovakiaring k japonskej predlohe. A to isté platí o prezentácii Le Mans. Hungaroring totiž iba premaľovali, aby pripomínal Circuit de la Sarthe. Na záverečnú šikanu Ford, alebo čokoľvek ďalšie, zabudnite.

Vynechanie dôležitého mena

Celý príbeh bol samozrejme upravený, aby bol filmovo atraktívnejší. Nesedí teda chronológia a množstvo udalostí je buď zjednodušených, alebo úplne odstránených. Z tohto pohľadu je veľká škoda, že film úplne odignoroval prvého víťaza GT Academy, španiela Lucasa Ordóñeza. Ten bol v realite pionierom celého projektu, ako prvý stál na pódiu v Le Mans a vyhral nespočetné množstvo šampionátov. Práve on a profík Michael Krumm doplnili v aute Janna v roku 2013, keď spoločne zaútočili na pódium v Le Mans. Už iba preto malo jeho meno určite zaznieť aj v tejto snímke.

Toto sú dôvody, prečo nás, ako nadšencov film sklamal. Miestami bol zbytočne “zhollywoodštený” a to už vo svete, kde existujú tak kvalitné a verne spracované filmy, ako Ford v Ferrari, alebo Rivali, jednoducho nejde odpustiť. Snímka však určite nie je nepozerateľná, alebo zlá. Len treba krotiť svoje očakávania a ak poznáte skutočný príbeh, jednoducho vypnúť na pár hodín mozog. Gran Turismo by som prirovnal ku netfixovej Drive to Survive. Pre nadšencov, ktorí poznajú príbeh, to bude miestami festival nepresností. Ale pre širokú verejnosť to bude akčná jazda, v ktorej sa síce občas trochu stratia, ale nadchne ich fantastický zvuk, akčné zábery a hlavne príbeh, ktorý hádam zmení postoj mnohých ľudí k simracingu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!