Určite ste to už možno raz počuli. Viacerí mechanici sa zhodujú, že klimatizácia v zime by sa mala zapínať. Že vám to nedáva logiku? Tak čítajte ďalej.

Od nástupu klimatizácie v aute prešlo už veľa dekád. Dnes sa stala takým štandardom, že si už snáď auto bez nej nevieme ani predstaviť. Auto bez nej je dnes prakticky nepredajné, vyslovene ak sa nejedná o nejakú limitovanú raritku, či veterán, s ktorým najazdíme ročne pár km. Auto, ktoré používate denne, totiž chcete mať s klimatizáciou. Okrem jej chladenia interiéru totiž pomáha aj v takomto počasí rýchlo vysušiť okná z vnútornej strany a tak nie je určená vyslovene len na letné obdobie. Takže prečo sa klimatizácia v zime odporúča zapnúť aspoň raz za mesiac?

Lifehack

Celý systém klimatizácie je naplnený chladivom. Či už ide o starší typ R12, R134a alebo najnovšie R1234yf, vo všetkých systémoch koluje v trubkách aj trocha oleja. Prečo práve olej? Nuž samotný kompresor funguje rovnako, ako každý iný kompresor. Teda sú v ňom pohyblivé časti, stláčajú sa tam piestiky a tie sa opierajú o steny. Ako dobre vieme, pre najdlhšiu životnosť je potrebné zabezpečiť čo najmenšie trenie a to je zabezpečené práve špeciálnym olejom. Pri každom plnení klimatizácie tak okrem chladiva doplnia do systému aj presne dané množstvo oleja, podľa odporúčania výrobcu.

Bez oleja to nemaže

Čudujete sa, prečo vám klimatizácia po niekoľkých rokoch prázdneho stavu a nezapínania ani po doplnení chladiva nefunguje? Nuž, môže byť na vine pridretý kompresor, práve pre jeho dlhodobú nečinnosť a nemazanie olejom. Klimatizácia samozrejme časom „vyfučí“, v aute nie je tesnosť pri tých otrasoch taká, ako napríklad pri chladničkách v domácnostiach. Avšak správny systém by mal udržať dostatočné množstvo chladiva aspoň 10 rokov. Niektoré staršie autá však majú aj 15 a viac ročnú náplň a stále chladia. Ak teda dopĺňate chladivo každý rok či každé dva roky, určite to nie je správne, aj keď sa vás to bude opravár klimatizácie presvedčiť.

Ako na mrazivé sedadlá a volant v zime, aj bez nezávislého kúrenia?

Okrem teda zapnutia klimatizácie pri jazde v sychravom počasí a zahmlievaniu skiel zvnútra, skúste ju tiež zapnúť aj sem tam len tak. Nemusíte pritom dávať nízku teplotu, kompresor má ochranu a pokiaľ nezapnete pod určitou teplotou (cca 3 alebo 5°C) aj ohrev čelného skla, kompresor sa nespustí. Zapnite teda ohrev čelného skla, prípadne pri starších kompresoroch jeho zopnutie budete počuť aj podľa zapnutia magnetickej spojky. Tie novšie s variabilným zdvihom piestikov toto už nemajú a tak musíte len odhadovať, čí sa kompresor spustil. Ak to ale spravíte podľa návodu na ohrev čelného skla (nie len výhrev cez elektrické drôty), tak sa nemusíte báť a kompresor sa spustí. Stačí pritom 10 minút, aby sa celý systém prebehol. Ak to budete robiť, môžete celému systému len a len predĺžiť životnosť. Oprava či výmena kompresora totiž nie je pri žiadnom aute vôbec lacná.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!