Domov Poradňa Vyskúšali sme to! Čo sa viac oplatí, leštenie svetiel alebo ich striekanie?

Vyskúšali sme to! Čo sa viac oplatí, leštenie svetiel alebo ich striekanie?

Keďže svetlá časom strácajú svoj vzhľad, je potrebná ich rekonštrukcia. Ako na leštenie svetiel v domácich podmienkach? Dá sa to, alebo sú to vyhodené peniaze?

Už dlhšiu dobu som sa na tento proces chystal. Vedel som, že to nie je úplne jednoduché, avšak kto nie je úplne ľavý, vie si s tým poradiť. Samozrejme, stále máte možnosť túto prácu prenechať profesionálom, ktorí vám spravia leštenie svetiel aj za 30 eur, prípadne s lakovaním aj za 40 či 50 eur. Avšak ak sa to dá skúsiť v domácich podmienkach a za lacnejšie, prečo to nespraviť? Takže poďme na to.

Na začiatku svetlá nevyzerali až tak zle
Kedy áno a kedy už nie?

V prvom prípade si treba uvedomiť, čo sa dá a čo už opraviť nepôjde. Ak máte v plexisklách ďobky a krátery od kamienkov, ktoré sú hlboké, s tými už veľmi veľa toho nespravíte. Taktiež ak je plexisklo dopraskané od slnečného žiarenia, nielen zatmavené a zožltnuté, ale jednoducho vidíte v štruktúre praskliny, ani s tými už veľa toho nespravíte. Niekedy je totiž výhodnejšie kúpiť druhé svetlá, prípadne samotné nové plexi, ak vôbec na vaše vozidlo existuje ako druhovýroba.

Kto ale má chuť pokračovať, a spomínané neduhy na plexiskle nemá, tak nech číta ďalej. V prvom prípade si treba povedať, či budete svetlá brúsiť na aute, alebo mimo auta. Ja som zvolil druhý variant, keďže som svetlá aj opravoval a museli ísť von. Ale odporúčam vám, ak chcete len opraviť plexi, robte to na aute. Je to jednoduchšie, svetlá sú fixované a nemusíte sa s tým tak trápiť. Treba len poriadne oblepiť všetky lakované aj nelakované plochy okolo, aby ste si ich pri brúsené nepoškrabali. Samozrejme to treba robiť v tieni, a nie pri súčasných teplotách, aké vonku panujú. Ideálne je mať aspoň 15 stupňov a viac.

Ako na to?

Existujú 2 techniky, ktoré využívajú aj profesionálni renovátori svetiel. V oboch prípadoch sa začína s brúsením ochranných vrstiev až po samotné plexi, prípadne ešte aj z neho, aby ste všetky nedokonalosti dokázali odstrániť. Keďže som si chcel pokus najprv vyskúšať na nečisto, zohnal som si ešte jedno plexi, ktoré bolo pekne zožltnuté.

V sade máte niekoľko kusov z každej zrnitosti, leštiacu pastu, vosk na ochranu a unášač na vŕtačku.

Najprv som začal s brúsením. V sade na renováciu svetiel od Auto Kelly máte k dispozícii brúsne papiere od zrnitosti 240 po 3000, využil som ich všetky. Ďalej tam máte unášač na vŕtačku, s čím sa lepšie a rýchlejšie pracuje. Ja som brúsil ručne, nevýhodou je dlhšie trvanie a namáhavosť. Ešte netreba zabudnúť na dve podmienky. Nikdy nezabudnite na dostatok vody! To je alfa omega všetkého. Povrch aj brúsny papier musí byť vždy vlhký. Taktiež ak brúsite ručne, netlačte len v jednom bode, ale po celej ploche brúsneho papiera. Nestane sa vám tak efekt viac vydretého miesta, ktoré potom musíte dorovnať k zvyšku plexiskla.

Na začiatku vás môže prekvapiť, že plexi ešte viac ničíte. Pokračujte.
Pri brúsení na mokro vám bude na svetle zostávať zbrúsený materiál, pravidelne ho vodou umyte dole.
Šmirgeľ vyberajte podľa stavu plexi

Ako som písal, plexi bolo poriadne zožltnuté, začal som teda zrnitosťou 240. Po prvom prebrúsení môžete mať pocit, že plexi je nenávratne poškodené, zostane totiž celé mliečne a neprehliadne. Nič sa nedeje, ak sa vám ukážu mapy, sú to miesta, kde ste sa nedostali až na povrch samotného plexi.

Po prebrúsení 3000kou a umytí sa vám môže zdať práca hotová.
Po vyschnutí je to však opak.

Pokračujte následne s jemnejšími zrnitosťami, 400, 600, 1000, 2000 a následne 3000. Po poslednom menovanom a po opláchnutí môžete mať pocit, že plexi je číre a robota hotová. Avšak po vyschnutí je plexi stále mliečne a nevidíte cez neho úplne dobre. Tu existujú 2 možnosti, ako pokračovať. Keďže som mal k dispozícii rezervné plexi, prelepil som ho v strede páskou a skúsil oba postupy.

Pri leštení som si už pomáhal vŕtačkou, ide to rýchlejšie.

V prvom prípade na takýto povrch nanášate leštiacu pastu, čo je kvázi ešte jemnejší šmirgeľ so zrnitosťou možno 6000 alebo viac. Jednoducho ho vyleštíte do dokonalého lesku. V tomto prípade som použil unášač na vŕtačku, polovicu plexi vyleštil a po strhnutí pásky môžete vidieť rozdiel medzi vylešteným a nevylešteným plexi na fotke dole. Pekný rozdiel však?

Rozdiel medzi vyleštenou a nevyleštenou časťou.
Ideme striekať

Avšak stále som nebol úplne spokojný so samotným vyleštením, a tak som sa rozhodol, že nielen druhú polovicu plexi, ale rovno celé plexi prestriekam dvojzložkovým čírym lakom. Ak totiž použijete tento lak na vybrúsený povrch, lak zarovná nerovnosti a výsledkom by malo byť priehľadné plexi, ako nové. Rozhodol som sa tiež prestriekať aj už vyleštenú plochu. Tu však pozor, ak plexi po brúsení vyleštíte a chcete povrch ochrániť dvojzložkovým lakom, jeho trvácnosť nebude ako na vybrúsenom plexi. Jednoducho sa lak nemá o vyleštenú plochu ako dobre zachytiť a po čase môže začať odpadávať.

Pri leštení postupujte podľa návodu, treba mať opäť povrch leštiaceho padu trocha vlhký.

Ja som tento pokus chcel len vyskúšať, či lak dokáže ešte pomôcť už vyleštenému plexi. Samozrejme pred striekaním treba celý povrch poriadne odmastiť, aspoň liehom, najlepšie však špeciálnym prípravkom. Technický benzín tiež nie je najlepšia voľba. Odmastenie je dôležité, ak to totiž nespravíte poriadne, môžu vám vzniknúť takzvané mastné oká, ktoré ma potrápili pri druhom a treťom plexi. Po nastriekaní nechajte plexi v teplom prostredí nad 20 stupňov aspoň 1 deň ležať. Najlepšie je bezprašný box, ale ten doma môžete len nasimulovať. Určite ho nenechávajte vonku, aj drobné nečistoty môžu vašu prácu skaziť.

Proces striekania, robte to v dobre vetranom priestore a následne sa snažte okolo nechodiť ani neprášiť. Nezabúdajte aj na poriadne odmastenie pred striekaním.

Pôvodné plexi z mojich svetiel som začal brúsiť 400-kou, neboli totiž tak zničené, ako pokusné plexi. Postup bol rovnaký, leštenie som však nerobil a po vybrúsení 3000kou a odmastení som hneď striekal dvojzložkovým lakom. V tomto momente som však buď zle odmastil, alebo sa mi v miestnosti zvíril prach a na samotných plexi mi vznikli tie popisované mastné oká. Na prvý pohľad nie sú až tak veľmi viditeľné, pri bližšom skúmaní ich však uvidíte. No čo už, človek sa učí stále.

Proces schnutia neurýchlite, určite minimálne deň s plexi nemanipulujte ani sa ho nedotýkajte.

Ja som jedno plexi vyleštil aj zvnútra. Po toľkých rokoch bolo totiž od vypálenej plochy z projektoru šošovky kvázi zašpinené. Povrch zvnútra vyzeral na prvý pohľad zožltnutý s rôznymi škvrnami, po vyleštení zostalo plexi aj zvnútra nádherne čisté. Tu nutnosť lakovania nie je potrebná, UV ochrana v podobe laku zvonka chráni plexi a vonkajšie vplyvy tak na vnútornej strane nemajú ako škodiť.

Výsledok môže prekvapiť

A výsledok? Ja som s ním absolútne spokojný. Proti tomu, aký bol začiatočný stav, je to obrovský rozdiel. Ak by som mal rozmýšľať medzi leštením a lakovaním, asi by som do budúcna kvôli trvanlivosti len lakoval dvojzložkovým lakom. Po leštení máte v sade vosk, sám si auto tiež voskujem spolu so svetlami, ale určite to nie je tak trvácne, ako číry lak. To je bez pochyby.

Rozdiel v prasklinách pred a po. V realite však praskliny vnútri plexiskla čiastočne zostali.

Problémom je síce dôslednosť na čistotu a odmastenie, avšak s tým sa dá pracovať. Kto tak má možnosť, čas a prostriedky, určite by som renováciu svetiel skúsil doma. Ak sa na to samozrejme cítite. V neposlednom rade môžete premýšľať aj o druhých svetlách, ktoré v mnohých prípadoch v druhovýrobe nebudú o nič drahšie. Prípadne ak máte možnosť kúpiť samotné plexi, aj to je jednou z možností, ako prinavrátiť lesk pôvodným svetlám. Túto možnosť však nemajú všetci.

Konečný výsledok nie je 100 %, ale voči pôvodnému stavu je to rozdiel k lepšiemu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Kia Rio 1,0 T-GDi – čo ponúka faceliftovaný model?
Nasledujúci článokElektromobilita ako alternatíva? Celkový dopad na životné prostredie nie je zanedbateľný