Domov Poradňa Vaše auto s cestou môže spájať len zhruba 0,16m², ako sa vyhnúť nesprávnym...

Vaše auto s cestou môže spájať len zhruba 0,16m², ako sa vyhnúť nesprávnym pneumatikám?

Pneumatiky sú rozhodne tou najdôležitejšou súčasťou auta, no napriek tomu, mnoho motoristov ich výber či výmenu často podceňuje. Nezriedka ľuďom viac záleží na veľkosti diskov, ako na vhodnom obutí. Pritom riskujú najmä svoju bezpečnosť.

Nástup zimnej sezóny je ideálnym obdobím na prehodnotenie a dôkladnú kontrolu vašich pneumatík. V minulom článku sme sa venovali večnej dileme, či sa oplatí prezúvať len pneumatiky alebo je výhodnejšia investícia do kompletnej súpravy kolies so sezónnym obutím. V tomto článku sa pozrieme bližšie práve na hĺbku dezénu, ktorá priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti.

Ako dezén ovplyvňuje jazdnú stabilitu?

Väčšina majiteľov vozidiel má v hlave zafixovanú minimálnu hodnotu dezénu, ktorú definuje zákon, teda 3 mm pri zimnej pneumatike a 1,6 mm pri letnej. Hĺbka dezénu pneumatiky priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti, stabilitu a teda najmä bezpečnosť. Ich funkciou je odvádzať vodu, čo možno najrýchlejšie preč tak, aby čo najväčšia časť pneumatiky bola v kontakte s povrchom cesty. Množstvo vody, ktoré dokáže takýto kanálik odviesť, je priamo úmerné jeho hĺbke, respektíve výške.

Je potrebné si uvedomiť, ako malá plocha v skutočnosti spája vaše auto s cestou. Na demonštráciu situácie použijeme napríklad vozidlo Škoda Octavia Combi. Jej relatívna plocha vzhľadom k ceste predstavuje približne 8,57m², pričom kontakt s vozovkou zabezpečuje len zhruba 0,16m². Jediná pneumatika, sa tak dotýka vozovky plochou veľkou asi ako pohľadnica. To je iba 1,89% z celkovej plochy vozidla a presne na týchto číslach závisí to, ako sa auto bude správať. Predstavte si že by sa táto plocha ešte zmenšila, desaťnásobne, asi na hodnotu 0,18% čo je vo finále len niekoľko centimetrov.

Presne taká situácia nastáva, pri zákonne stanovenom minimálnom dezéne a rýchlosti 90 km/h. Pneumatika nie je schopná dostatočne rýchlo odvádzať vodu a vzniká jav známy ako aquaplaning.

Ako vzniká Aquaplaning a ako mu predísť?

Jav o ktorom už počuli mnohí no väčšina netuší o čo presne ide. Aquaplaning inak by sa dal nazvať aj ako postrach motoristov. Pozrime sa preto na to bližšie. Jeho vznik je ovplyvnený vysokou rýchlosťou, adhéznymi podmienkami a stavom vašich pneumatík. Najčastejšie tento jav môžeme pozorovať na diaľnici pri vysokých rýchlostiach ale aj na okreskách, napríklad pri vyjazdených koľajach, kde je nahromadené veľké množstvo vody.

Pri aquaplaningu  sa pred pneumatikou nahromadí objem vody, ktorý je jednoducho príliš veľký na to aby ho pneumatika dokázala odviesť. Silou tlačenej vody sa pneumatika dvíha a stráca kontakt s vozovkou, čo vedie k absolútnej strate ovládateľnosti vozidla.

Ako núdzovo brzdiť a ako zvládnuť aquaplaning? - Cesta Nie Je Okruh

Pri takejto situácii odporúčame zachovať pokoj a ubrať plyn, nezasahovať do riadenia agresívnymi pohybmi a nesnažiť sa vyjsť z koľají. Auto potrebuje pár sekúnd na to, aby spomalilo a opäť dosadlo na cestu. Pod aquaplaning sa často podpisuje práve príliš nízky dezén, ktorý spôsobuje spomínanú neschopnosť pneumatiky dostatočne rýchlo odvádzať vodu.

Odborníci zo Škoda Auto pripravili túto grafiku, kde je jasne vidieť ako hĺbka dezénu ovplyvňuje veľkosť styčnej plochy pneumatiky s vozovkou.

 

Kedy keď nie teraz?

Sezónne prezúvanie je najvhodnejším obdobím na kontrolu stavu vašich pneumatík. V autorizovanom servise vám vždy poradia to správne obutie pre vaše auto. Navyše, teraz môžete využiť aj špeciálne zľavy na vybrané pneumatiky či dokonca kompletné kolesá. Škoda, ako jedna z mála značiek na Slovensku, ponúka aj špeciálne akcie pre majiteľov starších vozidiel. Pokiaľ je vaše auto staršie ako 4 roky, respektíve dátum prvej evidencie nepresiahol dátum 31.12.2017, môžete využiť šekovú knižku. Okrem množstva zliav na servisné diely vás čaká aj 10% zľava na pneumatiky od svetových výrobcov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNová Mazda CX-50 ako nástupca CX-5? Kedy ju uvidíme v Európe?
Nasledujúci článokKoncept KIA EV9 odhalený. Robustné SUV na prvých fotografiách