Domov Poradňa ROZHOVOR: Nie sú LED-ky ako LED-ky, niektoré svietia horšie ako xenóny. Zisťovali...

ROZHOVOR: Nie sú LED-ky ako LED-ky, niektoré svietia horšie ako xenóny. Zisťovali sme, ako fungujú moderné svetlá

Vstúpili sme do nového desaťročia a automobilky sa predbiehajú v tom, kto ponúkne viac a za menej peňazí. Full LED svetlá už v základe! Tak znie každý druhý marketingový leták. Aká je realita? Poznáte rozdiel medzi jednotlivými technológiami?

Hneď po pneumatikách sú druhou najdôležitejšou súčasťou auta práve svetlá. Paradoxne, práve týmto prvkom ľudia venujú najmenej pozornosti. V snahe ušetriť sa množstvo zákazníkov uspokojí aj so základným osvetlením, hoci stále platí staré známe, vidieť a byť videný.

Úplne nové možnosti

Spomeňme si na začiatky LED éry, prvé nasadenie do automobilov môžeme pozorovať už v roku 1986. Šlo však len o jediné brzdové svetlo, na masový príchod sme si museli počkať až do nového milénia. Prvým sériovo vyrábaným autom s Full LED technológiou bolo Audi R8 z roku 2009. Postupne sa LED technológia začala objavovať predovšetkým ako zdroj denného svietenia a až neskôr prišli na rad stretávacie i diaľkové svetlomety.

Masové nasadenie technológie LED do automobilového segmentu nám prinieslo nové obzory, predovšetkým v oblasti bezpečnosti, ale aj dizajnu. Moderné svetlomety dokážu precízne vyrezávať okolité autá a značky, alebo naopak, upriamiť svetelný lúč na chodcov, cyklistov či zver. Vrcholom ponuky je technológia schopná zobrazovať rôzne obrazce priamo na vozovku.

Zo svetelnej techniky sa stal nástroj dizajnérov, vďaka ktorému dostávajú dnešné autá jedinečný podpis. Technológia samostatných diód umožnila tvarovať svetlomet a jeho súčasti tak, ako nikdy predtým. Dynamické smerovky, osvetlené logá či masky chladiča. Nehovoriac o rôznych svetelných animáciách a efektoch, ktorými vás auto privíta. Predovšetkým zadné skupinové svetlá sa stali akousi doménou kreativity. Nové Audi Q5 Sportback vám dokonca umožní meniť ich vzhľad pomocou jediného tlačidla.

Zadné skupinové OLED svetlá s funkciou programovania
Nie sú LED-ky ako LED-ky…

V súčasnosti už väčšina automobiliek ponúka LED svetlomety, niektoré aj v základnej výbave. Zásadný rozdiel však spočíva v spôsobe projekcie vzniknutého svetelého lúča a v samotnom výkone diód. Môže sa stať, že LED svetlá budú svietiť horšie ako kvalitné halogény či xenóny. Dnešné LED svetlomety môžeme rozdeliť do troch skupín. Reflektorové alebo parabolické, projektorové a maticové, respektíve Matrix svetlomety.

Reflektorové/Parabolické

Obe pomenovania sú správne. Ide o jednoduchý konštrukčný systém založený predovšetkým na odraze svetelného lúča od paraboly. Takáto konštrukcia je prakticky rovnaká, ako v prípade starších halogénových svetlometov, s tým rozdielom, že samotnú diódu nie je vidieť. Parabola alebo reflektor, ktorý je presne tvarovaný, sa stará o správny rozptyl a tok svetelného kužeľa.

Vďaka rôznym clonám dokážete prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Takéto svetlomety sa vyznačujú jednoduchou konštrukciou, nižším dosvitom, ale najmä nízkou cenou. Ako jedna z prvých automobiliek nižšej triedy priniesol SEAT na trh vlastné LED svetlomety. Dnes ich táto španielska automobilka využíva naprieč celým spektrom svojich modelov.

SEAT Leon základné LED parabolické svetlomety

Napríklad, nový Leon sa môže pochváliť nielen prepojenými zadnými skupinovými svetlami s efektnou animáciou, ale aj úchvatným ambientných osvetlením či dynamickými smerovými svetlami.

SEAT Leon zadné skupinové 3D LED svetlá
Projektorové

Najrozšírenejšie a najobľúbenejšie svetlomety súčasnosti, práve vďaka skvelému pomeru ceny a výkonu. Technológia opäť funguje podobne ako v prípade starších, napríklad xenónových svetlometov. V tomto prípade môžete pozorovať jeden alebo niekoľko samostatných modulov, v ktorých je umiestnený určitý počet LED diód. Svetelný tok potom upravuje nielen clona, ale aj šošovka, môžeme ich považovať za oku blízke.

Výhodou takýchto svetlometov je ich dosvit, presnosť svetelného lúča, a teda aj menšie riziko oslepovania okoloidúcich áut. Ich cena je priemerná, väčšina automobiliek ich rada ponúka ako príplatkovú výbavu.

Maticové/Matrix

Tento typ svetlometov pracuje podobne ako vyššie spomínané projektorové a v podstate ho môžeme označiť za akúsi subkategóriu. Princíp distribúcie svetla je totožný, avšak zásadným rozdielom je práve funkcia presného vyrezávania okolitých áut. Vďaka vypínaniu jednotlivých segmentov dokáže takéto svetlo presne osvetliť len to, čo je potrebné.

Konštrukcia Matrix LED svetlometu

Tie najmodernejšie dokážu v spolupráci s kamerou obmedziť svetelný lúč vyžarovaný na reflexnú plochu dopravných značiek. Jednoducho vás už nebudú oslepovať príliš osvetlené značky! Tieto svetlomety tiež dokážu upriamiť svetelný lúč na prekážku, akou je napríklad zver alebo chodci pri krajnici.

IQ.Light LED Matrix svetlomety VW Touareg

Presne takouto technológiou je vybavená aj súčasná generácia modelov Volkswagen, automobilka ich pomenovala IQ. Light. Napríklad svetlomet nového Touarega pozostáva zo 128 LED diód, pričom každá jedna dióda môže byť aktivovaná individuálne. Stretávacie svetlomety pozostávajú zo 48 diód, diaľkové z 27.

Vyrezávanie Matrix LED svetlometov

S takýmito vyspelými technológiami prichádza aj náročnejší servis, ktorý už nie je možné realizovať doma v garáži. Každý výrobca sa prezentuje svojou vlastnou svetelnou technikou, ktorá si vyžaduje individuálny prístup a špecifické nastavenia.

Najmä v prípade vrcholných verzií svetlometov by ich majitelia nemali podceňovať návštevu autorizovaného servisu. Takýto servis totiž disponuje špeciálnym vybavením na presnú kalibráciu všetkých súčastí, zabezbečujúcich osvetlenie vozidla.

Potvrdil nám to aj Róbert Barna, zónový manažér Porsche Slovakia, spol. s r.o.: „Všetky autorizované servisy VW, Audi, SEAT, VW Úžitkové vozidlá poskytujú službu diagnostiky a geometrie. Tú robia zásadne len pravidelne školení servisní technici, ktorí vedia správne skontrolovať a nastaviť všetky funkcie vozidla.“

Digitálne svetlá

Najnovšou technológiou sú takzvané digitálne Matrix svetlomety, ktorých presnosť by sme mohli prirovnať k chirurgii. Vo svojej podstate vytvárajú pred vozidlom obrazovku zloženú z pixelov. Ako fungujú, sme sa opýtali odborníka z Audi Ing. Petra Nevického.

Audi e-tron Sportback: digital matrix LED svetlomety
Audi disponuje aj technológiou digitálnych Matrix svetlometov, ktoré dokážu zobrazovať rôzne tvary podobne ako projektor, ako táto technológia funguje?

„Technologicky najnovšie predné svetlomety Audi Digital Matrix LED sú vybavené technológiou DMD (Digital Micromirror Device). Srdcom tohto systému je pohyblivý mikročip, ktorý má na svojom povrchu 1,3 milióna mikrozrkadiel s hranami maximálnej veľkosti jednej stotiny milimetra. Tieto zrkadielka sa pohybujú frekvenciou až 5 000-krát za sekundu. Svetelný lúč, vytvorený LED diódou ako zdrojom svetla, dokážu tieto mikrozrkadlá smerovať cez šošovku na cestu až 255 rôznymi smermi.

Digital matrix LED modul

Takýmto spôsobom vedia pred vozidlom vytvárať prakticky ľubovoľnú svetelnú projekciu smerom do priestoru, ale aj smerom na vozovku. Tieto vlastnosti sa využívajú predovšetkým na to, aby vodič mohol prakticky stále jazdiť so zapnutými diaľkovými svetlami. Digitálne riadená automatika, usmerňujúca svetelný lúč, pomocou spomínanej projekcie dokáže vykryť – a neosvetliť ten priestor, v ktorom sa nachádza protiidúce vozidlo alebo vozidlo, ktoré sme dobehli. Tieto informácie o ostatných účastníkoch premávky riadiacej jednotke svetiel dodáva kamera zabudovaná v okennom module vnútorného spätného zrkadla. Druhým využitím projekčných možností nových reflektorov je napríklad možnosť vysvietiť na cestu obrazec priechodu pre chodcov, ak vodič takéhoto vozidla chce umožniť chodcovi prejsť cez cestu.

Samozrejmosťou týchto reflektorov je ich súčinnosť s navigačným systémom, vďaka čomu automaticky prepínajú medzi diaľkovými, stretávacími a diaľničnými svetlami v závislosti od toho, kde sa automobil práve pohybuje,“ dodal Ing. Peter Nevický z Porsche Slovakia.

V ďalšom článku sa pozrieme na budúcnosť svetelnej techniky vo vozidlách, ako aj na samotný priebeh servisu moderných svetlometov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 11

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPoznáme finalistov Európskeho Auta roka 2022, je tam len jediný spaľovák
Nasledujúci článokTEST Nissan Leaf e+. Auto, ktorým sa to všetko začalo…