Domov Poradňa Automobilové technológie chladenia motora: chladenie vzduchom a kvapalinami

Automobilové technológie chladenia motora: chladenie vzduchom a kvapalinami

Aby motor auta a všetky jeho systémy a jednotky pracovali správne a výkonne, je potrebné zabezpečiť, aby sa motor dostal do optimálnej prevádzkovej teploty. Nemenej dôležité však je túto optimálnu prevádzkovú teplotu udržať počas chodu motora. Problémy s prevádzkou motora väčšinou nastávajú vtedy, ak sa motor príliš zaťažuje používaním vo veľmi chladnom počasí alebo vo veľmi horúcom počasí. Aby sa zabránilo prehrievaniu motora počas prevádzky, v moderných automobiloch sa používa systém chladenia motora.

Pozrime sa na chladiace systémy – aké sa používali v minulosti a aké sa používajú dnes, a na stránke autodielyonline24.sk nájdete užitočné informácie o chladení motora.

Vo všeobecnosti môžeme najpoužívanejšie systémy chladenia pre automobily rozdeliť do dvoch typov, a to na systémy s chladením motora pomocou vzduchu, a systémy chladenia motora, v ktorých sa používa určitý typ chladiacej kvapaliny. Každý z týchto typov chladenia má svoje výhody a nevýhody, na ktoré sa teraz pozrieme trocha bližšie.

Chladenie motora vzduchom – kedy a v akých autách sa používa

Autá, v ktorých sa používa systém vzduchového chladenia, sa obvykle vyznačujú nižším výkonom. Je to tak najmä kvôli tomu, že systém chladenia vzduchom je menej výkonný a motor zvládne účinne chladiť len do určitej úrovne náročnosti prevádzkových podmienok. Tento systém sa používal najmä v minulosti, no svoje opodstatnenie si nájde aj v niektorých dnešných autách. Pri výkonnejších autách, ktoré by mali inštalovaný tento typ chladenia, by sa motor veľmi rýchlo mohol začať prehrievať, čím by sa poškodili alebo zdeformovali jeho komponenty a nakoniec by motor zlyhal.

Základnými komponentmi systému chladenia motora vzduchom sú rôzne typy ventilátorov a lopatkových rotorov, ktoré pomáhajú nasávať čerstvý vzduch do systému, a následne posúvať a odvádzať horúci vzduch mimo systém. Takto sa zabezpečuje zachovanie optimálnej prevádzkovej teploty motora. Chladenie tohto typu môže byť prirodzené (prietokové – vzduch jednoducho voľne prúdi cez systém, a komponenty sa vďaka tomu ochladzujú) alebo nútené, teda za pomoci doplnkových komponentov (ventilátorov).

Chladenie pomocou špeciálnych kvapalín

Dnešné moderné vozidlá však väčšinou využívajú systém chladenia motora pomocou špeciálnych kvapalín. Jedná sa zväčša o špeciálne navrhnuté chladiace zmesi a kvapaliny, ktoré si dokážu udržať svoju teplotu aj pri náročnejších prevádzkových podmienkach. Samotná kvapalina by však v tomto systéme nebola účinná bez ďalších komponentov, akými sú najmä chladič motora, primárny a sekundárny okruh chladenia, expanzná nádržka pre chladiacu kvapalinu, termostat a rúrky systému.

Táto technológia sa používa vo výkonnejších motoroch, ktoré pre udržanie si optimálnej prevádzkovej teploty potrebujú omnoho účinnejší systém chladenia, než je chladenie vzduchom. Vďaka prepracovanému dizajnu systému chladenia zvládne chladiaca kvapalina v moderných motoroch chladiť motor aj pri veľmi silnej záťaži, pričom ani v tomto prípade tu nehrozí prehrievanie, ktoré by ho mohlo poškodiť. Problém však môže nastať pri poškodení niektorej zo súčiastok systému.

Väčšinou chladič motora je vystavený nárazom od kamienkov alebo iných malých predmetov, ktoré môžu poškodiť jeho povrch a znížiť tak jeho pracovnú účinnosť. Okrem toho je potrebné systém pravidelne kontrolovať, či sa v ňom nevyskytujú netesnosti, ktoré by mohli vyústiť do úniku chladiacej kvapaliny a tiež k zníženiu účinnosti systému chladenia. Viac informácií o probléme prehrievania motora môžete nájsť napríklad tu.

Porovnanie dvoch typov chladenia

Z vyššie uvedených popisov jednotlivých systémov jasne vyplýva, že systém chladenia vzduchom je pre dnešné potreby moderných áut nedostačujúci. Tento systém sa však stále môže používať v iných odvetviach, ako napríklad vzduchové chladenie motorov malých lietadiel, motocyklov s nižším výkonom, motorových kosačiek alebo podobných menších zariadení a strojov s nízkym výkonom. Je to prakticky bezúdržbové riešenie. V niektorých prípadoch, ak systém obsahuje vzduchové filtre, je iba potrebné tieto filtre občas vymeniť alebo skontrolovať stav vzduchových prieduchov a potrubia.

Kvapalinové chladenie sa používa vo vozidlách alebo v strojoch a zariadeniach s vyšším výkonom. Jeho údržba je o niečo prácnejšia, ale systém sa oplatí spoľahlivou prevádzkou a ochranou motora pred prehriatím. Najčastejšie kontroly sa týkajú stavu chladiča, tesnení a výmeny chladiacej kvapaliny. Ak hovoríme o moderných osobných automobiloch, interval výmeny chladiacej kvapaliny je zvyčajne 2 roky, ale, samozrejme, závisí od požiadaviek konkrétneho výrobcu automobilu a prevádzkových podmienok vozidla.

Na az-pneu.sk zvážili aj užitočné rady týkajúce sa chladenia motora automobilu.

Moderné trendy a inovácie

Odborníci sa snažia neustále vylepšovať vlastnosti chladiacich kvapalín, a každý rok prichádzajú s novými zmesami, ktoré sa vyznačujú predĺženými intervalmi výmeny alebo lepšími chladiacimi vlastnosťami. Zatiaľ čo starší systém chladenia vzduchom sa dnes už v moderných autách nepoužíva, vývoju systému kvapalinového chladenia sa venuje obrovská pozornosť, pretože výkon dnešných vozidiel sa neustále zvyšuje a ich prevádzka sa optimalizuje. Viac užitočných informácií o chladení motora nájdete aj tu.

Ako to bude o pár rokov?

Ťažko predpovedať, aké typy chladenia sa budú používať o niekoľko rokov, no každopádne si môžeme byť istí, že na trh sa budú dostávať stále účinnejšie chladiacej kvapaliny, ktoré podporia výkon motorov a budú ho účinne chrániť pred prehrievaním.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTechnológie automobilových svetiel: moderné trendy a inovácie
Nasledujúci článokAURES v júli predal rekordných 8 882 áut