Domov SPRÁVY News Dá sa nabíjaním e-áut zarábať stovky eur? S touto aplikáciou áno

Dá sa nabíjaním e-áut zarábať stovky eur? S touto aplikáciou áno

Elektromobilita je čoraz populárnejšia a vo svojej podstate ponúka priestor aj mnohým novým inovatívnym nápadom. Aplikácia Wattiva ponúka zákazníkom možnosť zarábať počas toho, ako nabíjajú elektromobil. Keďže mnohých táto téma určite zaujme, rozprávali sme sa s Martinom Gondom, produktovým riaditeľom Wattiva.

Zarábať nabíjaním elektromobilu? Slovenská aplikácia je revolučná

Ako dlho pôsobí Wattiva na Slovensku?

Wattiva je nová značka vznikajúca pod spoločnosťou Voltia, ktorú verejnosť pozná najmä cez elektrické dodávky pre kuriérske spoločnosti. Voltia je na trhu vyše 15 rokov a firmám pomáha prechádzať na ekonomicky efektívnu elektromobilitu. Wattiva prináša tento princíp aj súkromným majiteľom elektromobilov, pričom aplikácia inteligentne plánuje domáce nabíjanie v časoch výhodných pre elektrickú sieť a hodnotu, ktorú pre sieť vytvorí, následne vráti majiteľom vo forme úspory.

Ako môže používateľ vďaka aplikácii Wattiva ušetriť na nabíjaní?

Bežným scenárom je, že majiteľ elektromobilu príde večer domov, pripojí auto na nabíjačku a ono začne nabíjať práve v čase najvyššej spotreby. Wattiva však aktivuje nabíjanie v konkrétnych 15-minútových či hodinových intervaloch, keď je energia najlacnejšia alebo keď má sieť prebytky. Auto sa reálne nabíja približne 2 až 3 hodiny počas noci, takže aplikácia vyberie tie najvýhodnejšie okná a tým šetrí peniaze majiteľovi aj záťaž v sieti.

Kde teda vzniká priestor na „zárobok“ pre majiteľa elektromobilu?

To zásadné je flexibilita. Ide o schopnosť elektrického zariadenia reagovať na signály z trhu a presúvať svoju spotrebu na vhodné časy. Wattiva ako agregátor flexibility pomáha vyrovnávať prebytky či výkyvy v sieti a za poskytovanie tejto flexibility dostáva zaplatené od organizátora krátkodobého trhu s energiami (OKTE / SEPS). Táto hodnota sa následne delí s majiteľmi áut.

Pre koho je tento systém vhodný? Môžu ho využívať aj ľudia v bytovkách?

Riešenie funguje iba na súkromných odberných miestach, nie na verejných rýchlonabíjačkách. Využiť ho môžu majitelia rodinných domov, firmy s vlastným odberným miestom ale aj obyvatelia bytoviek, ak nabíjajú v podzemnej garáži cez vlastný wallbox alebo zásuvku. Podmienkou je, aby mali EIC kód odberného miesta, smart meter (priebehové meranie) a elektromobil, ktorý podporuje cloudovú komunikáciu. Wallbox nie je nutný, keďže nabíjanie sa ovláda priamo cez vozidlo.

Je potrebné investovať do špeciálneho hardvéru?

Nie. Stačí mobilná aplikácia Wattiva, prepojenie s účtom výrobcu vozidla a smart meter v domácnosti. Aplikácia komunikuje cez cloud automobilky, takže majiteľ nemusí kupovať žiaden nový hardvér.

Ako funguje nakupovanie lacnejšej energie dopredu?

Wattiva môže nakupovať energiu na trhu vopred, napríklad o hodiny či celý deň. Hľadá intervaly, keď sú ceny výrazne nižšie než bežná tarifa (okolo 0,15 €/kWh). V čase, na ktorý bola lacná energia nakúpená, spustí nabíjanie a tým prinesie používateľovi úsporu.

Martin Gonda, produktový riaditeľ Wattiva
Martin Gonda. Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Môžu elektromobily v budúcnosti slúžiť aj ako batérie pre sieť (V2G)?

Áno. Tento princíp už v západnej Európe funguje. Ak má auto technológiu Vehicle-to-Grid, môže sa cez deň napríklad nabiť z domácich solárnych panelov a večer sa čiastočne vybiť do siete, keď je energia najdrahšia. Wattiva dokáže takúto energiu zobchodovať na trhu, čo môže priniesť majiteľovi ďalší zisk. Zatiaľ tento proces nepodlieha zdaneniu, ale pravidlá sa môžu zmeniť.

Aká je reálna úspora pre bežného používateľa?

Pri ročnom nájazde 13–15 000 km je úspora 150–200 € ročne. Pri väčších nájazdoch (30–60 000 km) môže úspora či zárobok dosiahnuť až okolo 1 000 € ročne, závisí však od cien na trhu a volatility.

Ako to vyzerá v krajinách, ktoré sú v tejto oblasti ďalej?

Veľmi pokročilým príkladom je britská spoločnosť Octopus Energy, ktorá dokáže kombináciou smart nabíjania, solárnych panelov, tepelných čerpadiel a flexibility dosiahnuť až tzv. Zero Bills, teda nulové ročné náklady na energiu pre domácnosť. Takéto riadenie spotreby zároveň znižuje tlak na elektrickú sieť, znižuje celkovú cenu energie a znižuje potrebu investícií do infraštruktúry. Je to teda výhodné nielen pre domácnosti, ale aj pre krajinu ako celok.

Je tento systém spravodlivý aj pri masovom rozšírení?

Áno. Kľúčom je vyrovnávanie spotrebných špičiek. Keď sa dopyt v špičke zníži a presunie na lacnejšie obdobia, klesá cena energie pre všetkých odberateľov. Neznamená to, že by všetci mali nulové účty, ale celkové náklady na energiu a infraštruktúru by sa znížili.

Ako je zabezpečená bezpečnosť a kybernetická ochrana?

Aplikácia funguje plne cloudovo. Wattiva komunikuje vždy cez oficiálny cloud automobilky, dostáva iba povolené oprávnenia od majiteľa auta, pričom nevidí prihlasovacie údaje ani ich neukladá a môže ovládať iba nabíjanie, nie dvere, okná či iné funkcie vozidla. Bezpečnosť je tak garantovaná úrovňou zabezpečenia výrobcu automobilu.

Je aplikácia Wattiva už dostupná?

Áno. Aplikácia Wattiva je dostupná v App Store a Google Play. Stačí si ju nainštalovať, pripojiť vozidlo a môžete začať šetriť.

Zarábať nabíjaním elektromobilu? Slovenská aplikácia je revolučná

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!