Domov News TEST Volvo S90 – jednoducho úžasné

TEST Volvo S90 – jednoducho úžasné

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prémiové manažérske sedany to majú v týchto časoch ťažké. Veľká časť ich zákazníkov sa presúva buď k vozidlám typu SUV alebo minimálne k mierne zdvihnutým oplastovaným kombíkom. Elegancia trojpriestorovej karosérie sa však ničím nahradiť nedá a platiť to bude určite aj v ďalších rokoch.

Volvo S90 stojí, minimálne v našich zemepisných šírkach, v segmente manažérskych limuzín vyššej strednej triedy v tieni prémiovej nemeckej trojice. Ide ale pritom o dostatočne nedocenené auto, ktoré je v mnohých ohľadoch lepšie ako prevarená konkurencia.

Aj keď mnohí výrobcovia, vrátane Volva, prejdú na elektrický pohon, kvôli vyhovujúcej aerodynamike a dlhému dojazdu sa o budúcnosť reprezentatívnych sedanov či liftbackov netreba strachovať. Ale späť k Volvu S90, ktoré sa nachádza v poslednej fáze svojej existencie. Stále však ešte nájdete na skladoch nejaké dostupné nové kusy, tak si priblížme, v čom sa S90 odlišuje od svojej konkurencie.

Volvo S90
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Silný štvorvalec

V prvom rade to je absencia šesťvalcových motorov. Možno si poviete, že do takéhoto typu auta šesťvalec rozhodne patrí, ale ako sme sa mohli sami presvedčiť, má to svoje nesporné výhody. V prvom rade, Volvo S90 je postavené na podvozkovej platforme, ktorá s aplikáciou väčšieho ako štvorvalcového motora nepočítala. Automobily modelového roku 2024 môže poháňať mild-hybridný benzínový štvorvalec s výkonom 197 alebo 250 koní, mild-hybridný naftový štvorvalec s výkonom 235 koní alebo benzínový plug-in hybrid T8 s výkonom 455 koní. Naše vozidlo pochádza ešte z modelového roku 2023 a ide o turbodúchadlom a elektrickým kompresorom preplňovaný benzínový dvojlitrový štvorvalec s označením B6 a výkonom rovných 300 koní, ktorému pomáha maličký elektromotor, takže ide o mild-hybrid.

Volvo S90
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Štvorvalec sa prejavuje vysoko kultivovaným prejavom a jazdnému prejavu dáva určitú noblesu. Vo vyšších otáčkach síce nemá taký zvučný hlasový prejav ako konkurenčné šesťvalce, ale sily má v širokom spektre otáčok dosť a nemusíte nevyhnutne hľadať jeho výkonovú špičku, aby ste potrebovali niekoho predbehnúť. Pri normálnej jazde si navyše vystačí s 9 litrami benzínu na 100 km, čo je na túto triedu, veľkosť auta a jeho výkon akceptovateľná hodnota.

Volvo S90
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Radosť z jazdy

Zásadná výhoda inštalácie štvorvalca však súvisí s jeho nižšou hmotnosťou a kompaktnejšími rozmermi. Aj vďaka takmer športovým pneumatikám s dostatočnou šírkou, nízkym profilom, 20-palcovým kolesám a adaptívnemu podvozku, je Volvo S90 mimoriadne agilné a veľmi ochotne zatáča. Aj keď jazdný prejav má mnohé iné prednosti, ak sa dostanete na cestu plnú zákrut, za volantom S90 si ju dokážete užiť v maximálnej možnej miere. Riadenie komunikuje, čo sa deje s prednými kolesami, adaptívny podvozok je v náklonoch dostatočne tuhý na vybudovanie dôvery a pohon všetkých kolies je nastavený na maximálnu priľnavosť a trakciu.

Volvo S90
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V zákrute teda môžete riadiť auto plynom bez toho, aby ste pocítili čo i len náznak nedotáčavosti. Problémom nie sú ani ostré vlásenky, pretože kolesá zavesené na dvojitých lichobežníkoch sa dokážu vytočiť do veľkého uhla. Nie sú totiž obmedzené priestorovými nárokmi šesťvalca. Neraz sme sa tak pristihli, že zo zákruty sme vyrážali s veľkým úsmevom na tvári. Takáto atmosféra jazdy je mimoriadne návyková a prakticky jedinečná, pretože nemecká konkurencia tak výkonné štvorvalce v kombinácii s pohonom všetkých kolies neponúka.

Volvo S90
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Relax prvej triedy

Volvu S90, pochopiteľne, svedčí aj uvoľnené tempo, počas ktorého môžu naplno vyniknúť kvality absolútne dokonalého audiosystému Bowers & Wilkins. Úžasne pohodlné kožené sedačky poskytujú rozmaznávajúci relax a ruky na volante vnímajú všetky nuansy cesty. Komfortu rozhodne pomáha aj vzduchová zadná náprava. Avšak najmä z dôvodu malej plochy gumy na pneumatikách do interiéru sem-tam prenikajú rany od nerovností, ktoré by taký Mercedes E zvládol odfiltrovať lepšie, ale nie je to nič hrozné.

Volvo S90
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Volvo S90 má svojský šarm. Vpredu sú to typické svetlomety s LED diódami pre denné svietenie v tvare Thorovho kladiva, krátky predný previs s dlhou kapotou zakončený dlhým zadným previsom. Volvo S90 tak z profilu naozaj pôsobí ako prezidentská limuzína. Využiteľnosť hlbokého kufra je, pochopiteľne, obmedzená menším nakladacím otvorom, čo je typická vlastnosť vozidiel karosérie sedan.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Hlavne bezpečne

Keď sa posadíte do S90 a absolvujete s ním prvé kilometre, okamžite si všimnete dve veci. Ideálnu pozíciu za volantom a všadeprítomnú pozornosť Volva o vašu bezpečnosť. Tá sa prejavuje jednak elektronickým obmedzovačom rýchlosti na 180 km/h, rozsiahlou bezpečnostnou výbavou, ale napríklad aj správaním adaptívneho tempomatu. Ten začne znižovať rýchlosť s veľkým odstupom od vpredu idúceho auta. Volvo S90 sa tak snaží viesť jazdu bezpečným, pohodovým a defenzívnym štýlom. Ale ako už bolo napísané, ak sa dostane do prostredia, v ktorom sa môže naplno prejaviť, nebude odvrávať.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Nástupca je už za dverami

Volvo S90 je limuzínou, ktorá ctí mantru starej jazdeckej školy. Dopraje vám luxus, aký si na každej ceste zaslúžite. Zároveň vás dokáže potešiť širokými schopnosťami podvozka, riadenia a pohonného ústrojenstva. Jeho výroba však o niekoľko týždňov skončí. Nástupcom sa stane elektrický model ES90, ktorý bude o niekoľko milimetrov kratší ako S90. Ponúkne však výrazne dlhší rázvor osí kolies a batériu s kapacitou umožňujúcou dojazd až 600 km.

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 969 cm3
Max. výkon 220 kW/ 300 k
Max. krútiaci moment 420 Nm
Palivo benzín
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 969 mm
Šírka 1 879 mm
Výška 1 440 mm
Rázvor náprav 2 941 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 865 kg
Rozmer kolies 255/35 R20
Objem batožinového priestoru 461 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,2 s
SPOTREBA
Mesto 10,5 l/100 km
Diaľnica 9 l/100 km
Okresky 8 l/100 km
Priemer 9,1 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 58.560 €
Cena testovanej verzie 90.890 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.9 / 5. Počet hodnotení 19

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTechart naordinoval 911 Turbo S surový výkon a decentný luxus
Nasledujúci článokJazdili sme na aute majiteľa Manchester United, týmto je výnimočné