Facelift, červeno-čierna, REX a S-ko na konci! To robí z už aj tak dosť extravagantného auta jedinečný kúsok. Reč je o BMW i3S REX.

Okej, i3S by asi súťaž krásy nevyhralo, ale čierno-červená kombinácia laku karosérie, čierne disky a ten zvláštny dizajn mu rozhodne dodávajú punc jedinečnosti! Prichádzate k autu a prvé, čo zbadáte, sú čierne úzke dvadsiatky. Otvoríte dlhé bezrámové dvere a šok v podobe interiéru pokračuje. Sedíte o kúsok vyššie, pretože pod vami sú batérie s kapacitou 30 kWh. Medzi vami a spolujazdcom je úplná rovina. Ženy ju pokojne môžu využiť na odloženie kabelky. Pretože ako som sa kedysi dávno dozvedel, kabelka patrí na zem a nie na sedačku, „lebo potom, keď zabrzdím, všetko sa vysype!“ Každopádne, palubovka je akoby z inej dimenzie, dominujú jej dva displeje. Jeden menší za volantom a druhý väčší vznášajúci sa na konzole palubovky. Vypracovanie palubnej dosky vás očarí, rozhodne je jedinečné a v našom prípade v kombinácii dreva vyzerá skvelo! Rozhodne by som uvítal väčší displej za volantom, ono totiž tento pôsobí dostatočne veľko, no displejová plocha je o kus menšia. Celý interiér je minimalistický a nadčasový. Sedadlá pôsobia ako škrupinové, posed v nich fajn.

Miesto

…vpredu dostatok, vzadu to je o čo si horšie, no nie katastrofálne. Najväčší problém som však mal v prípade nastupovania ďalších pasažierov. Ono je síce praktické mať dvere otvárateľné opačne, nastupuje sa tým druhým vzadu lepšie, no len do chvíle, kým si neuvedomíte, že potrebujete okolo seba viac priestoru. Aby ste ich otvorili, musíte otvoriť najprv svoje dvere a dať si dole pás! Povedzme si však úprimne, ako často sme v aute plne obsadení? Kufor vpredu aj vzadu! Pod kapotou sa nachádza menší odkladací priestor, no zateká do neho a dostanú sa tam aj listy či prach. Drobné náradie, lepiaca sada či trojuholník tam však dáte. Vzadu je to také bežne vzhľadom k rozmerom auta. Zbalíte tam 2-3 menšie kufre, dvojité dno však nečakajte.

Hyperpohon

Jazda s i3S je úplne iná ako s konvenčným spaľovací autom, dynamika elektromotora vás doslova pohltí, je prudko návyková. Okamžitá reakcia na plynový pedál je úchvatná. Nazval by som to ako úplne iný druh pohybu, jednoducho ste tu a zrazu ste tam. Akcelerácia je o poznanie lepšia než v prípade Hyundai IONIQ či Nissan Leaf, ktoré sme už testovali. V režime šport je auto ešte agresívnejšie na reakciu plynového pedálu, doslova vás hádže do sedadla v ktoromkoľvek momente a takmer v akejkoľvek rýchlosti. Takmer absolútne kontinuálna akcelerácia sa zastaví až na rýchlosti 160 km/h. To aby ste nevybili batérie za pár minút. No má to však aj jednu nevýhodu, dlhodobé prudké zrýchľovanie a spomaľovanie vám navodí celkom nepríjemný pocit v brušnej dutine. Tento elektromobilový syndróm je však možné veľmi jednoducho odstrániť, stlačením tlačidla ECO. Vtedy sa odozva auta zneutralizuje na úroveň bežného auta. Prednedávnom sme sa pozreli na novú generáciu Nissanu Leaf, ktorý sa prezentuje úplne novou funkciou e-Pedal. V skratke viete ovládať auto jediným, a to plynovým pedálom. BMW i3 však tiež disponuje rovnakou funkciou, no vôbec o nej nepíše. Ako to funguje? V režime ECO PRO stlačíte plynový pedál a auto sa rozbehne. Následne podľa toho, ako rýchlo a citlivo spustíte nohu z plynu, auto začne spomaľovať. Pri prudkom pustení plynu, auto zareaguje rýchlejšie a zastaví až na nulu. Takto viete auto ovládať v 90 % situácií a brzdu ste nútení použiť len pri nevyhnutnom prudšom brzdení. Tento spôsob ovládania auta je taktiež návykový, navyše šetrí brzdové obloženie a rekuperuje energiu!

Od Tatier k Dunaju

Túto vzdialenosť by ste čisto teoreticky mohli na jedno nabitie prekonať s i3S a jeho REX (Range Extender). Vzhľadom k tomu že v našom teste sme v kombinovanom režime mesto/okresky namerali dojazd 328 km. Batérie s kapacitou 33 kWh ponúknu dojazd cca 200 km a REX čiže benzínový dvojvalček, ktorý je mimochodom umiestnený vzadu pod podlahou kufra, vám vyrobí ďalších cca 130 km dojazdu. Do mini nádrže na benzín sa zmestí asi 9 litrov paliva. Spaľovací motor slúži len ako generátor elektrickej energie pre batérie, pohyb výhradne s ním nie je možný. Naša priemerná spotreba sa ustálila na hodnote 15,4 kWh na 100 km. Pri diaľničnej rýchlosti sa však spotreba prudko zvyšuje a dojazd zásadne klesá. i3S ma však prekvapil stabilitou pri vyššej rýchlosti, vzhľadom na relatívne vysokú karosériu. Výkon 135 kW čiže 184 koní.

Prekážky a karbón

Za najväčšie mínus, respektíve vec, ktorá mi najviac prekážala, považujem volič jazdy (prevodovku). Je umiestnená za volantom, relatívne objemná a so zvláštnou logikou radenia D – N – R a P tlačidlo uprostred. Priznám sa, že za celý týždeň som si naň nevedel zvyknúť. Cena 57 648 € je pre väčšinu Slovákov privysoká, vzhľadom na to, že musíte spraviť predsa len niekoľko kompromisov. Pozitívum je skutočne pevný karbónový monokok, ktorý pripomína že nesedíte v úplne obyčajnom aute.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBack in Time: Lamborghini Countach
Nasledujúci článokSú elektromobily skutočne také ekologické, ako nám o nich tvrdia?