SsangYong Tivoli je jedným z tých typov áut, ktoré vymenili svoju štýlovosť za extravaganciu. Je to však k niečomu dobré? Dokáže toto mestské SUV konkurovať svojim európskym rivalom?

Na test sa nám dostalo pomerne netradičné auto – SsangYong Tivoli. No predtým sa pozrime do minulosti. Kórejská automobilka SsangYong sa z nášho trhu vytratila koncom minulého desaťročia. Množstvo ľudí však ani nevedelo, že táto automobilka mala aj svojho oficiálneho dílera na Slovensku. Samotná automobilka si prešla vzostupmi a pádmi, vystriedala niekoľko majiteľov, stihla byť aj premenovaná, stihla skrachovať, no nakoniec ju z „biedy“ vytrhla nemecká automobilka Mercedes-Benz v roku 1991. Z tejto spolupráce vzišiel model Musso, ktorý sa snažil preraziť aj na našom trhu. Neskôr sa objavili podivné kreácie v podobe Rextonu, až to opäť skončilo krachom.

Z jamy levovej sa dokázali vydriapať až v roku 2011, kedy 70 % podiel SsangYongu odkúpila indická spoločnosť Mahinda & Mahindra Limited. To automobilke pomohlo vzchopiť sa a postaviť na vlastné nohy a tým aj zaujať klientelu na starom kontinente. Práve SsangYong Tivoli je jedným z modelov, ktorý sa snaží zaujať srdcia Európanov. Podarí sa mu to?

Začnime pekne od zeme. To, že športová, či dynamická jazda nikdy nebola charakteristickou pre túto automobilku vie asi (skoro) každý. Takže v podstate je aj jedno v akom jazdnom režime (Sport, Comfort) šoférujete, nakoľko nepocítite výrazné zmeny. Načo by ste ich aj potrebovali, keďže sa jedná o mestský crossover. Voči bratislavským ale aj mimo-bratislavským výtlkom je tento podvozok aj na 18“ diskoch obrnený a v kabíne cítite len minimum toho, cez čo prejdete.

Zopár vecí, ktoré by som tomuto autu vytkol sú tie, že aj keď malo vozidlo nabehaných „iba“ jemne cez 11 000 kilometrov, v interiéri bolo výrazne počuť zaraďovanie jednotlivých prevodových stupňov a taktiež hluk idúci z tlmičov. Problém s tlmičmi by sa dal vyriešiť menšími kolesami, no prevodovku už jedine len opraviť. Žiaľ, za krásu sa trpí.

Čo sa týka jazdných vlastností, tak na okreskách a v meste sa SsangYong Tivoli správa kultivovane a smelo. Sem-tam pri pridaní plynu som započul aj motor a pri rýchlejšom pustení spojky (pri čakaní na križovatke, keď blikne zelená) dokonca aj pneumatiky. Občas som sa cítil ako Dominic Torreto pri drag race. Nevýhodou tohto vozidla je veľkosť a hmotnosť, samozrejme ako aj pri iných crossoveroch. Bohužiaľ sa to prejavilo aj na ostrejších prechádzaniach zákrut, kde SsangYong Tivoli trpí naozaj veľkou nedotáčavosťou.

Po usadnutí do kokpitu do očí automaticky bijú ad jedna plastové doplnky, ktoré majú pôsobiť ako hliník (sú naozaj dobre spracované) a ad dva atypicky tvarovaný koberček pod nohami vodiča. Stredový panel je odetý do klavírneho laku a obsahuje centrálny dotykový displej a ovládanie dvojzónovej klimatizácie. Vytkol by som možno grafiku mapy / GPS, kde máte pocit akoby ste sa vracali v čase. Je to samozrejme môj subjektívny názor a niekomu sa to môže páčiť.

SsangYong Tivoli na prvý pohľad vyzerá ako zmes rôznych áut. Z boku vám pripomína MINI Coutnryman a zo zadu Lanciu. Možno aj preto sú „áčkové“ a „béčkové“ stĺpiky bližšie. Dizajnérom išlo o dosiahnutie efektu plávajúcej strechy a „céčkový“ stĺpik je spojený s rovnou strechou. Zadné svetlá končia takmer na úrovni kolies. Ako som si všimol, tak nami testované zelené sfarbenie s pásmi uprostred na ľudí urobilo dojem, nakoľko sa za autom otáčali a v hlave im svitala otázka o aký automobil sa jedná.

Výhodou SsangYongu Tivoli je dvojité dno, ktoré má 423 litrov. Oproti konkurencii to je taký stred, kedže Suzuki Vitara má 375 litrov, Renault Capture 455 litrova Nissan Juke 354 litrov. Sám som však objemu Tivoli neveril, keď som otvoril batožinový priestor a uvidel som mini kufor. Nevýhodou kufra je žiaľ jeho uloženie, nakoľko sa nachádza dosť vysoko a pri o niečo ťažšej taške sa naozaj natrápite. Nedajbože bude mať auto vaša priateľka / žena a tá vás neskôr bude preklínať za to, čo ste to domov priniesli.

V nami testovanom SsangYongu Tivoli driemal atmosferický 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 128 koní a maximálnym krútiacim momentom 160 Nm. V nízkych otáčkach ho ani nevnímate, no keď sa dostane do svojho módu, nad 4 200 ot./min. tak o ňom rozhodne budete vedieť. Nedostatkom tohto motora je to, že do kopca sa mu moc nechce a je lenivý. Taktiež ma prekvapili veľmi silné a chrapľavé štartovania každé ráno, ktoré asi počuť nechcete.

Prejdime však na cenuSsangYong Tivoli v základnej verzii stojí 14 990 €. Cena testovacieho modelu sa kolísala jemne pod hranicou 20 000 €. Tu teda nastáva otázka, či sa Vám oplatí ísť do nepoznaného sveta automobilky SsangYong alebo zvolíte overenú a pohodlnejšiu alternatívu v podobe Renaultu Capture, či Suzuki Vitara.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroje: SsangYong | startstop.sk