Kórejská automobilka Kia čoraz viac myslí na vodiča. Dokazuje to aj nový Ceed, do ktorého vložila všetko svoje úsilie. Snaha o dosiahnutie dobrého auta sa podarila. Je takmer fantastické a chyby sa hľadajú ťažko.

Tretia generácia bestselleru kórejskej automobilky sa už nechce dotiahnuť na konkurentov, ale chce ich predbehnúť. Odporúčame zahodiť kompletne všetky predsudky, ktoré máte voči tejto automobilke. Toto vozidlo si to totiž môže rozdať naozaj s každým vo svojom segmente! Štvorvalec 1,4 T-GDi s najvyššou výbavou First Edition nás v tom iba utvrdil. Nami testovaná verzia bola odetá do farby Lunar Silver, teda šedej metalízy. Na prvý pohľad toto farebné prevedenie nemusí sadnúť každému (keď som auto videl prvýkrát, povedal som si, že lepšie by sa vynímalo buď v červenej, alebo modrej farbe), no ako som sa s vozidlom zoznamoval počas týždňa, vyzeralo krajšie a krajšie.

Inšpirácia tvarovania prednej masky je totožná s tou zo Stingeru, nárazníky, LED svetlomety podobu so svojim výkonnejším bratom jednoducho nezaprú. Dominanciou však sú ladné krivky, možno menej nápadnejšie než pri predchádzajúcej generácii, no o to krajšie a detailnejšie.

Nový Ceed ťaží prevažne zo svojich nových proporcií. Je nižší a širší ako predchodca. Dynamickému tvaru dopomohlo aj skrátenie predného a naopak predĺženie zadného previsu. Rázvor kolies ostal rovnaký: 2 650 milimetrov. Ceed jednoducho nestrieľa naslepo do tmy, no stavia na priam úchvatnom dizajne. Z profilu automobil zaujme hneď trojicou okien, ktoré krásnym „švungom“ prechádzajú do zadného stĺpika. Zadné svetlomety majú taktiež diódovú technológiu a naše vozidlo bolo obohatené o decentné 17-palcové disky.

Keďže sa rázvor kolies nezmenil, v interiéri by ste darmo hľadali nejaké tie centimetre navyše. Sťažovať sa však nemôžete. Vpredu je dostatok miesta ako pre vodiča, tak aj pre spolusediaceho. Taktiež budete mať veľa miesta nad hlavou, ale aj v oblasti ramien. Zrejme jediné, čo mi v interiéri vadilo, bol koberček pod nohami so suchým zipsom, ktorý sa neustále odlepoval od zeme pri zaradení rýchlosti.

So znížením svetlej výšky a siluety strechy išli nižšie aj sedadlá. To dodáva vodičovi športovejší zážitok z jazdy. Do rúk takisto perfektne pasoval trojramenný volant s funkciou výhrevu. Na výhľad sa sťažovať takisto nedá, keďže si posed viete nastaviť presne podľa seba vďaka elektrickému sedadlu. Palubovka je obšitá imitáciou kože, výduchy ventilácie sú ozdobené hliníkom, tak ako pedále či kľučky dverí. Pocit väčšej honosnosti vám dodá dekor z klavírneho laku. Okrem iného sa v interiéri nachádzajú aj mäkčené plasty, ktoré sú na dotyk naozaj príjemné a nezanechávajú po sebe pocit lacného auta.

Prístrojovka síce používa klasické analógové budíky umiestnené v dvoch ováloch, no za virtuálnym kokpitom sa vám cnieť určite nebude, aj keď ho Kia pripravuje. Údaje sa dajú ľahko a s prehľadom čítať. Jediné, čo sa vám môže v tomto infotaimente pliesť, je prepínanie palubného počítača s tempomatom: nachádzajú sa totiž na rovnakej strane. Zabudnúť nesmieme na samostatne stojaci centrálny TFT displej, ktorý si zachoval „starý štýl“ a je stále prehľadný.

Pod displejom sa nachádza samostatný panel pre automatickú klimatizáciu a tlačidlá na výhrev volantu a sedadiel. Hardvérových záležitostí tu je teda kopa, no z môjho hľadiska to oceníte viac, ako keby ste mali lúštiť jednotlivé nastavenia vo virtuálnych schémach.

Ešte však chvíľku ostaňme v interiéri. Pod stredovou konzolou sa nachádza jednoduchý, no za to praktický box slúžiaci na bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Ďalšie odkladacie priestory sa nachádzajú v stredovom boxe či v dverách. Pasažieri cestujúci na zadnej lavici budú mať o čosi menej komfortu, no taktiež sa nebudú mať na čo sťažovať, a to najmä kvôli skráteným sedákom. Predĺženie zadného previsu má za následok nárast batožinového priestoru o 15 litrov na finálnych 395 litrov. Ceed má dvojitú podlahu batožinového priestoru a nákupy alebo jednotlivé veci sa doň nakladajú lepšie. Po sklopení zadných sedadiel vznikne skoro rovná plocha.

Poďme však už na to najdôležitejšie – motor a podvozok. U nás v redakcii zakotvila motorizácia 1,4 T-GDi, o ktorej Kia tvrdí, že bude najžiadanejšou motorizáciou v Ceede. Je to naozaj tak. Má prirodzený, no pekne tlmený prejav. Avšak nejde o extrémne výkonné vozidlo a motor má výkon celkových 103 kW (140 k) a maximálny krútiaci moment 242 Nm. Auto nemá ostré špičky, či diery v preraďovaní a v zábere turba.

Test Kia Ceed 1.6 CRDi: Golf má problém!

So spotrebou sa Ceedka rozhodla bojovať nasadením filtra pevných častíc a dlhým šiestym prevodovým stupňom, ktorý pri ustálenom tempe nemá problém točiť pod 3 000 ot./min. Vozidlo bolo testované v meste, žiaľ, prevažne v zápchach, a tam si dokázalo cucnúť aj okolo 8,2 litra. Diaľnica sa držala na úrovni 7,3 litra, no okrsky dopadli najlepšie, okolo 6,0 litra.

Ceedka bola vyvíjaná prevažne na európskych cestách a môžeme teda povedať, že Kórejci odviedli naozaj dobrú prácu, čo sa podvozku týka. Prácu pružín a tlmičov oceníte hlavne na horších vozovkách. Zadné kolesá sú stále prilepené k asfaltu a dokonca nemáte ani pocit nedotáčavosti. Ceed tak hrá na dokonalý kompromis medzi stabilitou a komfortom vnútri vozidla. Auto totiž nemusíte viesť vy, ale dokáže vám povedať, kedy máte zmeniť líniu v pohodlí, bez stresov.

Nová Kia Ceed má naozaj dokonalé vlastnosti a sťažovať sa rozhodne nebudete ani pri ostrejších zákrutách, kde si Ceed drží stopu. Cena základnej verzie začína na úrovni 13 990 €. Naša verzia 1,4 T-GDi First Edition bola o čosi drahšia – 20 490 €. Netreba ale zabúdať na to, že First Edition znamená takmer plne vybavené vozidlo: výbava obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, špičkové JBL ozvučenie, tempomat, bezkľúčový prístup do vozidla, 17-palcové kolesá a mnoho ďalšieho. Jednoducho všetko, čo sa dá dokúpiť.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroje: KIA | startstop.sk