Masívne tvary a luxusne pôsobiaci interiér, to všetko si človek všimne už na prvý pohľad. Ale jazdí CX-5 skutočne tak dobre, ako vyzerá?

Mazda CX-5 aktuálne pôsobí na svetovom trhu už siedmy rok. Za ten čas sa čo-to pomenilo, no japonská automobilka stále zvyšuje svoje kritéria a jednoznačne plánuje rozbúriť tiché vody vo vyšších radoch. Nielen výbavou, ale aj detailnými prvkami.

CX-5 sa príliš esteticky nezmenila. Od svojho predchodcu sa nelíši ani rozmermi, rázvor týchto dvoch generácii je identický. Avšak najzásadnejšou zmenou je nový dizajnový podpis Kodo. Mazda sa snaží spojiť vodiča s autom nielen prostredníctvom mnohých asistenčných prvkov, ale dbá aj na to, aby sa šofér necítil ako „na návšteve“.

Malé detaily, ktoré podtrhujú túto novú stratégiu nájdete na prednej maske. Znak automobilky je „zaliaty výplňou“ a zároveň vystupuje z prednej mriežky. Samotný svetelný podpis pôsobí veľmi príťažlivo a dokonale plní svoje funkcie. Potešujúcim plusom je určite fakt, že žiarovky už neletia a CX-5 má plne diódové predné svetlá už v základnej výbave. To by mala byť inšpirácia pre ostatné automobilky!

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Adaptívne diaľkové svetlá si ma tiež jednoznačne získali. Nejde až tak o samotné svetlá, ako o systém aktívneho tieňovania ostatných vozidiel. V noci sa tak nemusíte sústrediť na to, kedy treba diaľkové zhasnúť kvôli autu v zákrute pred Vami a všetku pozornosť prenášate do šoférovania.

Posed v aute pôsobí ako bunker pred vonkajším svetom. Kvalita použitých materiálov lahodí ľudskému oku a pôsobí obzvlášť kultivovane. Nič nekričí, nevytŕča, nesnaží sa neprimeraným spôsobom získať záujem vodiča. Aj keď by to možno chcelo nejaké oživenie.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Bohatá výbava a Head-Up displej s množstvom informácií

Projekčný farebný head-up displej, ktorý prešiel z palubnej dosky na čelné sklo, vďačne plní svoju funkciu. Musím sa priznať, že pri CX-3 mi dosť vadilo že mám na palubke head-up displej, na ktorý ani pri dvíhaní sedačky či nazerania z rôznych nezmyselných uhlov nebolo vidno. A to nemám 150 centimetrov. V CX-5 to nie je žiadny hlavolam, pretože informácie sa premietajú presne tam, kde majú byť.

Ukazuje aktuálnu aj povolenú rýchlosť na danom úseku a v prípade adaptívneho tempomatu si cezeň nastavíte vzdialenosť od vozidla pred vami. Naozaj šikovné a dotiahnuté do detailov. V aute je aj niekoľko prvkov, ktoré v plnke chýbať nesmú. Kožený vyhrievaný multifunkčný volant, vyhrievanie všetkých sedadiel, dosť priestoru na nohy, odkladací priestor, mäkčené plasty. Mám pocit, že Mazda mieri omnoho vyššie – medzi prémiovky.

Čo je ale v interiéri na prvom mieste? Predsa sedadlá! Môže sa to zdať ako hlúposť, ale ak z auta vystúpite celý dolámaný po 30 minútovej jazde, niečo je asi zle. Našťastie to prípad CX-5 nie je. Kožené sedačky príjemne podopierajú celé telo a nestane sa, že by ste z nich boli na nervy. V zime nie sú problémom, nakoľko vyhriate sú behom dvoch minút.

Čo sa týka cestujúcich vzadu, bolo by neslušné na nich zabudnúť. Aj v tomto prípade má CX-5 vyhrievané zadne sedadlá, avšak s trošku nešťastným riešením. Dôvodom je umiestnenie zapnutia, ktoré nie je na stredovom tuneli pred Vami, ale v lakťovej opierke zadnej lavice. V prípade že si dozadu sadnú traja ľudia, tak by pravdepodobne museli toho v strede preložiť na polovicu.

Čo sa týka kufra, komu by mohol vadiť objem 506 litrov? Podľa mňa plne dostačujúce a svoje postavenie si obháji aj po zložení sedadiel. Vtedy totižto narastie odkladací priestor trojnásobne – až na 1620 litrov. A to už postačí aj na taký veľký nákup u majstrov švédskych guličiek či pri sťahovaní národa.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Postačuje mu atmosféra?

A čo tá atmosféra pod kapotou? Ja som mala testované auto s tou najväčšou kubatúrou – 2,5 Skyactiv v benzínovej verzii s automatickou prevodovkou. Musím povedať, že pri plynulej jazde a jemnom predbiehaní je tento motor naozaj príjemným spoločníkom. Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom je 7,4l/100 km. Ja som sa dostala na 8,2l/100 km, ale treba uznať, že auto som v určitých momentoch nešetrila. A novinárske auto v zábehu dostáva naozaj do tela.

Úprimne ale priznávam, že 2,5 litrový (atmosferický) motor bez turba túto ťažkú krásku pri vyšších rýchlostiach rozbieha poťažky. Nejde ani o ten výkon, Skyactiv motor má 194 koní (143 kW), ale chýba mu rýchlejšia odozva na plynový pedál. Nehovorím, že je auto lenivé, ale pri predbiehaní radím radšej zapnúť režim Sport.

Možno by bol riešením na túto dilemu dieselový motor s objemom 2,2 litra. Ťažná sila je síce 184 koní (135 kW), ale hovoria zaňho podstatnejšie čísla. Pre ľudí, čo chcú menšiu spotrebu o 2 litre a výkon už pri nižších otáčkach je to ideálne riešenie. Dvojtonové auto si to zaslúži. Netvrdím, že benzín v CX-5 sa tvári ako povaľač, ale turbodúchadlo pri takomto masívnom aute je vždy obrovským plusom.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Pohon AWD dodá človeku väčšiu istotu pri prejazde terénom. Ja som sa s autom rozhodla ísť do snehu. Nie je to síce žiadny Jeep s plnohodnotnou uzávierkou diferenciálu, ale napoly zasnežený a napoly zablatený kopec nebol pre CX-5 absolútne žiadnym orieškom a ani na chvíľu nezaváhala. Za mňa palec hore!

Mnou testovaná CX-5 bola skoro v plnke. Do full výbavy mi chýbalo už iba strešné okno a biele prevedenie kože. Za približne 36 000 € dostane človek toho naozaj požehnane. Či už sa bavíme o 19 palcových diskoch, audio systéme BOSE, inteligentnom brzdnom asistente (ktorý sme našťastie skúšať nemuseli) a vyššie spomenutých prvkoch, Mazda chce jednoznačne pokoriť prémiové automobilky a dostať ich do úzkych. Len tak ďalej!

TEST – Mazda CX-5 2.0 SkyActiv G 2018