Fiat 500 je ikonou nielen v Taliansku, ale aj vo všetkých väčších mestách kde je problém s parkovaním. Čo však s tým, keď Vám nestačí výkon, no stále chcete malé, svižné a obratné auto? Odpoveďou je Abarth 595 Competizione!

Hovorí sa, že čo je malé, to je zlaté. Pre Abarth to však neplatí. Tu vieme povedať iba to, že čo je malé, to je zúrivé. Treba však brať do úvahy model 595 Competizione. Ide o najvýkonnejšiu „päťstovku“ s vŕtanými brzdami značky Brembo, samosvorom a ohlučujúcim výfukom, ktorý dokáže krásne pracovať aj s medziplynom. Možno sa Vám bude zdať táto recenzia troška zaujatá, no vedzte, pokiaľ sa jedná o toto auto, nedá sa nebyť zaujatý.

Hlučnosť a výstrednosť

Pokiaľ ste mali možnosť stretnúť na cestách Abarth 595 Competizione určite ste si všimli, že sa jedná o veľmi zaujímavé auto. Upravený predný nárazník, neovládateľne veľký zadný difúzor (na to aké je to auto malé) a v našom prípade aj krikľavo zelená farebná kombinácia karosérie s čiernymi doplnkami, či 17“ kolesami. 500-ka je kráľom mestskej džungle, no Abarth sa rozhodol pre drastickejší spôsob ako sa dopraviť do roboty s úsmevom na tvári.

Úprimne. Abarth 595 do mesta nie je. Ale.. povedzme si.. neustále hádzanie medziplynu Vám vyčarí úsmev na tvári a ste schopní sa preniesť aj cez škrupinové tvrdé sedačky. Je to iba vec zvyku. Zvuk vychádza z výfukového potrubia Record Monza s duplexami vzadu. Vás to teší, iných dokážete zahanbiť. V nízkych otáčkach a v režime Sport má táto žaba nádherný zvukový prejav a pripomína dobre vyladený (aspoň) šesťvalec.

Jedinou nevýhodou na mestské jazdenie je tvrdý podvozok. Nie každému toto môže vyhovovať, sám som si niekedy povedal, že prečo na našich dokonalých cestách tak trpím. O podvozok sa postarali tlmiče Koni FSD, ktoré sú v štandardnom režime naozaj komfortné, no pokiaľ to prepnete do toho správneho režimu, tak z 595 sa stane zviera, stuhne a má chuť trhať asfalt. Darmo, Abarth 595 Competizione je miniaturizovaný superšport.

Malý ale za to svižný

Pod kapotou Abarthky sa nachádza preplňovaný 1,4-litrový T-Jet motor s technológiou MultiAir. Nejde o akýsi výkrik modernej technológie, no zásadným krokom bolo prerobené turbo Garett GT. To je možné dostať aj v modely 595 Turismo. Pod kapotou tak drieme 132 kW / 180 koní a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Auto váži okolo tony. Keď si to prepočítame, tak koeficient výkonu na váhu je takmer totožný s tým, čo majú bežné (väčšie) superšporty.

Maximálna rýchlosť je 225 km/h a z pokoja na 100 km/h 595 Competizione vyštartuje v priebehu 6,7 sekundy. V takto malom aute tieto hodnoty vnímate úplne inak. Zrýchlenie, ťah auta, rýchlosť.. Stále máte pocit, že to auto sa chce s Vami hrať. Ako keď máte neposedného psa, neustále mu hádžete loptičku a on stále príde a chce stále aportovať. Z toho auta jednoducho nechcete na konci dňa vystúpiť.

Komfort

Pokiaľ nemáte radi športové sedenie, ani neuvažujte o týchto sedačkách. Sedíte vyššie a následné umiestnenie riadiacej páky je prispôsobené k praktickejším autám. Naše sedačky boli karbónové, škrupinové. Pokiaľ ste objemnejší (bez urážky), môžete mať problém sa do nich zmestiť a to nie len v oblasti panvy ale aj ramien.

Treba však brať do úvahy to, že vnútorné priestory vrcholovej verzie Abarth 595 Competizione nie sú tým najdôležitejším ukazovateľom. Ide predsa o pôžitok z jazdy, o vyskúšanie limitov, o kričanie v aute, jednoducho v tom aute ide o všetko, iba nie o komfort.

Malá nádrž ľúbi papať

Varovanie dopredu. 595-ka ľúbi papať a má iba 35 litrovú nádrž. Nečakajte veľké dojazdy, čerpacie stanice sa stanú Vašim prechodným domovom. Nevadí, za tú srandu, čo si s týmto autom užijete to určite stojí. Dlhodobá spotreba sa ustálila okolo ôsmych litrov na sto kilometrov.

Pokiaľ sadnete za karbónový volant potiahnutý Alcantarou, čaká Vás jednoznačné besnenie, šantenie a chuť jazdiť. Prestanete vnímať okolitý svet, nevnímate tuhý podvozok, reakcia na plyn dokonalá, odozva turba dobrá, medziplyn pri preraďovaní rýchlosti.. ach.. áno, aj keď píšem túto recenziu, stále si spomínam na tie rána, keď vo dvore začal Abarth kričať. Ide o trochu iný typ zábavky. Stále sa Vám v hlave vynárajú myšlienky, ktoré sú absurdné. Ako mohlo toto auto vzniknúť?

Objektívne, či subjektívne hodnotenie..?

Neviem, či sa tu dá hovoriť o objektívnom hodnotení, alebo skôr subjektívnom. Nemôžem predsa diktovať, čo sa má komu páčiť. Ako sa hovorí, kto nevyskúša, nevie čo je to zač. Ja osobne som si Abarth 595 Competizione nevedel vynachváliť. Síce som sa zopár krát bál, či netrafím obrubník a s ním aj predný spojler pri parkovaní na chodníku, no užil som si ho nad rámec. Keby mám možnosť voľby či kúpiť Polo GTI, Fiestu ST alebo Abarth 595, tak asi zvolím Abarth. Samozrejme, je to auto plné kompromisov. Nie je tak priestranné ako jeho dvaja rivali, no to auto má dušu dravca a dokáže veľmi klamať telom, čo sa mi na ňom páči jednoznačne najviac.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 368 cm3
Max. výkon 132 kW / 180 koní
Max. krútiaci moment 250 Nm
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 660 mm
Šírka 1 627 mm
Výška 1 485 mm
Rázvor náprav 2 300 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 045 kg
Rozmer pneumatík
Objem batožinového priestoru 185 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
SPOTREBA
Mesto 8,2 l / 100km
Diaľnica 5,1 l / 100km
Okresky 7,3 l / 100km
Priemer 8,0 l / 100km
CENA
Základná cena modelu od 18 000 €
Cena testovanej verzie ~ 30 000 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNissan Navara Nismo, stane sa realitou alebo ostane iba snom?!
Nasledujúci článokUlička pre záchranárov: Viete ako sa zachovať v prípade nehody?