Škoda bola v čítaní očakávania zákazníkov vždy veľmi pozorná. A tento talent potvrdzuje aj model Scala. Je presne taký, aký štandardný motorista očakáva. A ako býva zvykom, pridáva aj niečo navyše.

Dizajnu karosérie auta sa venujme iba okrajovo. Každému sa páči niečo iné, čo však Scale nemožno uprieť je to, že v porovnaní so staršími modelmi výrazne pridala na emóciách. K pozitívam dizajnu by som pridal ešte dve praktické skúsenosti z testu. Napriek veľmi dobrej priestorovej ponuke v kabíne a veľkom batožinovom priestore zostala pocitovo príjemne kompaktná. Bez problémov s ňou teda zaparkujete aj v centre mesta. Aj druhá pozitívna skúsenosť sa týka parkovania. Je to klasický kompakt s nižšou stavbou karosérie, no spodná hrana nárazníka nie je príliš nízko, vďaka čomu nebudete mať problém pri vjazdoch do podzemných garáží. Opäť sa teda potvrdilo, že Škoda v prípade dizajnu hľadá súlad medzi vizuálnou príťažlivosťou a každodennou praktickosťou. A napriek tomu nepôsobí sucho pragmaticky.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Vizuálny pokoj

Dnešné autá sú veľmi často vyumelkovanou vábničkou, v kabíne dostane záplavu rôznych materiálov a tvarov. Po čase však zistíte, že vás to doslova ruší. Uvedomíte si, že dizajnu padla za obeť prehľadnosť a komfort obsluhy. Tento úvod som si dovolil preto, lebo som nie raz počul, že je Scala v kabíne príliš strohá a jednoduchá. Otázka je, či je to dobre alebo zle. Ja patrím k ľuďom, ktorým vyhovuje menej dizajnu a viac úžitku. Usporiadanie a dizajn pracoviska vodiča v Scale preto hodnotím pozitívne. Všetky ovládacie a informatívne prvky sú rozmiestnené logicky, sú dobre čitateľné a pohodlné na obsluhu. Nič ma nerušilo a nič mi nechýbalo. Naopak, jeden nápad chcem vyzdvihnúť. A to je umiestenie výstražného svetla systému stráženie vozidiel v mŕtvom uhle. Je z vnútornej strany telesa spätných zrkadiel. Špeciálne som skúšal, či dosiahnem stav, aby som výstrahu z dôvodu oslnenia nevidel. Nenašiel som. Je to teda podstatne lepšie riešenie, než keď sú svetelné diódy v ploche zrkadla. Stačí, aby vám do zrkadla svietilo slnko a výstrahu zaručene prehliadnete.

Upratané auto

Silnou stránkou testovaného auta je premyslená zostava odkladacích schránok a priečinkov. Na dlhšej ceste oceníte napríklad trojitý držiak na nápoje medzi prednými sedadlami, konštruktéri rátali aj so stabilným odložením tenších plechoviek. Dva držiaky na nápoje, v sklápateľnej opierke na ruku, majú k dispozícii aj zadní cestujúci. V prípade konektivity a nabíjania mobilných zariadení automobilka použila USB-C konektory. Dva sú umiestené vpredu a rovnako dva vzadu. Ak nie ste fanúšikom najmodernejších trendov, čaká vás investícia do káblov. Pochvalu si naopak zaslúži možnosť bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu v praktickej poličke v stredovej konzole. Na záver hodnotenia interiéru ešte pár slov o sedadlách. Pekné dvojfarebné látkové vyhotovenie ukrýva primerane tuhú výplň. Sedadlá sú teda skôr komfortné, chrbtica vás ale nebude bolieť ani po absolvovaní väčšej porcie kilometrov. Na záver ešte obligátna skúška sedenia. Sám za seba som sa posadil bez najmenších výhrad. Na zadných sedadlách potešil nielen priestor na kolená a dĺžka a sklon sedákov, ale aj dosť miesta nad hlavou. Pri šírke však zázraky nečakajte, miesta je tu ako u konkurentov. Tri detské sedačky štandardnej veľkosti do Scaly vedľa seba neumiestnite.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Výbava bez výhrad

Testovaná Scala bola vo výbave Style, čo je aktuálne maximum. Dostanete teda všetko, čo patrí k rozumnému štandardu, vrátane FULL LED reflektorov a zadných skupinových svetiel, dvojzónovej automatickej klimatizácie, bezkľúčového vstupu a štartovania, parkovacích snímačov vpredu aj vzadu, zliatinových diskov, balíka prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti ako aj vyhrievaných predných sedadiel a volantu. Z ponuky príplatkov by som teda siahol iba po metalíze a navigácii.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

 

Balíme na výlet

Škoda a veľa miesta na batožinu patria k sebe. Potešilo ma, že Škoda pod imperatívom dosiahnutia rekordného objemu nespravila z modelu Scala jazvečíka, dizajn zadnej časti karosérie nechýbajú emócie. A napriek tomu piate dvere, ktoré v našom prípade ovládal elektromotor, ukrývali objem 467 dm3, čo je na túto kategóriu auta podľa mňa tak akurát. Kufor je dobre využiteľný, zbalíte sa aj na letnú dovolenku. K hodnoteniu batožinového priestoru ešte pridám informáciu, že pod dnom je miesto na odloženie plnohodnotnej rezervy.

Podvozok a motor

Auto malo klasický, teda nie adaptívny podvozok, ktorý spolupracoval s diskami s priemerom 17 palcov. Aj som sa tej veľkosti trocha bál, naše cesty sú samá diera a záplata. Moje obavy boli zbytočné. Popri výbornom odhlučnení podvozok zbieral plusové body aj za schopnosť  zabezpečiť kombináciu cestovného komfortu a smerovej stability na veľmi dobrej úrovni. Do väčších diskov by som nešiel a príplatkový podvozok mi tiež nechýbal. Táto kombinácia je pre Scalu a štandardného vodiča optimálna. A poďme na trojvalček. Prekvapil dvakrát. Prvýkrát odhlučnením. Ak typický trojvalcový zvukový prejav nebudete vyslovene hľadať, nevšimnete si ho. O slovo sa motor výraznejšie hlási až vo vyššom poli otáčok. A druhýkrát motor prekvapil ochotou stúpať do otáčok a plniť želania vodiča. Iste, pri plnom obsadení vozidla na limite užitočného zaťaženia sa zapotil a reagoval letargickejšie, bežnému motoristovi však kombinácia jeho schopností a apetítu bude vyhovovať. Určite sa zhodneme na tom, že konečná priemerná spotreba 6,5 litra benzínu na 100 kilometrov je výborný výsledok. Ak budete jazdiť prevažne v meste, zvážil by som investíciu do sedemstupňového automatu DSG.

Kúpil by som?

Ak by som mal v pláne kúpiť praktické rodinné auto, tak áno. Testovaného motora by som sa vôbec nebál, dlhší čas by som naopak venoval vyskladaniu výbavy. Škoda túto možnosť ponúka, tak prečo ju nevyužiť. Paleta príplatkových prvkov je mimoriadne bohatá. Všetko samozrejme záleží na tom, aký rozpočet na nové auto máte.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 999 cm3
Max. výkon 85 kW/115 k
Max. krútiaci moment 200 Nm
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 362 mm
Šírka 1 793 mm
Výška 1 471 mm
Rázvor náprav 2 649 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 209 kg
Rozmer pneumatík 205/50 R17
Objem batožinového priestoru 467 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
SPOTREBA
Mesto 6,7 l/100 km
Diaľnica 5,5 l/100 km
Okresky 4,9 l/100 km
Priemer 6,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 13 490 €
Cena testovanej verzie 19 556 €

PRVÁ JAZDA: Škoda Kamiq uzatvára SUV ofenzívu značky. Vyskúšali sme ju!

Pridaj komentár