Domov Recenzie TEST Škoda Superb 2.0 TSI 140 kW: Zabudnite na diesle

TEST Škoda Superb 2.0 TSI 140 kW: Zabudnite na diesle

Superb
Superb pôsobí z hľadiska dizajnu skôr ako konzervatívno-elegantné aute, ktoré sa rozhodne tak skoro neopozerá.

Aj s pomerne veľkým a dobre vybaveným liftbackom s dvojlitrovým benzínovým agregátom sa dá bez problému jazdiť s priemernou spotrebou na hranici šiestich litrov. Testovaný Superb je toho dôkazom.

Aj keď tak titulok tohto článku možno pôsobí, nechceme sa viezť na lacnej vlne antidieslovej kampane a písať o tom, ako naftové autá devastujú planétu. Na to máme hneď niekoľko dôvodov.

Najprv niečo o nafte

Napríklad ten, že to je tvrdenie silne pritiahnuté za vlasy. Len jedna transoceánska kontajnerová loď, využívajúca ako palivo ťažké vykurovacie oleje, vyprodukuje toľko emisií síry, ako 59 miliónov naftových áut. Ak neveríte, na tomto odkaze nájdete konkrétny prepočet.

A druhým dôvodom je, že naftové motory máme radi a podľa nás ešte zďaleka nepovedali svoje posledné slovo.  Už pri súčasných emisných normách sú rozdiely v produkcii škodlivých látok medzi naftovými a benzínovými motormi minimálne.  Navyše už existujú – a sú aj odskúšané technológie – ktoré ich emisie znižujú rádovo, hlboko pod tie najprísnejšie pripravované normy. O tom určite vedia napríklad v spoločnosti Bosch, ich štúdiu bez problému nájdete na internete. Ak nie, tu je: The 200-degree solution.

Jednou z najsilnejších stránok Superbu je elegantný vzhľad v kombinácii s veľkým vnútorným priestorom.

Tak prečo spomínaný nadpis? Z jednoduchého dôvodu – mnohí hľadajú úsporné auto, preto považujú za jedinú praktickú voľbu naftový agregát. Testovaný Superb však ukazuje, že aj dvojlitrový benzínový motor v pomerne veľkom aute strednej triedy môže mať tak nízky apetít, že bez problému dokáže konkurovať naftovým motorom.  Kým sa však k tomu dostaneme, pozrime sa, s čím prichádza faceliftovaný Superb po dizajnovej a technologickej stránke.

Decentné zmeny, technologické vylepšenia

Z hľadiska dizajnu môžeme zostať pri osvedčenom klišé, že ide skôr o evolučné, než revolučné zmeny, pri facelifte však viac ani nečakáte.  Navyše toto tvrdenie vôbec nemyslíme ako výhradu. Superb je – a aj má byť – konzervatívne-elegantný, s líniami, ktoré na prvý pohľad neohúria, na druhý sa však ani rýchlo neopozerajú.  Mierne prepracovaná je predná maska, ktorú dopĺňajú full LED svetlá s technológiou Matrix. Tie, mimochodom, v testovanej výbavovej verzii Live Plus patria do základu.  Výraznejšia zmena nastala v zadnej časti, kde obe svetlá spája elegantná kovová lišta, tiahnuca sa celým kufrom a vychádzajúca z ich stredu. Toto riešenie je podľa nás mimoriadne vkusné,  posúďte sami:

Superb
Prepojené zadné svetlá vyzerajú podľa nás veľmi dobre.

A pozrite si zadné svetlá aj v detaile:

Prepojené zadné svetlá.

V interiéri má vodič pred sebou digitálny prispôsobiteľný kokpit a na stredovej konzole infotainmentový dotykový displej s uhlopriečkou 9,2 palca, slúžiaci aj navigácii. Hardvérových tlačidiel postupne ubúda, aspoň pri klimatizácii zostali zachované. Z technológií by sme vyzdvihli prediktívny tempomat, ktorý upravuje rýchlosť auta nielen v závislosti od auta idúceho vpredu, ale aj podľa profilu cesty a dopravných značiek. Na škodu vôbec nie je ani trojzónová klimatizácia a keby sme mali ešte masážne sedadlo, bolo by to z hľadiska cestovného komfortu dokonalé. Tento luxus je ale vyhradený najvyššej výbave Laurin and Klement.

Naozaj úsporné

A ako teda testovaný Superb jazdí so 140 kW benzínovým motorom a 7-stupňovým automatom?  Asi tak, akoby ste čakali od auta s adaptívnym podvozkom.  Maximálne komfortne, pritom však isto.  Podvozok a tlmiče sú určite nastavené o triedu lepšie, než keď sa uvádzala predošlá generácia, ktorá bola tak rozhúpaná, že kinetózu ste mohli dostať aj za volantom.  To sa však zlepšilo ešte v priebehu jej produkčného cyklu. Aktuálne je podvozok nastavený presne tak, ako sa od veľkého rodinného, respektíve manažérskeho liftbacku očakáva – je pohodlný, avšak v zákrutách dostatočne istý.

A teraz spotreba – s týmto 190-koňovým benzínovým dvojlitrom sa dá naozaj jazdiť s priemerom okolo 6 litrov a aj v meste, pokiaľ nebudete jazdiť systémom brzda-plyn, sa dostanete s priemerom približne na siedmych litroch. Na okreskách, s ľahkou nohou na plyne, sa občas môžete dostať aj pod päťlitrovú hranicu. Auto za to vďačí aj hladko a dostatočne rýchlo radiacemu 7-stupňovému DSG automatu. Pri týchto číslach je už naozaj na zváženie, či treba v danej cenovej kategórii rozmýšľať a naftovom agregáte.

K silným stránkam Superbu patrí najmä vnútorný priestor a silný dôraz na bezpečnosť. V rámci svojej triedy patrí toto auto k najpriestrannejším. Týka sa to jednak sedenia vpredu, sedenia vzadu a aj kufra, vrátane rôznych „clever“ vychytávok, uľahčujúcich upevnenie a bezpečný prevoz nákladu. Objem kufra v základe na úrovni 625 litrov asi ďalší komentár nepotrebuje.

Interiér je priestranný a ergonomicky veľmi dobre riešený.
Dôraz na bezpečnosť

Pokiaľ ide o bezpečnosť, tak pri pohľade do špecifikácie testovaného auta sme zistili, že v základe má ESC, ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS a MKB. Ak ste všetky skratky náhodou nedešifrovali na prvý pokus, nič si z toho nerobte, my tiež nie…

Povedzme to jednoduchšie – okrem toho, že testovaný Superb má tempomat, ktorý dokáže sám znížiť rýchlosť v zákrute aj podľa jej profilov, je navyše schopný v prípade nebezpečenstva núdzovo zastaviť v odstavnom pruhu aj bez vodiča, rozpoznáva chodcov a snaží sa ich nezraziť, má extra posilnenú ochranu posádky, pozná dopravné značky, pomôže vám pri rozjazde do kopca, dokáže sa držať vo zvolenom jazdnom pruhu, vie prispôsobiť veľkosť a tvar svetelného kužeľa tak, aby ste dobre videli bez oslňovania ostatných, upozorní vás pri parkovaní na prekážky pred aj za autom, ktoré navyše vďaka kamere aj vidíte a samozrejme, má aj dažďový senzor.

Toto je (doslovne) obrovská prednosť Superbu – kufor so základným objemom 625 litrov.

Takže vám nezostáva nič iné, než v tomto chladnom počasí držať vyhrievaný volant, zapnúť teplo pod zadkom cestujúcich vpredu aj vzadu, nastaviť si optimálnu teplotu v troch zónach a pri jazde viac menej relaxovať. Na to je vynovený Superb ako stvorený.

Čítajte viac: PRVÉ DOJMY – Škoda Octavia 2020 – naživo vyzerá neskutočne dobre

A aby sme nezabudli – všetky uvedené benefity sú súčasťou akciovej výbavy Live Plus. S ňou a testovaným dvojlitrom s automatom stojí nový Superb necelých 35-tisíc eur.  Ak si k výbave pridáte 19-palcové disky, ochranu podvozku pred kamienkami, akustický paket pre predné okná, pár držiakov  a zásuviek pre elektroniku, špeciálnu farbu a ešte zopár drobností, tak sa dostanete mierne pod hranicu 40-tisíc eur. To je cena testovaného auta, ktoré vidíte na fotografiách.

Super v úplnom základe možno kúpiť už za 24 890 eur. Pod kapotou máte v tom prípade štvorvalcovú benzínovú 150-koňovú 1,5-ku s prívlastkom ACT, čo značí, že dokáže vypínať dva valce, doplnená je 6-stupňovým manuálom.

TECHNICKÉ ÚDAJE – Superb liftback
Usporiadanie a počet valcov V4
Zdvihový objem 1984 cm3
Max. výkon 140 kW/190 k pri 4200 – 6000 ot.
Max. krútiaci moment 320 Nm pri 1500 – 4100 ot.
Palivo Benzín
Pohon predné kolesá
Prevodovka 7-stupňová automatická DSG
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 869 mm
Šírka 1 864 mm
Výška 1 484 mm
Rázvor náprav 2 840 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 535 – 1708 kg
Objem batožinového priestoru 625 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Max. rýchlosť 240 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná 6,6 – 8,0 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 24 890 eur
Základná cena testovanej verzie 34 990 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJeremy Clarkson sa znova obul do mladej švédskej aktivistky a označil ju za idiota
Nasledujúci článokZvládate prvú pomoc? Veľa vodičov by vás pri nehode nezachránilo..
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.