Vylepšené elektrické 5-dverové supermini ZOE z dielne francúzskeho Renaultu sa vyzbrojilo proti konkurencii a zdá sa, že má naozaj čo ponúknuť.

Čas neúprosne letí a tak musia automobilky prichádzať s modernizáciami, ktoré učarujú ešte väčšej skupine publika. V prípade ZOE ide o naozaj premyslený progres, ktorý dodal ZOE tú správnu šťavu. A o to pri elektromobiloch ide!

TEST Renault ZOE, nabudená ruchom veľkomesta

Najväčšia inovácia sa nachádza v podvozku

Malú batériu s výkonom 22 kWh by ste tu hľadali márne. Namiesto nej sa Renault rozhodol osadiť nové epicentrum elektrickej energie s výkonom 52 kWh, vďaka ktorému prejde auto údajne až 395 kilometrov na jedno nabitie. Ja som si netrúfla batériu vybiť až do úplného dna, takže najvyššia prejdená vzdialenosť sa zastavila na nabíjacej stanici s hodnotou 330 kilometrov. Pred niekoľkými rokmi to bola utópia.

Jedna vec je, aký dosah uvádza automobilka podľa WLTP, ale cesta po okreskách, diaľniciach či kopcoch batériu pekne vyčerpá. Nič to však nemení na dôveryhodnosti auta. Pri iných elektromobiloch, ktoré majú slabší výkon, si človek musí 2-krát premyslieť, ak chce opustiť pohodlie mesta a vypočítať trasu k najbližšej nabíjacej stanici. Je to jednoducho protivné a obmedzujúce.

ZOE prináša slobodu. Slobodu od zovretého žalúdka a nervóznych pohľadov na klesajúce čísla na prístrojovom štíte. So spotrebou 16,9 kWh/100 km a batériou s výkonom 100 kW (135 konských síl) sa dostane bez problémov za hranice okresu. Samozrejme, toto číslo závisí od vášho jazdného profilu, ale s cieľom nabehať čo najviac kilometrov nemusíte ísť slimačím tempom.

Zázraky sa udiali aj vo vnútri

Kabína dostala nový dizajnový prejav a 50 % súčiastok interiéru je vyrobených z recyklovaného materiálu. Takže príliš tvrdé plasty predchodcu sa nahradili príjemnými materiálmi na dotyk, ktoré nepôsobia lacno a neohrabane. Príjemný a ničím nerušený posed umocňuje nový informačný systém z modelu Clio, ktorému by sa ale zišlo nastavenie jasu vo večerných hodinách. Pretože aj po „uzamknutí“ obrazovky stále svieti a ťahá oči.

Je rýchlejší, intuitívnejší a dokonca zobrazuje najbližšie nabíjacie stanice. Navigácia tomuto systému dodala šmrnc 3D vízie, ktorý zobrazuje niektoré významné budovy vo svojej originálnej podobe. Pri jazde po Bratislave šlo napríklad o budovu Slovenskej Technickej Univerzity (STU) alebo Dóm sv. Martina. Medzi ďalšie badateľné vychytávky patrí aj recyklácia vzduchu v kabíne.

Po prvých prejdených metroch bolo cítiť, že Renault zlepšil zvukovú izoláciu, takže zvuk preniká do kabíny menej. Faktom pri malých elektromobiloch ale zostáva, že hluk pneumatík treba prebiť hudbou z reproduktorov. Toto pravidlo platí dvojnásobne pri diaľničnej rýchlosti, kedy do ZOE začne narážať vzduch. Pri jazde na okreskách tento nedostatok nepocítite.

Interiér pôsobí moderne a keďže Francúzi vedia, ako na pohodlné autá, poskytne aj príjemný komfort. Na sedadlách vydrží aj viacčlenná posádka 300 kilometrovú cestu, ale treba si určiť maximálnu výšku pre sediacich vzadu. Tí budú mať problém kvôli pomerne vysoko umiestneným sedadlách so svojim krkom.

Jednu vec, ktorej významu nerozumiem, sú zadné kľučky dverí. Beriem, že v rámci zachovania čistej línie karosérie tam zrejme nechceli klasické otváranie dverí. Vtedy je najlepšie ich integrovať do C stĺpika. Ale prečo sa otvárajú zatlačením a následným potiahnutím, pričom je na nich nakreslený znak odtlačku prsta? Nebolo by jednoduché madlo lepšie?

Jazdné vlastnosti

Pri elektromobiloch zažijete najväčšiu exotiku v samotnej kabíne. Okamžitá akcelerácia sprevádzaná obtekaním vzduchu dokáže vyštartovať z 0 na 100 km/hod behom 9,5 sekundy. Možno to nie je práve najrýchlejší štart, no v aute sa zdá, že letí. Potom si dajte pozor na pasažierov, lebo sa im z takejto jazdy môže spraviť nevoľno. Zvuk vesmírnej lode šoférovi robí spoločnosť do rýchlosti 30 km/hod, no ak vyslovene nepotrebujete na seba upozorňovať chodcov alebo vám tento zvuk jednoducho lezie na nervy, jediným tlačidlom sa dá táto vychytávka vypnúť.

Čakanie na nabíjacích staniciach je väčšinou otravné, hlavne ak sa na okolí nenachádza nič zaujímavé alebo chutné. Pri nabíjaní ZOE ale stačí vybehnúť na kávu alebo nákup potravín a vrátite sa k plne nabitému autu. Môže za to rýchlonabíjanie s adaptérom CCS Combo (50 kW), za ktoré si ale doplatíte 1000 eur navyše.

ZOE sa v meste nestratí, ani keď sa rozhodnete ísť do zabudnutých uličiek. Aj vďaka svojej veľkosti je veľmi obratná, no volant je mierne precitlivený. Aj sebemenší pohyb vyvolá okamžitú reakciu, chýba mu nejaká proti vôľa.

Ak človek hľadá vozidlo, ktoré bude jazdiť bez emisií, ZOE je ideálna voľba. Po modernizácii sa už nejedná len o peknú knihu bez náznaku vnútorného komfortu, ale o plnohodnotné vozidlo pre menšiu rodinu. S perfektným dojazdom sa vytratí aj trocha vyššia cenovka, ktorá sa však pri podobných supermini poháňaných elektrinou líši iba v „malých“ tisícoch.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor synchrónny elektromotor 52 kWh
Reálny dojazd 375 km
Max. výkon 100 kW / 135 koní
Max. krútiaci moment 245 Nm
Palivo elektrina
Pohon predná náprava
Prevodovka jednostupňopvá
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 087 mm
Šírka 1 545 mm
Výška 1 562 mm
Rázvor náprav 2 588 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 502 kg
Rozmer pneumatík 195/55 R16
Objem batožinového priestoru 338 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
SPOTREBA
Mesto 13,9 kWh/100 km
Diaľnica 19,9 kWh/100 km
Okresky 16,3 kWh/100 km
Priemer 16,9 kWh/100 km
CENA
Základná cena modelu od 31 300 €
Cena testovanej verzie 37 700 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPeľový filter chráni auto aj pred baktériami a plesňami, nepodceňujte jeho výmenu!
Nasledujúci článokČeskí policajti si to rozdali, ktoré ich auto je najrýchlejšie?