Domov Recenzie TEST: Honda CR-V alebo Dva odlišné pohľady na hybrid

TEST: Honda CR-V alebo Dva odlišné pohľady na hybrid

Honda CR-V

Honda CR-V prináša prepracovaný a moderný hybridný pohon, ktorý nás skutočne prekvapil svojou efektivitou a úspornosťou najmä pri jazde v meste.

Tentokrát nezačneme ako obvykle porovnaním aktuálnej Hondy CR-V s predchodcom a vymenovaním dizajnových a technologických zmien. Poďme rovno in medias res: Honda CR-V je totiž naozaj vhodným autom na zamyslenie sa nad významom a zmyslom hybridnej technológie v porovnaní s modernými naftovými motormi, ktoré sú dnes mimoriadne úsporné a vzhľadom na prísne normy emisiami takmer plne porovnateľné s benzínovými motormi a na druhej strane s plug-in hybridnou technológiou, prinášajúcou zásadný benefit v podobe možnosti bezemisnej čisto elektrickej jazdy, dlhej rádovo desiatky kilometrov.

Hybrid, diesel alebo elektromobil?

Má teda hybrid medzi nimi zmysel a predovšetkým ekonomické opodstatnenie? Na Honde CR-V to môžeme ukázať naozaj názorne, pretože z nášho pohľadu je to skutočne dobrý a moderný hybrid. Je technologicky premyslený tak, aby dokázal maximalizovať všetky výhody tejto technológie, aj keď umožňuje čisto elektrickú jazdu v dĺžke nanajvýš necelé tri kilometre.

Honda CR-V

To je zásadný rozdiel oproti plug-in hybridom, schopným v súčasnosti čisto na elektrinu prejsť nejakých 50 až 60 kilometrov. Ako však vyplýva už z ich názvu, využívajú batérie s takou kapacitou, že ich nedobijete počas jazdy rekuperáciou, musíte ich nabíjať zo zásuvky rovnako, ako elektromobily.

Takže jazdu si musíte premyslieť, rátať s tým, kde sú nabíjacie stanice a stráviť v nich denne nejakú tú polhodinku, samozrejme len v prípade, ak plug-in hybrid nenabíjate doma alebo na parkovisku v práci. To občas môže spôsobovať logistické komplikácie, nie však také, ako pri elektromobiloch.

Ak sa vám v plug-in hybride vybije batéria, bez problému môžete pokračovať v jazde s plnohodnotným spaľovacím motorom, jediný rozdiel je, že už nie tak ekonomicky a bezemisne. Na druhú stranu – hybridy, také akým je aj testovaná Honda CR-V, nabíjať vôbec nemusíte a elektromotor v nich vám stále poskytuje pridanú hodnotu v podobe úspornejšej jazdy, pretože spaľovaciemu motoru pomáha vždy, keď sa veľmi namáha a niekedy ho aj celkom zastúpi. Výsledkom je nižšia spotreba.

Honda CR-V

Na tomto mieste je vhodné vysvetliť, ako hybridná technológia funguje v testovanej Honde, pri ktorej sme hneď v úvode napísali, že je up-to-date a CR-V môže byť v tomto smere vo svojej triede etalónom. V CR-V svoj hybridný pohon volajú skratkou i-MMD a tvrdia o ňom, že je inteligentný. To preto, lebo sám automaticky rozhoduje o tom, či auto pôjde čisto na elektrinu, v hybridnom režime, alebo na spaľovací motor.V hybridnom režime sa pritom maximálne snaží zvýšiť efektivitu tak, že spaľovací motor funguje vždy, ak je to vhodné aj ako generátor pre elektromotor, poháňajúci auto. Samozrejme, ak treba, napríklad pri vyšších rýchlostiach počas jazdy na diaľnici, idete čisto s benzínovým pohonom.

Pod kapotou

A o akých motoroch vlastne hovoríme? Hybridná Honda CR-V využíva benzínový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 107 kW (145 koní) a elektromotor s výkonom 135 kW (184 koní), kombinované s bezstupňovou e-CVT prevodovkou. Z hľadiska dynamiky to značí zrýchlenie na stovku za 8,8 sekundy a maximálku 180 km/h.

Takýto hybrid je efektívny najmä v meste, kde bude najčastejšie auto prepínať medzi elektrickým a hybridným režimom, čo v praxi značí, že s testovaným autom môžete reálne jazdiť niekde so spotrebou mierne nad 5-litrovou hranicou. Ak si jazdu rozdelíte rovným dielom medzi mesto, okresky a diaľnice, priemerná spotreba sa vám aj pri dodržiavaní maximálnych povolených rýchlostí posunie na hranicu siedmych litrov.

Čisto teoreticky, ak ste na diaľnici a jazdíte rýchlosťami mierne nad povoleným limitom, tak takáto „diaľničná spotreba“ už môže byť bez problému dvojciferným číslom. A to je asi dôležité uvedomiť si pri kúpe auta s hybridným pohonom – nabíjačky síce riešiť nemusíte, čo je skvelé, ale napriek tomu treba zvážiť prevládajúci profil vašich trás. Ak jazdíte denne 40 kilometrov do práce, auto odstavíte na záchytnou parkovisku a do centra mesta idete verejnou dopravou, hybrid je pre vás zbytočný, oveľa lepšiu službu vám spraví praktický moderný diesel.

Ak jazdíte 90 percent po meste a v zápchach, bude však hybrid praktickou voľbou. S elektromobilom budete síce jazdiť ešte úspornejšie, no treba rátať aj s výrazne vyššou nadobúdacou cenou, potrebou časovo ešte stále náročného nabíjania a limitovaným dojazdom. To robí v súčasnosti rentabilitu elektromobilu stále otáznou. Zaujímavou alternatívou zostáva plug-in hybrid, ktorý je efektívny, ak ho máte kde bez problému dobíjať a dokážete sa viac-menej pri bežnom každodennom jazdení „vojsť“ do limitu, daného kapacitou batérii, čo je už zmienených 50 – 60 kilometrov. Pri rozhodovaní medzi hybridom a plug-in hybridom sa už treba vážnejšie zamyslieť nad tým, kde a koľko jazdíme a porovnať presnejšie ceny a výbavy už konkrétnych modelov, ktoré sa u vás dostanú vo výbere do „posledného kola“.

Hybridná technológia

Ale späť k testovanému autu. Hybridný pohon funguje v CR-V samostatne a inteligentne, o nič sa netreba starať, čo je veľký benefit. Ďalší pomerne veľký benefit je v tom, že prepínanie medzi elektrickým a spaľovacím motorom je takmer nepostrehnuteľné a aj pri jazde so spaľovacím motorom je auto dokonale odhlučnené.

Jazda je navyše mimoriadne komfortná a pohodlná – nielen kvôli tichu, ale aj výbornému podvozku, čo je ďalšou zo silných stránok testovaného auto. Priečne aj pozdĺžne nerovnosti filtruje naozaj nadštandardne, pričom si aj pri dynamickejšej jazde zachováva aj napriek vyššie položenému ťažisku veľmi slušnú stabilitu a správa sa predvídatelne. Tým nechceme povedať, že ide o nejaké extra dynamické auto so športovými ambíciami, CR-V nie je žiadny závodník, ale rodinné SUV a touto optikou sa naň aj treba pozerať.

Dôležitý je prívlastok „rodinné“ – tomu totiž zodpovedá aj vnútorný komfort a pohodlie nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. Spracovanie a vnímaná kvalita sú veci, na ktorých si v Honde pri tomto modeli dali naozaj záležať. Jediné, čo vás bude iritovať, je prehľadnosť a grafika infotainmentu. S tým však Honda bojuje už dlhší čas a treba priznať, že v tomto smere trošku zaspala dobu. Ale aby sme nekrivdili – z hľadiska konektivity je auto vybavené príkladne, pripojíte doň čokoľvek, máte k dispozícii dokonca aj HDMI konektor. Aj keď nám nie je úpne jasné pri relatívne menších displejoch, čo by sme k nemu vlastne pripojili…

K rodinnej výbave patrí aj slušný, takmer 500-litrový – kufor a potešila aj pomerne nízko umiestnená nakladacia hrana. A čo je ešte dôležitejšie – patrí k nej aj naozaj silná bezpečnostná výbava, dostupná už od základnej verzie.

Záver

Honda CR-V je pomerne veľké SUV, no aj napriek tomu je podľa nás jeho doménou práve mesto, kde je pomerne obratné a podstatne úspornejšie, než sme čakali. Potešilo nás aj spracovanie a už zmienený dôraz na vnímanú kvalitu. Vo vyšších výbavách pôsobí tento model už skutočne luxusne, čo sa ale odráža aj na cene, v najvyšších výbavách sa bez problému dostanete aj cez hranicu 40-tisíc eur, pričom v základe (a bez hybridného pohonu) stojí necelých 26-tisíc eur. Pozitívne hodnotíme aj jazdné vlastnosti a vysoký cestovný komfort, ktoré ešte viac umocňujú „luxusný pocit“, ktorý v nás tento model zanechal. Jediné, čo by sme mu vedeli vyčítať, je neprehľadný infotainment so škaredou grafikou a pomerne vysoká spotreba pri jazde vyššími rýchlosťami, predovšetkým teda na diaľniciach.

Technické údaje
Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec
Zdvihový objem 1993 cm3
Max. výkon 107 kW/145 k pri 5 500 ot.
Max. krútiaci moment 175 Nm pri 4 000 ot.
Elektromotor – max. výkon 135 kW / 184 k
Elektromotor – max. krútiaci moment 315 Nm
Palivo benzín
Pohon 2WD
Prevodovka e-CVT
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 600 mm
Šírka 2 118 mm (so zrkadlami)
Výška 1 679 mm (s anténou)
Rázvor náprav 2 663 mm
Prevádzková hmotnosť 1 685 – 1 728 kg
Objem batožinového priestoru 497 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Max. rýchlosť 180 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (NEDC) 5,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 25 790 eur
Základná cena testovanej verzie 31 190 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokČistá CUPRA Formentor začne brázdiť cesty už na jeseň
Nasledujúci článokTEST Honda E – najpokročilejšie auto súčasnosti? Dojazd iba 150 kilometrov?
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.