Citroen, ktorý bol dlhé roky špecialistom na MPV-čka, postupne prechádza do segmentu SUV. Nový C5 AirCross nie je upravené Mitsubishi, ale čistý domáci výrobok. Ako dobrý dedič ságy „Picasso“ konečne predstavuje modularitu hodnú minivanu.

Na stránkach oficiálnych predajcov sa večne píše o kvalitách auta, ktoré ho vychvaľujú až do nereálnych výšin. Citroen takto tvrdí, že C5 AirCross je najpohodlnejším vozidlom vo svojom segmente. Túto informáciu musím potvrdiť všetkými bunkami v tele! Je až nadpozemské, s akou ľahkosťou podvozok tlmí všetky nerovnosti vozovky. A ako elegantne sa pritom správa! Špičkový systém odpruženia zvláda veľké aj malé nerovnosti a vy ako pasažieri máte pocit, že sa vznášate na lietajúcom koberci.

TEST Citroen C5 AirCross - Jazdí ako lietajúci koberec

Dizajn vábi nevšednosťou

Pri pohľade na AirCross nikto nemôže zívať od nudy, pretože zďaleka nejde o ďalšiu tuctovú skriňu v dave podobných vozidiel. C5 má veľmi jedinečný a osobitý vzhľad, ktorý mu dodáva svojráznu osobnosť. Ak hľadáte niečo európske a nechcete šoférovať príliš tuctové auto, potom je pre vás C5 AirCross ako stvorený. Táto bublina na kolesách vyzerá pôsobivo, odvážne a napriek tomu štýlovo a moderne.

Žoviálne línie, hydraulické odpruženie tlmičov, posuvné zadné sedadlá, kožené čalúnenie, veľkorysý batožinový priestor – najnovší C5 AirCross je zameraný skôr na rodiny, ktoré hľadajú obývačku na štyroch kolesách pre pohodlné výlety. Pre ľudí, ktorí majú radi dynamickejšiu jazdu, by som skôr odporučila technického bratranca v podobe modelu 3008.

TEST Citroen C5 AirCross - Jazdí ako lietajúci koberec

Po zasadnutí za volant ucítite neuveriteľnú jemnosť sedačiek. Tie sa mi ani po 6 hodinách jazdy nezunovali a nemala som potrebu vystúpiť z auta každých 30 minút. Možno nemajú až tak presvedčivé bočné vedenie, ale sú skutočným prežitkom z prémiovky.

Toto som si uvedomila pri návrate z jednej turistickej potulky – ako som sa len tešila, že si konečne sadnem do auta! Neviem ako vy, ale v drvivej väčšine prípadov, keď dáte telu zabrať, sa mu v žiadnom prípade nechce absolvovať pokrčenú cestu domov. Na moje prekvapenie ale fyzická únava po nasadnutí vyprchala. Možno to nie je nič prevratné a nehovorím nič nové, ale komfort na takejto špičkovej úrovni človek nečaká. Francúzi jednoducho vedia, ako na to.

Jediným votrelcom v tomto inak uvoľnenom prostredí je manuálne ovládanie prevodovky. Ale aj napriek vysokému uloženiu a krátkej páke, ktorá mimochodom pripomína športové kupé, neprerušuje celkový dojem z kabíny. Presné trasy nepotrebujú žiadne špeciálne zaobchádzanie a ani spojkový pedál jej nevzdoruje.

Povrchová úprava v kabíne je štýlová, vkusná a pôsobí prémiovo. Obzvlášť mi padla do oka povrchová úprava sedadiel. Často mám pocit, že látkové sedadlá sú pohodlnejšie ako ich kožené verzie. Ale koža je zas ľahšie udržateľná a praktická na čistenie. Čo si teda vybrať? Našťastie C5 kombinuje oba materiály. Výsledok je praktický a v skutku pohodlný.
Pochváliť treba aj tvar volantu v štýle MOMOesque, ktorého štvorcový tvar je omnoho ergonomickejší ako u väčšiny okrúhlych volantov. Nielenže dobre vyzerá, ale ponúka aj oveľa lepšie držanie pri otáčaní s volantom.

Francúzske SUV-čko má tiež veľa užitočných a inteligentných odkladacích priestorov. Pod stredovou lakťovou opierkou je veľká priehradka (až priehrada), do ktorej sa hravo ukryje dvojlitrová fľaša a peňaženka a nejaké tie drobnosti. Ideálne miesto pre veci, ktoré máte vo vačkoch. Ak máte smartphone novej generácie, určite oceníte aj vstavanú bezdrôtovú nabíjaciu plochu.

Na dlhé cesty ako stvorený

S AirCrossom sme sa vydali prebádať zákutia Slovenského krasu. To znamená, že prakticky od Zvolena muselo auto znášať mimodiaľničné podmienky. Ale prosím pozor, kvalitu tamojších vozoviek si nemýľte s bratislavskými cestami, ako je napríklad stará Vajnorská alebo stará Senecká. Až na niekoľko výnimiek bola cesta naozaj príjemná bez väčších nerovností. Hold, iný kraj, iný mrav. Ešte sa máme čo učiť. Aké schopnosti počas tejto cesty auto prejavilo?

Bezpečnostné prvky modelu C5 AirCross sú vynikajúce. Rovnako ako 6 airbagov, asistent rozjazdu do kopca, ESP, ABS, rozloženie núdzovej brzdy, aktívny systém sledovania mŕtveho uhla, Line Assist a tak ďalej. A pritom sa Citroen o vás bude naďalej starať. Má totižto funkciu upozornenia, že po 2 hodinách pri rýchlosti 65 km/hod treba ísť na kávu. Lenže kto to bude stále platiť?

Keď už sa bavíme o technologických dovednostiach, C5 ich má požehnane. Ďalšou srandičkou, ktorú by ste mali poslúchnuť za každých okolností, je rozpoznávanie rýchlostného limitu. Táto vychytávka číta skutočne každú značku a aj keď za ňou nenasleduje ukončovacia tabuľa (ak platí obmedzenie iba na úseku križovatky), spamätá sa a prepne na maximálnu povolenú rýchlosť. Tento technologický výdobytok vás ochráni pred pokutami na neznámych cestách, kde môže byť niekedy sledovanie premávky, okoloidúcich a značiek o čosi komplikovanejšie.

Je to naozaj lojálny spoločník, ktorý nesklame a neklame. Ak sa medzi vami dvoma stratí dôvera, za tento podvod vás potrestajú páni v zelených čiapkach s radarom (týmto pozdravujem dvoch milých pánov z Rimavskej Soboty). Čo už, treba vedieť, kedy je intuícia správna a kedy sa radšej spoľahnúť na technológie.

Malý objem mu prekvapivo stačí

S Citroenom sme počas štyroch dní absolvovali 1 300 kilometrov. C5 bola pritom úplná funglovka, takže by bolo nefér súdiť spotrebu s očakávaným cyklom podľa WLTP, ktorý udáva 3,9 l/100 km. Benzínová 1,2 si počas tohto výletu ťahala z nádrže 6,2 litra každých 100 kilometrov. C5 AirCross má komfort na prémiovej úrovni. Aj napriek svojej mohutnej stavbe auto nepôsobí poddimenzovane. Možno nie je rýchle ako raketa, ale kto si túto rodinnú bublinu kúpi kvôli výkonu?

1,2-litrový agregát pod kapotou má síce občas neohrabaný prejav, ale drvivú väčšinu času o ňom nebudete vedieť. Aj keď downsizing priniesol do tohto obra trojvalec, na prekvapenie šliape ako hodinky a snaží sa uspokojiť potreby vodiča. Jeho spolupráca so 6-stupňovým manuálom je plynulá a nenarušuje stanovené pohodlie. Vďaka svojim prevodovým stupňom a nízkemu objemu ponúka AirCross celkom fajn spotrebu paliva, pričom ponúka výkon 96 kW.

Resumé

Veľmi by ma potešila ešte ponuka pohonu všetkých kolies. S 23 centimetrami svetlej výšky a tlmičmi, ktoré vyhladzujú drsné cesty ako nikto iný, sa C5 AirCross mohol stať kráľom terénnych výletov. Pre vodičov počítajúcich s vysokým počtom najazdených kilometrov to bude skutočne pokojná jazda a voľba číslo 1 na trhu. Ak v aute hľadáte pohodlie a súkromie, akustické sklá vo výbave Shine sú jednoznačnou voľbou. A výrobcovia áut z celého sveta by si mali robiť poznámky, pretože takto sa robia sedadlá!

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 1 199 cm3
Max. výkon 96 kW/131 k
Max. krútiaci moment 230 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový manuál
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 500 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 1969 mm
Výška 1 689 mm
Rázvor náprav 2 730 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 615 kg
Objem batožinového priestoru 580 / 1 630 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
SPOTREBA (počas testu)                                    6,2 l/ 100 km
CENA
Základná cena modelu 21 990 eur
Základná cena testovanej verzie 26 990 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHyundai i20 pozná svoje ceny, v základe príjemne prekvapí
Nasledujúci článokĎalší elektromobil od Hondy spoznáme už koncom mesiaca