Domov Recenzie TEST BMW 630d GT – nahrádza 5GT aj rad 6, je takmer...

TEST BMW 630d GT – nahrádza 5GT aj rad 6, je takmer dokonalým autom!

Limuzína, kombi, SUV a liftback v jednom? Tak začal príbeh netradičného BMW 5 GT v roku 2009, dnes ho nahradilo označenie 6 GT no podvozok z vlajkovej lode BMW radu 7 si zachoval! V podstate tak kupujete praktickú sedmičku.

Sú autá, ktoré sa píšu ľahko a sú autá, ktoré vám jednoducho dokonale sadnú, to je aj náš prípad pre model 6GT. Jeho cieľom je zaujať pozíciu, pomyselného nástupcu pre BMW radu 6 a 5 GT. Pravdou je že 6-ku vo svojej pravej podstate rozhodne nenahradí, to sa podarilo skôr znovu obnovenej rade 8. Ale ako praktická a štýlová alternatíva k sedmičke je ideálna.

Vyložme karty na stôl a povedzme si na rovinu, že BMW 7 je naškrobená vládna limuzína, áno nie je to taký snob ako trieda S od Stuttgartskej automobilky, ale i tak je príliš reprezentatívna. Poviete si, veď práve preto si ju ľudia kupujú! To je síce pravda, ale nie každý chce pôsobiť ako súčasť vládneho konvoja. 6 GT, ako duchovný nástupca 5 GT, tak ponúka štýlovú alternatívu pri zachovaní porovnateľného, ak nie rovnakého komfortu a priestoru.

Ďalším mínusom sedmičky je jej samotná karoséria, sedan je síce majestátny ale nepraktický. Naproti tomu taký liftback vám ponúka krivky coupé a dostatočne široký nakladací priestor pre čokoľvek. Bezrámové okná sú už len čerešničkou na torte, proporčne vyváženej siluety faceliftovaného modelu 6 GT.

Genetika súrodencov a limitovaná edícia 5 GT Trussardi

Pamätám si keď vstúpil model 5 GT na trh, BMW si vtedy razilo cestu inovácií a odvážnych zmien, ktoré im zabezpečili úspech na celú dekádu. Veď napríklad v roku 2008 uvideli X6 prvé SUV kupé, ktoré definovalo nový segment. V dobe debutu 5 Gran Turismo sa mi osobne vôbec nepáčilo, no keď sa naň dívam s odstupom času, musím uznať že bolo nadčasové, možno až príliš. Dozrelo do krásy ako muž v rokoch a pomaly ale isto sa stáva vyhľadávaným kúskom.

Zaujímavou raritou je aj limitovaná edícia BMW 5 Gran Turismo Trussardi, jedná sa výsledok spolupráce s talianskym módnym domom z roku 2011. Limitka vznikla na oslavu storočnice, tejto ikonickej talianskej značky.

Exteriéru dominuje exkluzívna hnedá metalíza s názvom Heraldic Brown. Lak bol nanesený v troch vrstvách a jeho farba sa mení podľa uhla dopadu svetla. Absolútnym unikátom sú zliatinové 20 palcové disky, ich povrch bol vyleštený tak, aby ladil s jedinečným vzhľadom automobilu.

 

Samozrejmosťou je logo Trussardi na bokoch karosérie ale aj v interiéry. Samotné sedadlá sú potiahnuté špeciálnou kožou vo farbe Leather Glove Beige s kontrastným stehovaním, ktoré vytvára sofistikovaný motív, inšpirovaný historicky preslávenými rukavicami z archívu Trussardi.

Jednovaječne dvojvaječné

Spoločná DNA oboch modelov je nezameniteľná, rozdiely sú napriek tomu radikálne. Zadná časť v prípade mladšieho príbuzného nesie výrazne plynulejšie coupé línie, 5 GT pôsobí skôr zrezaným a vyšším dojmom. Aj samotný batožinový priestor hovorí jasnou rečou. Objem v prípade novšej verzie je 600 litrov, oproti tomu 5 GT má síce papierových 590 litrov no reálny rozdiel je viditeľný už na prvý pohľad. Za to môže ale odlišná metodika merania, ktorá je dnes prísnejšia ako kedysi. Kým starší zástupca disponoval zdvojeným otváraním veka batožinového priestoru, 6 GT o túto výhodu prišiel. Úprimne, to možno až taká výhoda nie je.

Radikálna zmena nastala aj v prednej časti, kým matka pôsobí agresívnejšie a maskulentnejšie, takmer ako SUV, dcéra stavila na eleganciu a uhladený dizajn. Bohužiaľ z niektorých uhlov, predná časť proporčne nesedí k celku auta v prípade 6 GT.

Rozmery prezrádzajú spoločný genóm viac než by sa patrilo. Rázvor, ako najdôležitejší údaj v tomto segmente, napovedá využitie podvozku BMW radu 7 má totiž totožných 3 070 milimetrov. Rovnakou hodnotou však disponovala aj staršia 5 GT, inak tomu nie je ani v prípade šírky, všetky tri modely, súčasnú 7, 6 GT a minulé 5 GT spája údaj 1 902 milimetrov. Rozdiel je samozrejme vo výške a dĺžke, to je jasné už na prvý pohľad 6 GT je jednoducho viac pri zemi s výrazným zadným previsom.

Nástup digitalizácie

BMW dlhodobo výrazne bráni rozsiahlej digitalizácií interiéru ich modelov. Nie že by neponúkalo moderné asistenčné, bezpečnostné či komfortné systémy, práve naopak. Rozdiel je v tom, že si nerazí cestu masívnych displejov a absencie tlačidiel, tak ako Audi. A to je dobré, preto ho zákazníci túžiaci po pravom šoférskom zážitku uprednostňujú. V Mníchove hrá prím vodič!

Pokiaľ sa pozrieme do oboch interiérov, je vidieť rozdiel jednej dekády, ale koncepcia ostala zachovaná, dokonca v prípade novinky je orientácia na vodiča ešte striktnejšia. Vnútro novej 6 GT je do veľkej miery prevzaté zo súčasnej sedmičky. Pripomína ju najmä volant či masívny stredový tunel.

Spomínať všetky asistenčné systémy luxusného liftbacku asi nemá veľký význam, na palube máte totiž všetko potrebné. Vrátane poloautonómneho riadenia v zápche či na diaľnici. Rozmerný HUD zobrazuje množstvo informácií vrátane možnosti voľby rádia či skladby alebo listovania v zázname hovorov. Svoj pohľad tak vôbec nemusíte skloniť k obrazovke.

Skutočne dôležité je najmä riadenie zadnej nápravy vďaka čomu je 6 GT nesmierne obratné. V neposlednej rade sú adaptívne laserové svetlá s funkciou vyrezávania okolitých vozidiel. Ich dosvit je legislatívou stanovených, maximálnych, 650 metrov.

Zaujímavou hračkou je Display Key, ktorý síce nie je horúcou novinkou ale za zmienku rozhodne stojí. Malé macherstvo si môžete zadovážiť za príplatok a okrem zobrazenia užitočných informácií o vozidle, viete prostredníctvom neho aktivovať nezávislú ventiláciu. To však nie je všetko, auto môžete dokonca na diaľku naštartovať a vyparkovať alebo zaparkovať smerom dopredu či dozadu.

Komfort na dlhé cesty

Vzduchový podvozok vám vyčarí úsmev na tvári aj pri prejazdoch naozaj rozbitou cestou v našej malebnej krajine. Vďaka nemu môžete regulovať aj svetlú výšku a pokiaľ to je nutné, zdvihnúť celé vozidlo. Naopak pri jazde na diaľnici sa auto zníži tak, aby bolo čo najnižšie od povrchu pre lepšiu aerodynamiku. Okrem toho sa aktivuje aj zadné krídlo, ktoré slúži pre lepší prítlak dlhej zadnej časti. Vedzte že práve vďaka nemu, jazdí GT aj vo vysokých diaľničných rýchlostiach mimoriadne stabilne.

Perfektnou funkciou je aj možnosť nechať krídlo stále vysunuté, neviem vám to zdôvodniť ale pokiaľ si to vyskúšate budete ho chcieť mať stále hore. Bez ohľadu na rýchlosť, pri pohľade do spätného zrkadla, jednoducho máte pocit, že šoférujete lietadlo. Detská radosť alebo status, to už nechám na vás!

Celkovo máte zo šoférovania dojem, že riadite menšiu päťku, priestorovo ale sedíte v o triedu vyššej sedmičke. Jazdné vlastnosti sú nesmierne vyvážené a podvozok sa nebráni ani ostrej jazde. V prípade našej verzie Luxury Line a naladeniu prevodovky a podvozku si auto pýta skôr pokojnejšiu jazdu. Pokiaľ teda radi brázdite okresky siahnite po športovom naladení.

Zadné sedadlá síce neponúkajú až taký luxus ako rada sedem v niektorých jej špecifikáciách, o komfort vás ale neoberá. Aj miesta tu máte toľko akoby ste čakali, že ponúkne rada päť ale neponúka. Dostatočne dlhé sedáky, priestor nad hlavou ale najmä priestor na nohy sa vyrovná štandardnej verzií BMW 7. Operadlá sú elektricky polohovateľné a na hlavových opierkach nechýbajú mäkučké vankúšiky. Dvojica obrazoviek infotainmentu a štvorzónová klimatizácia sa starajú o pasažierov vzadu nepretržite na akejkoľvek dlhej ceste. Nechýba ani dvojica ISO-FIX ukotvenia pre najmenších.

Praktické delenie sedadiel v pomere 40:20:40 robí z tohto auta dômyselné vozidlo na každý deň, aj keď práve potrebujete preniesť policu.

Naftový šesťvalec je univerzálnou voľbou rozumu

Vzhľadom na fakt, že 6 Gran Turismo si môžete zakúpiť aj vo verzii so štvorvalcom, prosím nerobte to. Uvedomte si, že sa jedná o masívnu loď, v podstate je to sedmička, štvorvalec zabije jej charakter.

V našom prípade sme mali k dispozícii verziu s trojlitrovým radovým, naftovým šesťvalcom 630d. Vzhľadom na aktuálny rok dobu sa ani Mníchov nevyhol elektrifikácii, aj keď sa jej dlho bránil. Napokon do nej vstúpil s plným plynom. V redakcií sme mali možnosť vyskúšať už niekoľko verzií, benzínových aj naftových.

Výkon v prípade 6 GT je na úrovni 210 kW a krútiaci moment dosahuje hodnotu 650 Nm. Dynamiku ktorú vám poskytne táto verzia treba pochváliť, pokiaľ sa nechcete pretekať, bude vám stačiť na všetko. Navyše sa vám odmení úžasnou spotrebou na úrovni 6 až 8 litrov, v závislosti od štýlu jazdy. Ani vysoké diaľničné tempo spotrebu výrazne nezdvihlo a finálna priemerná hodnota dosiahla 7,8 litra. Na okreskách dokážete jazdiť aj za 6, ale priemer v normálnom tempe užívania si zákrut je 6,8.

Prítomnosť mild-hybridného systému v naftovom šesťvalci je cítiť menej ako v štvorvalci verzie 520d, ale zároveň to nie je tak nepozorovateľné ako pri benzínovom šesťvalci. BMW zvládlo implementáciu mild-hybridov na jednotku a tak komfortný systém nemá azda nik. Jeho chod je možné pozorovať len v meste pri niektorých náročnejších situáciách alebo pokiaľ je motor ešte úplne studený.

Spotreba v meste dosahuje hodnoty okresiek a kultivovaný prejav nijak nevyrušuje posádku. Auto využíva viac režim plachtenia ako rekuperáciu, čo dáva logický zmysel. Vzhľadom na hmotnosť je efektívnejšie nechať auto plachtiť zotrvačnosťou ako ho neustále pribrzdovať aj tam, kde to nie je potrebné.

Finale grande

Pre mňa osobne je BMW 6 Gran Turismo jedno z najpraktickejších a najvšestrannejších BMW súčasnosti. Je noblesné, dynamické, komfortné, priestranné a praktické. Zo všetkého niečo, ale nie tak ako v prípade robotických vysávačov s mopom. Jednoducho tak, ako to má byť.

Tento model sa nestane predajným trhákom, tak ako sa nestal ani 5 GT, ale svojich klientov a milovníkov si nájde. Či už kvôli svojej jedinečnosti alebo praktickej stránke.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2 998 ccm3
Max. výkon 210 kW/ 280 k
Max. krútiaci moment 650 Nm
Palivo Diesel + mild-hybrid
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 091 mm
Šírka 1 902 mm
Výška 1 538 mm
Rázvor náprav 3 070 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 065 kg
Objem batožinového priestoru 600 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,9 s
Rozmer pneumatík 245/40 R20 a 275/35 R20
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 7,8 l/100km
CENA
Základná cena modelu 62 000 eur
Základná cena testovanej verzie 102 896 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokČo všetko prináša nová Trieda C? Interiér vám vyrazí dych!
Nasledujúci článokGordon Murray T.50s Niki Lauda: Extrémne auto za extrémnu cenu