V segmente osobných vozidiel neexistovala dlhé roky hybridnejšia alternatíva ako Toyota Yaris. V porovnaní s ňou ale ponúka model Clio e-Tech väčší výkon a o niečo priestrannejší interiér.

Aj keď sa Renault dlho vyhýbal hybridnej technológii, čo odôvodňovalo ich snahu venovať sa výlučne elektrickej energii, značka musela nakoniec zmeniť svoju stratégiu s príchodom nových environmentálnych štandardov. Technológia E-Tech, ktorá bola predstavená v roku 2018 na autosalóne v Paríži, je teraz k dispozícii ako jediný hybrid aj pre nové Clio e-Tech.

TEST Renault Clio E-Tech – nikdy nehovor nikdy, ani 15-tim prevodovým stupňom

V prípade tejto hybridnej technológie je základom 1,6-litrový atmosférický šesťvalec, ktorý pre potreby hybridného pohonu zostal nezmenený. K tomuto motoru boli pridané navyše dva elektromotory – jeden hlavný a druhý pomocný. Čo sa ale zmenilo, ak nie samotný spaľovací motor?

Agregát má dva vstrekovače na valec pre lepšie dávkovanie paliva. Má upravené sacie potrubie, variabilné vačkové hriadele a systém nízkotlakového vstrekovania. Novinkou je v tomto prípade EGR ventil, ktorý sa stará o návrat činnosti výfukových plynov späť do sacieho potrubia. Nechýba ani benzínový filter pevných častíc GPF, ktorý je už vo väčšine automobilov samozrejmosťou.

Alternátor by ste pod kapotou ale hľadali márne. Ten je nahradený tretím, pomocným elektromotorom. To znamená, že s údržbou vozidla už nebudú spojené žiadne ďalšie náklady na výmenu čerpadla. Distribúciu zabezpečuje celoživotná reťaz, ktorá má nulové náklady na údržbu. O pohon sa stará flexibilná hybridná prevodovka. Skladá sa z prevodovej zostavy, ktorá funguje podobne ako robotické prevodovky. Vo vnútri už sa nenachádzajú žiadne synchróny a žiadna spojka.

Chce byť elektrické!

Clio sa môže pochváliť tým, že vždy jazdí prednostne na elektrinu. Pomocný elektromotor funguje ako štartér a je pripojený priamo cez ozubené kolesá k zotrvačníku motora a jeho ďalšou funkciou je výroba elektrického prúdu. Táto jeho vlastnosť sa výborne ukáže pri zošliapnutí pedálu, napríklad počas predbiehania, keď tento elektromotor pridá Cliu ďalších 20 koní.

TEST Renault Clio E-Tech – nikdy nehovor nikdy, ani 15-tim prevodovým stupňom

Na jednej strane verziu s hybridným pohonom vítam, pretože v oblasti čistej elektromobility sa Francúzi ukázali ako majstri svojho remesla. V karosérii je ale na prekvapenie zabudovaná iba malá batéria s kapacitou 1,2 kilowatthodín. Ukrýva sa vzadu pod podlahou kufra a tým pádom sa zmenšil úložný priestor o takmer 50 litrov.

Líši sa od spaľovacej verzie aj zvonka?

Na rozdiel od klasického Clia sa hybrid vyznačuje iba niekoľkými prvkami, ktorými sa snaží odlíšiť od flotily čistých spaľovákov. Palivo sa už netankuje na pravej, ale na ľavej strane auta. Vo vnútri je novou funkciou tlačidlo napájania (EV) ako aj kľúč na otvorenie veka palivovej nádrže.

TEST Renault Clio E-Tech – nikdy nehovor nikdy, ani 15-tim prevodovým stupňom

Zatiaľ čo iné automobilky sa snažia svoje eko-produkty zreteľne odlíšiť, v Renaulte sa domnievajú, že hybrid nemusí byť vyslovene iný. Medzi touto e-Tech a konvenčnou spaľovacou verziou nie sú viditeľné žiadne výrazne estetické rozdiely. Teda okrem nevyhnutných identifikačných log e-Tech na B-čkovom stĺpiku a na dverách batožinového priestoru. Všetko ostatné už ste si mohli prečítať v našej recenzii na tradičného protagonistu.

Na palube je teda obyvateľnosť hybridného modelu rovnaká ako v ostatných verziách. To znamená veľkorysý úložný priestor s krásnym prechodom pod lakťovou opierkou, veľkými bunkami vo dverách a hlbokou príručnou schránkou. Nesmie chýbať 9,3-palcová obrazovka nainštalovaná vo zvislej polohe a zvukový systém Bose.

Trošku komplikovaný pohon

Rovnako ako u väčšiny hybridov si Clio volí samé, kedy chce jazdiť na elektrickú energiu a kedy na benzín. Ak je kapacita akumulátora dostatočná (viac ako polovica) a ak to jazda umožňuje, môžete prepnúť pomocou tlačidla EV na elektrický pohon. V tomto prípade sa Clio dokáže pohybovať iba na elektrinu až do rýchlosti 100 km/hod. Elektrický dojazd však zostáva veľmi obmedzený kvôli malej batérii, ktorej kapacita je zhruba rovnaká ako pri dvoch e-bicykloch.

Medzi hybridmi existujú v zásade dva spôsoby, ako donútiť auto k šetreniu paliva. Prvú teóriu môžeme prirovnať k Honde, ktorá sa neustále stará o benzínový motor, aby sa nemusel príliš namáhať a tak míňate menej paliva. Renault sa ale rozhodol ísť trocha komplikovanejšou cestou a spolieha sa na to, že auto bude v elektrickej premávke vystupovať čo najlepšie.

Pod kapotou sa dokopy nachádzajú až tri motory a 15 prevodových stupňov. Celý tento systém znie ako veľmi komplikovaný, oveľa viac ako v prípade Toyoty, ktorá pomocou jednoduchého, ale veľmi dômyselného epicyklického procesu dosahuje nekonečný ťah namiesto pätnástich stupňov. To už je otázka na francúzskeho výrobcu a jeho zákazníkov, či tento pohon vyhodnotia ako spoľahlivý a s ktorým môže byť viacej komplikácií kvôli použitým častiam.

Počas týždňového skúšania som prišla na to, že tento systém funguje najlepšie v meste a na diaľnici, no na vedľajších cestách sa trošku blázni a nevie sa rozhodnúť, ktorý stupeň je najlepší. To budete počuť hlavne pri prehadzovaní prevodovky. Našťastie sa všetky tieto vlastnosti neprenášajú na šoférovanie a Clio e-Tech sa nesie po asfalte ako vánok.

Mechanická architektúra, ktorú Renault použil na elektrifikáciu modelu Clio, umožňuje maximalizovať jazdu v elektrickom režime. V praxi to znamená pohodlné cestovanie po meste. Bolo pár momentov, kedy som sa zabudla a myslela, že sedím v Zoe. Použitá technológia umožňuje jazdiť v meste až 80 % v elektrickom režime.

Clio e-Tech by malo mať podľa WLTP priemernú spotrebu 4,3 l/100 km pri schválení CO2 96g/km. V praxi nebudete mať problém sa k týmto číslam priblížiť, ak nie ste maratónový jazdec po diaľniciach. Bez využitia ekologickej jazdy som sa na palubnom počítači dostala na hranicu 4,9 l/100 km.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Resumé

Clio pôsobí v jednej z najokupovanejších kategórií automobilového sveta, o rivalov teda nemá núdzu. Hlavné línie, ktoré môžeme označiť za úspech šéfa dizajnu Renaultu, a ekologickejší pohon sa určite stane jednou z najpožadovanejších alternatív na trhu. S osobitou technológiou si vytvorí vlastnú cestu, na ktorej sa pripojí mnoho zákazníkov, ak ich neodradí jeho komplikovaná štruktúra.

Technické údaje
Renault Clio e-Tech
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec + elektromotor
Zdvihový objem 1 598 cm3
Max. výkon 103 kW/140k
Max. krútiaci moment 144 Nm
Palivo benzín
Pohon 2WD
Prevodovka Automat multi-mode e-Tech
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 050 mm
Šírka 1 798 mm (bez zrkadiel)
Výška 1 440 mm
Rázvor náprav 2 583 mm
Prevádzková hmotnosť 1 758 kg
Objem batožinového priestoru 300 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Max. rýchlosť 197 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (NEDC) 4,9 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 18 900 eur
Základná cena testovanej verzie 24 390 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Pridaj komentár