Určite už nejeden z vás plánoval, alebo aj dokonca vymenil žiarovky za LED-ky. Či už v parkovačkách, zadných obrysových svetlách či osvetlení EČV. Avšak pozor na to, nie vždy je to výhra.

O problematike výmeny LED v hlavných svetlách, kde ľudia veselo prechádzajú na diódovú techniku namiesto žiarovkovej, o tom sa ešte rozpíšem nabudúce. Dôležité je totiž zachovať zdroj svetla taký, pre aký bol svetlomet naprojektovaný. A keďže stretávacie a diaľkové svetlá sú tie najdôležitejšie, okrem toho že vidíte vy, tak môžete aj silno oslňovať druhých, tak by ste tam výmenu nemali brať na ľahkú váhu. Ale čo výmane žiarovky za LED v obyčajnom zadnom svetlomete? Či v prípade sulfidky v osvetlení EČV?

 

Tam je problematika ešte väčšia. Treba si uvedomiť, že zatiaľ čo na predné svetlá sa môžu zamerať aj policajti, tie zadné či nebodaj osvetlenie EČV ich takmer vôbec nezaujíma. Nemôžete totiž s takýmto svetlom a vloženou LED nikomu ublížiť pri oslnení či oslepení tak, ako v prípade hlavných svetiel. Taktiež niektoré novšie autá nemajú v sérii v týchto miestach LED ale len žiarovky, avšak policajt to prakticky nemá ako zistiť. A tak to nerieši. Avšak pozor, niekoľko „úskalí“ je aj tu.

Vypálená žiarovka či LED?

V prvom prípade si treba zistiť, či má vaše auto nejaký kontrolný systém na vypálené žiarovky. Môže sa vám tak stať, že vám začne signalizovať vypálenú žiarovku, ale pritom vymenená LED svieti. Je to dané ich menším príkonom, ktorý systém vyhodnotí ako prerušené vlákno a upozorní vás na nesvietiacu žiarovku. Toto sa dá obísť takzvaným CAN bus rezistorom s LED svetlom, tie drahšie to totiž majú a simulujú tak väčší odber, ako mali klasické žiarovky.

Lacná Čína to doslova prepálila

Našiel som tiež video, v ktorom človek otestoval niekoľko čínskych LED a dve drahšie LED od Osram a Philips. Asi netreba písať, že víťazom sa stali práve drahšie Osram a Philips, ktoré negenerovali veľké teploty, mali jasné svetlo a celkový prejav ako žiarovka. To lacné čínske LED z internetových obchodov nedokážu. Ďalej vám tiež môžu preblikávať, čo je kvázi stroboskopický efekt a veľmi nepríjemné pre zrak. Tak isto veľký problém v prípade nočnej jazdy za takýmto autom. V tomto prípade však pomoc existuje, vráťte tam späť žiarovku. A nakoniec si prosím zapamätajte. Nikdy sa nesnažte slabší príkon žiarovky nahradiť čo najsilnejšou LEDkou. Okrem toho, že tým ničomu nepomôžete (môžete mať vnútorné časti svetiel v zlom stave a preto vám to nesvieti), tak ešte slušne vypaľujete oči tomu za vami. Buďte tak trocha ohľaduplní.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Pridaj komentár