Mercedes-Benz triedy E. O tomto vozidle môžeme tvrdiť, že počas dekád sa stala akousi modlou v segmente luxusných limuzín. Stojí naozaj za kúpu diesel s plug-in hybridom?

Trieda E od Stuttgartskej automobilky je dlhé roky označovaná ako pravý Mercedes. Pokiaľ sa obhliadneme aj do minulosti, tak práve E trieda je najpredávanejším modelom značky. Po svete behá viac ako 14 miliónov kusov v rôznych karosárskych prevedeniach. Aktuálne je v ponuke piata generácia populárnej limuzíny. Súčasná generácia je na trhu tretím rokom a prichádza v modernejšom šate.

Bucľaté, škoda, že nie agresívne

Facelift priniesol doslova zopár dizajnových úprav a ľahko inovovanú motorovú štruktúru. Automobilka však tvrdí, že sa jedná o najrozsiahlejšie inovácie, ktoré v tomto modely kedy ponúkli.

Ruku na srdce, na „éčku“ to je naozaj vidieť. Mercedes-Benz triedy E ide po aktuálnom dizajnovom jazyku automobilky. Vozidlo tak pôsobí bucľatým tvarom, aj keď má AMG packet, je naozaj škoda, že vozidlo nepôsobí až tak agresívnym dojmom, ako by mnoho z nás očakávalo. Hlavným poznávacím znakom sú svetlá. Ako si môžete všimnúť, hlavne tie zadné majú úplne novú koncepciu a predné zasa iný tvar ako sme boli zvyknutí. Zadné svetlá sú teraz dvojdielne a sú pretiahnuté až do kľučky na otváranie.

Naozaj veľká škoda toho dizajnu. Faceliftovaná verzia triedy E pôsobí bucľato, zavalito a nejde z neho taký rešpekt ako napríklad z BMW radu 5, či z jeho priamych predchodcov. Ľudom sa stále páčia ostré hrany na vozidlách, no aby sme iba nekrivdili, tak nová trieda E je naozaj dynamické auto.

Stále na vrchole

Zmien v exteriéri bolo minimálne. Keď sa však usadíte v kokpite, tak budete naozaj vedieť, že „éčko“ naozaj prešlo modernizáciou. Koncept dvoch spojených obrazoviek používal už pred-facelift po vzore modly triedy S. Multimediálny systém je však obnovený a trieda E preberá najnovšiu verziu infotainmentu MBUX, ktorý je dobre známy z ostatných modelov.

Hlavným znakom je nový touchpad na stredovom tunely. Je síce trošku nešťastne umiestnený a môže sa stať, že oň zavadíte rukou a prepnete si tak obrazovku, prípadne pesničku, no po istej chvíli si naň zvyknete a rukou už budete vedieť manévrovať.

V základnej výbave dostanete displeje s uhlopriečkou 10,25“. Je však možnosť si priplatiť za 12,3“ displej (Wildscreen Cockpit). Samotné MBUX pôsobí veľmi chaotickým dojmom, hlavne ak ho ovládate prvý krát. Iné automobilky majú svoju verziu infotainmentu urobenú o čosi lepšie – respektíve intuitívnejšie ako pri BMW. Samozrejme, všetko je to od uhľa pohľadu a od toho, ako rýchlo sa človek dokáže adaptovať. Niekedy mu to trvá o čosi dlhšie.

Niekedy vozidlo nebolo schopné zareagovať aj na tak veľmi propagované hlasové povely. Pochváliť musíme vtipné hlášky na priameho konkurenta z Bavorska. Sú dobré, decentné a čo je hlavné – vôbec neurazia. Detailné rozlíšenie displejov a možnosť ovládania infotainmentu na volante dáva Mercedesu ďalší extra bod.

Veľká zmena volantu

Volant je takisto jedným z prvkov, ktorý sa faceliftu dotkol. V prípade AMG packetu – ako sme mali možnosť testovať má atypické dvojité ramená, no Éčko to hrá na znova na technológie. Na volante tak máme dotykové plochy s kapacitnými senzormi a Mercedes tým dáva zbohom mechanickým tlačidlám. Zvyká sa na to rýchlo, musíte však vedieť rozoznať pravú stranu od ľavej, nakoľko ľavá slúži na displej pred vodičom a pravá na prácu s multimediálnym systémom.

Trieda E to samozrejme hrá na „dobre známu pesničku“ s dobrým a hlavne kvalitne prepracovaným interiérom. Na zadných sedadlách je o kúsok menej miesta, čo sa môže podpísať na pohodlí pasažierov na dlhších cestách. Predné sedadlá sú príplatkové a veľmi pohodlné. Za pochvalu určite stoja práve oni vďaka svojmu bočnému vedeniu, čiže aj pri razantnejšej jazde Vás krásne držia. Za zmienku stojí aj nešťastná lakťová opierka. Samozrejme, všetko závisí od toho ako sa „uvelebíte“, no naozaj nemáte kam položiť ruku, respektíve nemáte sa kde oprieť a ruka tak akoby levitovala vo vzduchu.

Veľké spektrum výbavy

V dnešnej dobe veľa automobiliek obmedzuje ponuku ako dostupných motorizácií, tak aj možnosti personalizácie. Všetko sa pochopiteľne odvíja od emisií, no prémiové značky to zatiaľ úspešne ignorujú, teda až na pár výnimiek. Triedu E si však stále viete nakonfigurovať podľa svojich predstáv. V ponuke sú štvorvalce, šesťvalce a takisto aj osemvalce – AMG.

Pokiaľ ste fanúšikom naozaj nízkej spotreby, prípadne máte radi nové technológie, k dispozícií je aj verzia s plug-in hybridom. Okrem nabíjateľného hybridu je v ponuke aj dieselový agregát do zásuvky a takisto s pohonom všetkých štyroch kolies. Práve ten sa zastavil u nás v redakčnom teste.
Je naozaj potrebný plug-in pri kombinácií dieslu a elektriny?

Samotný výkon

Pod kapotou nami testovaného vozidla sa nachádza kombinácia naftového štvorvalca (M 254) s výkonom 143 kW a elektromotoru s výkonom 90 kW. Ten svoju energiu čerpá z 13,5 kWh batérie. Motor je spriahnutý s 9-stupňovou veľmi príjemnou automatickou prevodovkou a za príplatok je takisto možné mať pohon všetkých štyroch kolies. Výkon celej sústavy tak je 225 kW a maximálny krútiaci moment je 700 Nm. K dispozícií je takisto aj šesťvalec M 256 takisto plug-in hybrid nafta – elektrika.

700 Nm Vám zaručí naozaj dynamickú jazdu a hlavne odpich. Človeka takisto poteší spolupráca obch pohonných ústrojenstiev. Akonáhle Vám dôjde kapacita batérie, tak do hry sa zapája naftový motor pekne krásne plynule. Citlivejším sa stáva aj brzdový pedál. Veľmi sa nám takisto páčilo, že auto dokázalo samo brzdiť za normálnej premávky. Využívalo tak krásne rekuperáciu, dokázalo bez stlačenia akéhokoľvek gombíku zastaviť.

Spriahnutie s 9-stupňovou automatickou prevodovkou je vyladené do dokonalosti. Jediné, s čím sa budete potykať je charakteristický zvuk dieselového motora. Ako každému dieslu, aj tomuto v Mercedese trvá, kým sa zahreje na optimálnu teplotu a potom je ako šepot kvetín.

Výhodou auta je to, že si nechalo svoju veľkú palivovú nádrž s objemom 60tich litrov. Výrobca tak sľubuje dojazd viac ako 1.000 kilometrov bez akejkoľvek nutnosti tankovania, či dokonca nabíjania. V chladnejších podmienkach, prípadne pri krátkych trasách rátajte tak o 200 km menej. Tak či onak, jedná sa o veľmi slušný dojazd.

Nie tak oslnivá spotreba ako sa očakáva

Podľa NEDC je čisto elektrický dojazd Mercedesu E300de 54 kilometrov. Treba samozrejme zobrať do úvahy fakt, že tieto hodnoty sú výrobcom deklarované za tých najpriaznivejších podmienok, ktoré v reálnom svete zrejme nikdy nedosiahnete. O čosi primeranejšia metóda merania WLTP hovorí o 46 kilometroch. Osobne sa nám podarilo na čisto elektrický pohon prejsť cca 32 kilometrov, bez toho, že by sme sa obmedzovali pri kúrení, vyhrievaní volantu, či vyhrievaní sedadiel. Elektrická spotreba sa vyšplhala až ku 28 kWh. Batériu z wallboxu nabijete za necelých jeden a pól hodiny.

Spotreba nafty sa dokázala udržať na priemerných 6,2 litra. Najviac, okolo 6,9 litra si auto „cuclo“ na diaľnici, v prípade ťažkej nohy môžete rátať so spotrebou aj 9-10 litrov.

Ach ten kufor

Doteraz vždy bol veľkou doménou triedy E práve kufor. Nakoľko sa jedná o plug-in hybridnú technológiu, tak práve v kufri došlo k najradikálnejšej zmene. Ten sa z pôvodných 540 litrov zmenšil na 370 litrov. Takisto tam narástol nepochopený schod, ktorý tak obmedzuje plnohodnotné využitie kufra. Zadné sedadlá síce sklopíte, no vďaka výške toho schodíku tam nič nedáte. Veľmi nešťastným riešením je aj zásuvka na dobíjanie, ktorá sa nachádza na zadnom nárazníku.

Kráľ komfortu?

Pri diaľničnej rýchlosti si E300 de udržiava konštantne otáčky okolo 2200 ot/min. Pokiaľ chcete ísť rýchlejšie, pripútajte sa, lebo krútiaci moment, ktorým auto disponuje Vás dokáže krásne vtlačiť do sedadiel.

Trieda E sa odjakživa pasovala za kráľa komfortu. Osobne si myslíme, že tomu už tak nie je. Netvrdíme, že E300 de nie je komfortný autom, no BMW radu 5 s adaptívnym podvozkom dokáže nerovnosti a výmoli poňať lepšie ako Mercedes. V zákrutách je auto o čosi tažkopádnejšie, hlavne kvôli náklonom karosérie.

Čo na koniec

Mercedes-Benz E300 de 4Matic dokonale spĺňa požiadavky náročného užívateľa, ktorý si potrpí na luxus a denne spraví vyše 300 kilometrov. Naftový motor s elektrinou spolupracujú na výbornú, no nie je to prvá voľba, keď si človek vyberá nové auto. Z pohľadu výkonu určite predčí svojho „holého“ brata, no čo sa týka praktickosti za ním výrazne zaostáva.

S prehľadom zvláda cestovanie po meste na čistú elektrinu a takisto zvládne aj diaľkové trasy bez nabíjania, či tankovania. Pokiaľ teda zháňate auto, ktoré dokáže ísť ekonomicky, no zároveň svižne a máte na účte zbytočných vyše 80 tisíc eur, tak nové Éčko je ako stvorené pre Vás.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4/16
Zdvihový objem 1 950 cm3
Max. výkon 233 kW / 316 koní
Max. krútiaci moment 700 Nm
Palivo hybridný(diesel + elektrina)
Pohon 4×4
Prevodovka automatická, 9-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 940 mm
Šírka 1 852 mm
Výška 1 460 mm
Rázvor náprav 2 939 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 130 kg
Rozmer pneumatík 245/45 R18
Objem batožinového priestoru 380 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,9 s
SPOTREBA
Mesto 4,2 l
Diaľnica 6,9 l
Okresky 5,4 l
Priemer 6,2 l
CENA
Základná cena modelu 52 950 €
Cena testovanej verzie 87 888 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.8 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNávrat Britskej šľachty ku kráľovnej motoršportu!
Nasledujúci článokLancia Dedra HF Integrale: Zabudnutý taliansky supersedan