Kórejská automobilka Hyundai v tomto roku modernizovala celú radu svojich vozidiel, ktoré sa takisto predávajú aj u nás. Aktuálne sme sa pozreli na ťahúňa v podobe modelu Tucson.

Hyundai Tucson je aktuálne najziskovejším modelom automobilky a takisto továrne v Nošoviciach. Aktuálnu ponuku automobilky však na našom trhu môžeme rátať za jednu z najmladších široko-ďaleko. Nový Tucson ponúka takisto aj širokú paletu motorizácií. Hyundai sa nezameral iba na jeden motor, ale rovno na tri špecifikácie. Novinku tak dostanete v benzínovej, dieselovej, ale aj mild-hybridnej jednotke. Do blízkej budúcnosti sa očakáva aj nabíjateľná verzia v podaní plug-in hybridu.

Jednoznačná dôležitosť

To, že model Tucson je pre automobilku nesmierne dôležitý vieme už dávno. Aktuálna štvrtá generácia tohto modelu je tomu iba dôkazom. Nemalý podiel na tomto bestselleri majú aj naši bratia Česi, ktorý vďaka svojej továrni zastrešujú až 70% výroby tejto novinky. Niet tak divu, že práve Tucson je jedným z najziskovejších vozidiel pre samotnú automobilku ale aj pre továreň v Nošoviciach. V danom segmente ide určite o jedno z najodvážnejších vozidiel.

Staré známe (nepísané) porekadlo hovorí – čo funguje, nie je nutné meniť. Tucson je však práve tá výnimka potvrdzujúca pravidlo. Prvá generácia tohto SUV prišla už v roku 2004, druhá dorazila o 5 rokov neskôr s označením ix35. V roku 2015 sa prešlo znova na označenie Tucson. Štvrtá generácia sa od ostatných áut líši. Auto je doslova výzvou pre jeho budúceho majiteľa. No klobúk dole za odvážny design, ktorý v nejednom z nás vzbudí pozornosť.

Dizajn (nie) pre každého

Nám sa nový Tucson jednoznačne páči. Samozrejme, dizajn je subjektívna vec, no treba si uvedomiť, že sa jedná o novú generáciu, čiže bolo viac než jasné, že automobilka príde s niečím úplne odlišným. Dizajnéri začínali od nuly. Dáme aj menšiu hádanku. Pokiaľ sa na auto pozriete z bočnej strany a prižmúrite obe oči. Aké auto Vám to pripomenie..? Fantáziu necháme na vás, našu fantáziu odkryjeme neskôr.

Dominantou nového Tucsonu je bez pochýb obrovská predná maska chladiča so svetlami zakomponovanými tak, že ich po vypnutí nie je takmer vidieť. Hyundai tieto svetlá pomenoval ako parametrické a ide o štandard pri všetkých stupňoch výbav. Keď je auto vypnuté, nie je nič vidno, pokiaľ však naštartujete, automaticky sa zapnú charakteristické LED svetlomety. Výsledok stojí naozaj za to. Keby je možnosť udeľovania bodov, tak tento dizajn od nás získa 10/10.

Čo sme mali vo výbave?

Novinka jednoznačne budí pozornosť. Počas testovacieho týždňa sme mali možnosť spozorovať pár desiatok ľudí, ktorí sa za týmto vozidlom otočili. Takisto sme si všimli, že naše cesty, (minimálne tie Bratislavské) už brázdi zopár nových Tucsonov, či už prihlásených, alebo zatiaľ jazdiacich na prevozných značkách. Aj základnejšia verzia Style  má svoju výbavu vysoko posunutú. Štandardne bude auto stáť na 18“ diskoch, bude disponovať vyhrievaným volantom a prednými vyhrievanými sedadlami, digitálny prístrojovým štítom, či multimediálnym systémom so vstavanou navigáciou.

Prejdime na bok auta, ktorý zdobia ostré prelisy. A tu sa dostávame k odpovedi na našu hádanku. Práve tieto prelisy nám evokujú Toyotu RAV4. Takže menšia hádanka pre konšpirátorov by bola jasná – inšpirovali sa dizajnéri nového Tucsonu RAV4-kou? Prejdime však na zadnú časť, kde sú dominantou opäť svetlá. Svetlá sú prepojené vodorovnou líniou, zmizol štandardný priestor pre stierač a práve do tohto priestoru bolo umiestnené logo automobilky. Stierač sa tak presunul doslova o poschodie vyššie – do horného spojlera. Je to veľká škoda, nakoľko počas týždňového testu takmer 80% času lialo a stierač nebol schopný poňať väčšiu časť okna.

Tak, ako sme zvyknutí

Tucson nezabudol na svoju praktickosť a svojich predkov. Už tretia generácia Tucsonu disponovala veľkým priestorom na nohy pre pasažierov sediacich vzadu a takisto nezabúdajme na kufor. Ten má veľkosť 620 litrov! V našej mild-hybridnej verzii sa tu však nachádza ešte akumulátor, takže aj kufor sa o čosi zmenší – na 577 litrov. Nezabudnime ani na pravidelné tvary a sklopenie sedadiel v pomere 40:20:40. Výsledkom tak je takmer dokonalá rovná plocha.

Rázvor sa oproti predchodcovi natiahol o 10 mm. Kožené sedadlá majú takisto svoju výhodu, sú pohodlné, dobre sa v nich sedí. Čo som najviac ocenil, kožené sedadlá nie sú iba vyhrievané, ale aj chladené. Čiže všetci odporcovia kožených sedadiel si môžu dopriať konečne kožené sedadlá bez hlášok „v lete je to horúce, v zime studené“. Predné sedadlá majú dobré bočné vedenie a čo je hlavné – sú masívne. Priestoru pre nohy je naozaj na rozdávanie. Použité materiály sú príjemné na dotyk a čo je hlavné – sú mäkčené.

Nabitý technológiami

Interiér nového Tucsonu sa naozaj podaril. Zaujímavý bol samozrejme štvorramenný volant, či obrovská stredová dotyková konzola. Displej bol príjemný, nelámali na ňom svetelné lúče, len škoda tej použiteľnosti. Vytknúť musíme „zablokovanie“ tejto dotykovej plochy. Pokiaľ má človek vytvorený profil a neodhlási sa, tak s autom žiaľ nič neurobíte. Pripojíte si tak maximálne telefón. Rozlúčte sa s tým, že by ste si vedeli nastaviť klimatizáciu alebo niečo podobné. Jednoducho Vám to „zablokovaný“ používateľ nedovolí.

Veľkú časť vecí na tomto veľkom displeji už zvládnete vďaka ovládaniu na pravej strane volantu. Taktiež vypnutie niektorých podporných prvkov je jednoduchšie, než u konkurencie. K deaktivácii vedenia v jazdnom pruhu stačí stlačiť tlačidlo na pravej strane volantu a jeho podržaním ho deaktivujete úplne.

Prístrojový štít nám však trochu pripomínal Kiu, hlavne, pokiaľ človek jazdil v ECO režime. Jednoducho tie „budíky“ evokovali ctrl+c  / ctrl+v. Bezdrôtové nabíjanie smartfónu je samozrejmosťou, takisto podpora AppleCarPlay, či AndroidAuto. Vyššie stupne výbav sú vybavené aj ambientným osvetlením. Ten však osvetluje skôr nožný priestor.

Veľká vychytávka!

Nový Hyundai Tucson disponuje jednou zaujímavosťou, ktorá nás neskutočne bavila. Je ňou aktívne sledovanie mŕtveho uhla. To pracuje nielen na báze radaru ale takisto s radarom spolupracuje aj kamera. Stačí zapnúť smerovku a rýchlomer (vľavo) a otáčkomer (vpravo) budú automaticky nahradené výstupom z kamery. Máte tak lepší prehľad o tom, čo sa deje vo vašom slepom uhle. Jedinou nevýhodou však bude znova počasie, keď bude pršať, tak sa pripravte na to, že na kamerách v tomto (nie)zornom poli nebude vidieť absolútne nič.

Pohodlie na prvom mieste

Nový Tucson prichádza na platforme N3, ktorá je vybavená viacprvkovou nápravou, lepšou geometriou a prepracovanejšou konštrukciou zadných tlmičov. Ku Balíku Premium dostanete aj adaptívne tlmiče a veľké 19“ kolesá. V prvých dvoch režimoch (ECO, Normal) sa auto správa tak, ako od neho očakávate, že sa rodinné SUV bude správať. Jazda je komfortná a s nerovnosťami si Tucson poradí ľavou-zadnou. Posilňovač riadenia funguje presne tak, ako by mal. V úzkych uličkách mesta sa budete cítiť ako v malom aute aj vďaka jeho ľahšej manipulácií.

Čo sa však týka športového režimu, ten je miernym sklamaním. Riadenie trošku stuhne, motor začne viac hučať a tam to končí. Nejde o kritiku, iba o fakt, ktorý si každý jeden človek vie vyskúšať na predvádzacej jazde v autosalóne. Celkové naladenie vozidla je však veľmi dobré a keďže sa jedná o SUV, tak spĺňa všetky parametre, na ktoré bolo stvorené.

Rekuperácia sa zapína iba v jazdnom režime ECO. Pokiaľ nemáte akumulátor nabitý, tak auto rekuperuje. Niekedy je to tak intenzívne, že musíte trošku pohladiť plynový pedál, aby ste nezastali úplne.

Bohatá ponuka motorov, no iba jeden objem

Motorická paleta je obmedzená výhradne na 1,6-litrové motory. No vyberať si máte naozaj z čoho. Čisté benzínové verzie sú v ponuke štyri s výkonom 110 kW, mild-hybrid má výkon 132 kW, čistý hybrid 169 kW. Pokiaľ ste stále zástancom dieselových agregátov, tak v ponuke je 85 kW motor alebo 100 kW mild-hybrid.

Nami testovaná verzia mala pod kapotou štvorvalec s objemom 1,6 litra a výkonom 132 kW. V tejto ponuke máte na výber medzi 6-stupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Manuál je však výhradne prednokolka, automat už štvorkolka. To bol aj náš prípad. Mild-hybrid sa opiera o 48V sieť a štartér-generátor, ktorý je pripojený na kľukovú hriadeľ a má tak ušetriť nejakú tú desatinku paliva.

Papiere hovoria o kombinovanej spotrebe okolo piatich litrov. S tým veľmi nerátajte. Náš test sa zakončil s priemernou spotrebou 6,2 litra. Najviac si auto cucne na diaľnici, kde to vychádzalo na cca 8,7 litra a mesto žiaľ takisto nebolo na tom najlepšie – 6,5 litra.

Na záver

Štvrtá generácia Hyundaiu Tucson urobila určite veľký krok vpred a zaujme široké spektrum ľudí. Je moderný, praktický a hlavne premyslený. Najvyššia výbava novinky vychádza necelých 36 tisíc po aktuálne zľave. Nie je to málo, no na druhú stranu to nie je ani veľa. A hlavne, pokiaľ sa budete chcieť odlíšiť, niet aktuálne lepšieho vozidla. Použité materiály, takisto použité technológie sa pomaličky ale isto približujú k prémiovej triede, no stále na hranici finančného uvažovania.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 598 cm3
Max. výkon 132 kW / 180 koní
Max. krútiaci moment 265 Nm
Palivo benzín
Pohon 4×4
Prevodovka automatická, 6-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 500 mm
Šírka 1 865 mm
Výška 1 650 mm
Rázvor náprav 2 680 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 634 kg
Rozmer kolies 235/50 R19
Objem batožinového priestoru 577 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
SPOTREBA
Mesto 6,5 l
Diaľnica 8,7 l
Okresky 5,5 l
Priemer 6,2 l
CENA
Základná cena modelu od 21 990 €
Cena testovanej verzie 39 750 €

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Pridaj komentár