Domov Recenzie TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 CVT, má svoj štýl a na...

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 90 CVT, má svoj štýl a na nič sa nehrá!

Nová Dacia Sandero v štýlovejšom prevedení Stepway je užitočné auto a má svoj špecifický charakter. Je to praktické auto na bežný deň a lepšie sa hodí do mestskej premávky.

Dacia Sandero oproti svojmu predchodcovi narástla a to je cítiť aj vo vnútornom priestore. Dostalo taktiež súčasnú platformu a nové technológie. Čo sa týka nárastu v číslach, jednoznačne je možné vidieť nárast do šírky o takmer 11 centimetrov a do dĺžky zhruba o centimeter. Tento kompaktný model tak vďaka novým technológiám napreduje a oproti predchodcovi pôsobí jednoznačne dospelejším dojmom.

Sandero zdieľa spoločnú platformu s názvom CMF B s modelmi ako Renault Clio, Captur a Nissan Juke. Na rozdiel od napríklad koncernového súrodenca Renault Clio dostala Dacia nižšiu špecifikáciu tejto platformy. V rozdielnosti prevedení ide najmä o kvalitu použitých materiálov. To sa však nijak neprejavuje na jazdných vlastnostiach vozidla.

Nové technológie a praktickosť v dizajne

Dynamická doba a rýchly vývoj technológii neobišiel ani Daciu. Dôkazom sú LED svetlomety, ktoré sú súčasťou základnej výbavy. Aby som bol presný, stretávacie svetlá sú vybavené LED technológiou a ich svietivosť je v skutku kvalitná. Diaľkové svetlomety sú halogénové, no určite s celkovým výkonom predných svetlometov panuje spokojnosť. Čo sa týka technológii, Sandero dostalo napríklad aj systém automatického núdzového brzdenia.

Čo sa týka dizajnu vozidla ide o štandardné kompaktné vozidlo. Nevyniká ostrými hranami ani špeciálnymi aerodynamickými prvkami. Naopak, prevláda praktickosť. Napríklad strešné lyžiny, ktoré je možné umiestniť aj priečne na vozidle splnia svoju užitočnú funkciu pre prepravu materiálu na streche. No ich masívnosť určite neuberá na aerodynamickom odpore, čo bude mať svoj vplyv aj na spotrebu. Veľmi elegantne Dacia vyriešila disky kolies. Aj napriek tomu, že je vozidlo vybavené iba plechovými diskami kolies, sú na ich prekrytie použité kryty, ktoré jednoznačne pôsobia ako v skutku pekné hliníkové disky. Keď už sme pri kolesách, nami testované vozidlo bolo vybavené 16 palcovými diskami, ktoré svojou porciou gumy jednoznačne vplývali na komfort pri jazde aj po menej kvalitných cestách.

Zadnú časť vozidla charakterizujú zadné svetlá s veľmi peknou grafikou. Verzia Stepway je charakteristická svojim oplastovaním a jemne zvýšenou svetlou výškou podvozka. Zadná časť jednoznačne pôsobí jednoliatym dojmom. Po otvorení zadného veka batožinového priestoru na vás vyskočí nakladacia hrana bez akéhokoľvek oplastovania. Majitelia nového Sandera si tak budú musieť dať pozor na jej rýchle poškodenie. Za príplatok sa dá Sandero vybaviť aj plnohodnotným rezervným kolesom, ktoré však tiež bude uložené iba v neoplastovanom priestore.

Interiér s dávkou ergonómie

Keď si ako vodič sadnete do Sandera a mali ste možnosť sedieť aj v jeho predchodcovi, uvidíte posun vpred. To čo by malo byť základom pohodlnej jazdy je posed za volantom. Ten je vďaka pozdĺžne a výškovo nastaviteľnému volantu oveľa príjemnejší. Pre vodičov s nižšou výškou, ako je tomu v mojom prípade, je jednoduchšie nájsť to správne nastavenie. Limitujúce to môže byť pre vodičov s vyššou výškou vďaka jemne prizdvihnutej podlahe a krátkemu sedáku.

Sedadlá sú prijemné, možno trošku viac mäkké, no nečakajte od nich žiadne bočné vedenie. To v prípade Sandera ani potrebovať v jeho bežnom používaní nebudete. Vnútorný priestor vo vozidle je veľmi príjemný. Aj napriek svojim kompaktným rozmerom tak Sandero ponúkne dostatok priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách. Budú mať určite dostatok miesta na nohy a limitujúce to nebude ani v priestore nad hlavou. K nárastu vnútorného priestoru prispelo aj už spomínané celkové rozširenie vozidla.

Vráťme sa však späť za volant Dacie Sandero vo výbave Stepway. Dacia ide s dobou a ponúka v tomto modeli tiež štartovanie jednoduchým stlačením tlačidla. Palubná doska dostala špecifické textilne obloženie a pôsobí oveľa príjemnejšie a kvalitnejšie ako v predchodcovi. Kvalita spracovania jednoznačne šla nahor a aj celkový dojem je príjemný. Volant ma dobrú veľkosť aj hrúbku venca a je multifunkčný. Ponúka viacero možností ovládania infotainmentu a kontrolovanie jednotlivých funkcii vozidla. Za príplatok do interiéru dostanete aj elektricky ovládané zadné okná a napríklad aj Paket komfort. Ten zahŕňa automatickú klimatizáciu, hands-free kartu od vozidla pre spomínané bezkľúčové štartovanie a vstup do auta. Príplatkový je aj multimediálny systém s 8 palcovou dotykovou obrazovkou a možnosťou bezdrótového Apple CarPlay a Android Auto. Súčasťou je aj navigácia, sústava 6 reproduktorov a snímateľný držiak na telefón.

Jednoduchý trojvalec a CVT prevodovka

Motor Dacie Sandero s objemom 1,0 litra patrí k tým technologicky najjednoduchším motorom na trhu. Ide o preplňovaný motor s nepriamym vstrekovaním paliva. Svojim charakteristickým prejavom je vhodným do mestských podmienok. Testovaný model mal 67 kW a teda 91 koní. Krútiaci moment je 142 Nm a práve maximálny krútiaci moment dosiahne Sandero medzi 4500 až 5000 otáčkami.

Motor je prepojený s automatickou 6-stupňovou CVT prevodovkou. Občas sa stane, že motor točí až do príliš vysokých otáčok a čaká s preradením na vyšší prevodový stupeň. Ale celkovo je jazda novým Sanderom veľmi príjemná a plynulá. Nečakajte však žiadne magické čísla v zrýchlení. Čo je treba hodnotiť pozitívne je aj radenie prevodovky na diaľnici, kde auto nedrží zbytočne vysoké otáčky a tým nezvyšuje zbytočne spotrebu. Aj napriek tomuto faktu je však spotreba na diaľnici stále dosť vysoká.

Na diaľnici si Sandero vypije okolo 8 – 8,3 litra na 100 km. Na okreskách a mestských cestách bola spotreba ďaleko priaznivejšia. Tam Sandero dosiahlo spotrebu 5,3 litra na 100 km a v meste spotreba oscilovala okolo 5,8 litra. Celková priemerná spotreba počas nášho testu bola na hodnote 6,8 litra na 100 km, čo je o pár deci viac ako uvádza výrobca.

Má svoju základňu

Nová Dacia Sandero vo výbave Stepway je o pár levelov vyššie ako jeho predchodca, treba mu uznať veľký pokrok. No nemôžete od neho očakávať nejaké výnimočné výkony. Predsa len ide o auto lacnejšej kategórie ale svoj účel si splní. Riadenie ani dynamika nie je oslňujúca, ale ak hľadáte auto z čisto racionálnych dôvodov a pôžitok nie je hlavným merítkom, Dacia bude zaujímavou variantou. Základná cena štartuje na hodnote 13 850 €. Nami testovaná verzia s príplatkovou výbavou sa vyšplhala na hodnotu 15 380 €.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor benzín
Objem motora 999 cm3
Max. výkon 67 kW / 91 k
Max. krútiaci moment 142 Nm
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový automat CVT
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 088 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 848 mm
Výška 1 499 mm
Rázvor náprav 2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 435 kg
Objem batožinového priestoru 328 l
Benzínový motor
Mesto 5,8 l/100 km
Diaľnica 8,3 l/100 km
Okresky 5,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 13 850 eur
Základná cena testovanej verzie 15 380 eur

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!