Domov Recenzie TEST BMW 545 e – plnokrvný plug-in hybrid, s ktorým sa určite...

TEST BMW 545 e – plnokrvný plug-in hybrid, s ktorým sa určite nudiť nebudete !

Poďme sa na éru hybridov a elektromobilov pozrieť pozitívne a garantujem vám, že 545-ka s hybridným pohonom postaví chlpy aj nejednému petrolheadovi !

Bavorská automobilka sa pýši sloganom “Radosť z jazdy”. To už samo o sebe napovedá, že pri jazde v BMW tuhne krv v žilách. Mnoho majiteľov starších “bavorákov” bude možno krútiť neveriacky hlavou a jednoznačne obhajovať staršie modely.

Keď sa povie BMW rady 5, človek znalý automobilových pomerov si predstaví stredne veľkú limuzínu s dávkou pohodlia a jazdnej dynamiky. Keď spomenieme, že ide o model 545, úsmev sa zväčšuje a v mojom prípade písmenko “e” za označením vzbudzovalo zopár otáznikov. Nejaké skúsenosti s hybridmi od BMW predsa len máme, testovali sme nedávno aj hybridnú X2-ku. No toto je trochu iná káva. Aby sme neboli len emotívne naladený, pozrime sa aj na fakty a dáta, ktoré od výrobcu máme.

Spaľovák dostal parťáka

Hybridná 545-ka dostala pod kapotu trojlitrový 6-valec s výkonom 286 koní (210 kW) čo samo o sebe pôsobí silno, ale od takéhoto auta jednoducho očakávate viac. Preto na scénu prichádza elektromotor, ktorý pridáva ďalších 80 kW a teda celkový výkon tejto hnacej sústavy atakuje hranicu 390 koní. S takouto porciou výkonu sa už jednoznačne dá zabaviť. Mimochodom, pre tých, ktorých zaujíma ešte jeden údaj – krútiaci moment je na hodnote 600 Nm.

Auto dokáže jazdiť v plne elektrickom režime, pokiaľ mu to dovoľuje aktuálny stav nabitie batérie. Takisto dokáže jazdiť aj v hybridnom režime, kedy elektromotor vypomáha spaľovaciemu motoru k vyššej efektivite, najmä v mestských podmienkach. Práve pre takéto situácie si vozidlo necháva akúsi rezervu v batérii. Týmto spôsobom napomáha práve spaľovaciemu motoru.

Zvuk ako ufo

Ak by ste chceli dostať spätnú väzbu vo forme zvukového prejavu od benzínového 6-valca pod kapotou, určite nezapínajte čisto elektrický režim. V tomto móde je vozidlo veľmi tiché a vydáva iba takzvané “ufoidné” zvuky. Tie slúžia pre bezpečnosť chodcov, no podľa vlastných skúseností, niekedy ani tento zvuk nestačí. Ak však chcete zažiť “rev motora” v prípade hybridného režimu sa ho dočkáte. Ak šliapnete poriadne na “plynový” pedál dostane naozaj krásnu zvukovú odozvu. A pre náročnejších je tu vždy režim Sport.

Ak hľadáte automobil s hybridným pohonom a potrebujete výkonnejšie pohonné ústrojenstvo, BMW 545e je jednoznačne jednou z možných alternatív. Spomínaná sústava prináša okamžitý výkon so skvelou reakciou na plynový pedál a zábavu pri jazde.

Jazdné vlastnosti na nezaplatenie

545-ka sa vizuálne viac podobá na svojho menšieho súrodenca z trojkovej rady. No aj napriek tomu poskytuje vysoký komfort a skvelú jazdnú dynamiku. Čím je BMW známe je skvelé riadenie a tomu nie je inak ani v tomto prípade. Pri jazde po okreskách a na kľukatých cestách horských priechodov pocítite, že vozidlo neváha a jasne počúva vaše rozkazy. Ide za volantom a zákruty dokážete prejsť s milimetrovou presnosťou, no ak vypnete stabilizáciu, ľahko sa dostanete do riadeného šmyku.

Aby sme nezostali len pri riadení, je treba spomenúť aj podvozok. Ten je naladený výborne a krásne filtruje nerovnosti na ceste. Skvele je zvládnuté tlmenie najmä priečnych nerovností. Auto je pomerne stabilné a nenakláňa sa do zákrut. Čo určite oceníte, ak ste milovník pohodlnej jazdy je zvukový komfort. Hluk od podvozku sa neprenáša takmer vôbec do kabíny a dopraje vám plný komfort na ceste. Tento fakt vynikne najmä pri plne elektrickej jazde, kedy by ste doslova počuli v kabíne spadnúť špendlík na zem.

Nabíjanie batérie si pýta svoj čas

Elektromotor je na modeli 545 e umiestnený vzadu, na zadnej náprave. Spolu s ním sa tam nachádza aj batéria. Výrobca udáva kapacitu 11,15 kWh, no otázne je maximálne využitie tejto kapacity. BMW tvrdí, že reálny dojazd na plne nabitú batériu osciluje niekde medzi 50-57 kilometrami. Čo nie je vôbec zlé. Z praxe vieme potvrdiť, že závisí hlavne na podmienkach, do ktorých je BMW vhodené. Ak je ideálne počasie ako počas nášho testu, BMW je schopné atakovať hranicu 50 kilometrov čisto elektrického dojazdu. Nám sa podarilo urobiť až 52 kilometrov práve na jedno nabitie.

Ako bolo spomenuté, batéria si necháva minimálne zásoby a priebežne sa dobíja počas jazdy, aby vedela poskytnúť svoj výkon na pomoc spaľovaciemu motoru. Nabíjanie plug-in hybridu nás presvedčilo, že je šité na mieru ľuďom, ktorí majú možnosť nabíjať svoje vozidlá doma. K vozidlu dostanete palubnú jednofázovú nabíjačku s výkonom 3,7 kW, rovnako tak tomu bolo aj napríklad pri BMW X2e. Ak by ste sa tak rozhodli nabíjať batériu cez wallbox, nabijete ju z 0 na 100% za 3 hodiny a 15 minút. Ak sa rozhodnete nabíjať z bežnej zásuvky, nabíjanie presiahne 5 hodín. Tieto údaje naznačujú, že ideálne bude nočné nabíjanie.

Neohrozený z vonku…

BMW 545e dominuje svojim vonkajším vzhľadom a pôsobí viac ako sebavedomo. Nami testovaná verzia v príplatkovom laku s označením Bernina Grey pôsobí v skutku dominantne. Mimochodom príplatkový lak stojí 1 085 €. Prednej časti vozidla už štandardne dominuje predná maska. Ľadvinky nie sú také obrovské ako napríklad pri nových modeloch, no stále definujú prednú časť vozidla. Sú efektne prepojené s prednými svetlami. Tie dostali laserovú technológiu BMW. Na prednej časti máme viacero prieduchov na vzduch, ktorými si 545-ka zlepšuje aerodynamiku.

Ak sa pozrieme na bočný profil vozidla, jednoznačne nám neuniknú 19-palcové zliatinové disky M a efektné modré brzdové strmene. Tie vytvárajú zaujímavý kontrast voči celku. Na dĺžku má tento model takmer 5 metrov a šírku viac ako 2,1 metra. Výškovo si jednoznačne zachováva status limuzíny, kedy jeho výška dosahuje 1 467mm. Čo sa podpisuje aj pod bohatý vnútorný priestor je aj rázvor kolies. Ten dosiahol hodnotu 2 975mm. Zadná časť je typicky bavorácky sedanovská. Dominujú jej zadné svetlomety a v spodnej časti aj koncovku výfukov.

…dnu plný luxusu

Už vďaka spomínanému rázvoru kolies je vnútorný priestor vo vozidle naozaj bohatý. Na prvý pohľad vás dostane luxus, ktorý z interiéru vyžaruje. Príjemne sa tak budete cítiť nie len za volantom ale aj na sedadle spolujazdca, respektíve na zadných sedadlách. Ak sa rozhodnete šoférovať tento model, budete mať k dispozícii neskutočné množstvo technológii a možností konfigurácie. Veľmi príjemný pocit bude dopĺňať M-kový volant s príjemnou hrúbkou venca pre maximálny zážitok z jazdy. Nesmie chýbať taktiež digitálny prístrojový štít a obrazovka infotainmentu s dotykovou funkciou. No pri jazde oceníte otočný ovládať na ovládanie tejto obrazovky. K dispozícii je aj Apple CarPlay a AndoridAuto po vzduchu, takže kábel môžete nechať doma.

Od kokpitu prejdime k späť k pohodliu. O to sa budú starať pohodlné sedadlá potiahnuté kožou Nappa Black s kontrastným prešívaním. Sú plne elektricky nastaviteľné a okrem vyhrievania majú aj možnosť ventilácie. To oceníte najmä počas horúcich letných dní. Batožinový priestor je pomerne dostatočne veľký a v číslach má 410 litrov.

Anjeli strážni na cestách

Na ceste na vás bude dávať pozor viacero asistentov. Naše vozidlo disponovalo veľmi bohatou príplatkovou výbavou a tak zoznam jazdných asistentov vodiča je veľmi dlhý. Za zmienku stojí určite Driving Assistant v hodnote 2 800 €. Tento asistent má na starosti napríklad adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdných pruhoch. Ide o pomocnú funkciu a tak sa nemôžete spoliehať na “autonómne” riadenie. Jednoducho aj tento asistent potrebuje vedieť, že ste stále k dispozícii za volantom.

Na bezpečnosť v noci dávajú pozor aj laserové adaptívne svetlomety BMW, ktoré majú veľmi dobrú svietivosť. Taktiež dokážu v automatickom režime zabrániť osvieteniu protiidúceho vozidla, čo ocenia zasa vodiči idúci oproti. Ďalším pomocníkom na ceste je aj monitor únavy vodiča, ktorý bude dohliadať na vašu únavu. Akonáhle niečo spozoruje, upozorní vás na to. Možno nie priamym bezpečnostným asistentom ale maximálne užitočným je Head-up displej. Je veľmi prehľadný, ponúka viacero nastavení a informácii a tým umožňuje vodičovi sa plne venovať situácii na ceste.

Ako jazdiť efektívne ?

Ak sa rozhodnete pre model BMW 545e, je možné, že pri každodenných jazdách budete jazdiť naozaj efektívnym spôsobom. Teda, ak si zapnete adaptívny mód a necháte o využití rozhodovať vozidlo. Pri jazdení po meste s nabitou batériou bude vozidlo preferovať práve elektrickú jazdu a spaľovací motor sa k slovu nedostane. Akonáhle opustíte mesto a viac šliapnete na pedál, bude vozidlo jazdiť najmä so spaľovacím motorom a batériu šetriť do mestských podmienok.

Naša spotreba elektriny v mestských podmienkach dosiahla hodnoty 24,2 kWh na 100 km. Potom sme skúsili vziať vozidlo na okresné cesty v čisto elektrickom režime a tam spotreba dosiahla hodnotu 11,2 kWh na 100 kilometrov, čo už nie je vôbec zlé. Na diaľnici pri zapnutom hybridnom móde sa zasa spotreba benzínu vyšplhala na 6,5 litra na 100 kilometrov. Hodnoty na konci testu pri jazde v meste, na okreskách aj na diaľnici skončil nasledovne. Priemerná spotreba benzínu bola 5 litrov na 100 kilometrov a spotreba elektriny 10,2 kWh na 100 kilometrov. Tieto údaje sú veľmi priaznivé pre vozidlo s tak ohromným výkonom a aj slušnou váhou.

Suma sumárum

BMW 545e plug-in hybrid je vozidlo, ktoré by som jednoznačne chcel mať vo svojej garáži. Ak hľadáte auto vo vyššej lige a s vysokou dávkou luxusu, dynamiky a zážitku z jazdy je to to pravé orechové. Iba ak myslíte aj trošku ekologicky. Je to auto na dlhé trasy, pri ktorých zažijete nie len pohodlie ale aj dávku zábavy. Je to auto aj na každodenné dochádzanie do práce. Treba však myslieť aj na fakt, že je potreba ho niekde nabíjať. A to bude ideálne z domáceho wallboxu. Je škoda, že BMW neponúka aj k svojim plug-in hybridom batérie s väčšou kapacitou. Možno sa ich dočkáme v blízkej budúcnosti.

Toto BMW vám zaručí, že budete jazdiť bezpečne, komfortne a aj pomerne lacno. Ak nezapnete režim Sport. Tam sa už totiž roztáča vír v nádrži a lacné to nebude. Mimochodom, aby sme nezabudli na cenu. Základná cena začína na hodnote 69 500 €. Nami testovaný model s bohatou príplatkovou výbavou atakuje hranicu 104 000 €.

Zhrnutie
TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2 998 cm3 + elektromotor
Max. výkon 290 kW / 394 k
Max. krútiaci moment 600 Nm
Palivo Benzín
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 963 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 2 126 mm
Výška 1 467 mm
Rázvor náprav 2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 020 kg
Objem batožinového priestoru 410 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Mesto: 24,2 kWh / 100 km
Okresky: 11,2 kWh / 100 km
Hybridný režim
Priemer testu 5,0  l/100 km
CENA
Základná cena modelu 69 500 eur
Základná cena testovanej verzie 103 878 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Audi Q4 e-tron VS. Škoda Enyaq iV, keď prémia ťahá za slabší koniec…
Nasledujúci článok“Tunerom” áut odzvonilo! Hlukové radary sa v Európe postupne stávajú realitou!