Domov Recenzie TEST Kia Ceed SW 1,5 T-GDi Gold+, záchvat normálnosti

TEST Kia Ceed SW 1,5 T-GDi Gold+, záchvat normálnosti

Kia Ced SW

Populárne kombi Kia Ceed SW vyrábané na Slovensku prešlo minulý rok faceliftom. Aké novinky prináša, sme zisťovali za volantom verzie 1,5 T-GDi.

Nedávno sme vám priniesli dojmy z testu ProCeedu, teraz sme sadli za volant klasického kombíku Kia Ceed SW. Automobil už nesie na oboch koncoch nové logo značky, mriežka chladiča v tvare tigrieho nosa má teraz lesklú čiernu úpravu s matným horným a dolným chrómovým obložením v tvare akého krídla a inak dizajnovaný výplet.

Motív krídla sa nachádza aj na spodnej mriežke chladiča s prívodmi vzduchu. Inak je teraz tvarovaný priestor hmlových svetiel, kým naše auto malo tradičné hmlovky, vo vyšších výbavách sú hmlové svetlá integrované do hlavných svetlometov s full LED svietením. Výbava Gold+ má iba klasické halogénové žiarovky s tradičnými LED modulmi na denné svietenie.

Kia Ceed SW

V záujme ďalšieho vylepšenia exteriéru je v ponuke výber  z 12 farieb karosérie, pričom 4 z nich sú nové: bronzová Machined Bronze, žltá Lemon Splash, oceľovosivá Yucca Steel Gray a zelená Experience Green. Testovacie vozidlo bolo lakované dobre známou a u nás vyhľadávanou modrou farbou Blue Flame. Jediná biela farba je bez príplatku, za ostatné sa dopláca 550 eur. Základom sú 15-palcové kolesá, 16-palcové sú záležitosťou výbavy Gold, ale odporúčame priplatiť si 300 eur za výbavu Gold+, súčasťou ktorej sú okrem iného aj tieto pekne tvarované 17-palcové disky kolies.

Vydarený motor

Pod kapotou sa ukrýval turbodúchadlom preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra a označením T-GDi. Táto pohonná jednotka v roku 2021 nahradila v automobiloch značiek Kia a Hyundai motor 1,4 T-GDi. S týmto motorom sme sa už niekoľkokrát stretli, ale vždy išlo o kombináciu so 7-stupňovou automatickou prevodovkou alebo s tzv. inteligentnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. V Ceede SW ide o súhru novej pohonnej jednotky s klasickou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. 1,5 T-GDi má oproti svojmu predchodcovi vyšší výkon o 20 koní. Motor s najvyšším výkonom 160 koní a krútiacim momentom 253 N.m. za sprievodu zaujímavého zvukového prejavu ukazuje svoju silu najmä v stredných a vysokých otáčkach.

Aká je spotreba ?

Odspodu je mdlý, takže pri dynamických manévroch je potrebné si podradiť, ale potom ukáže svoju silu, bez reptania sa nechá vytáčať a autu poskytuje adekvátnu dynamiku. Kultivovanosť motora je príkladná, pri konštantnej jazde motor takmer nepočuť a poteší aj nízkou spotrebou. Aj po mrazivej noci a studenom štarte posádku neobťažuje vibráciami, na voľnobeh je doslova nepočuteľný, človek by si myslel, že sa aktivoval systém vypínania motora. O dynamiku aj plne naloženého auta sa tak netreba báť a určite by sme mu dali prednosť pred preplňovaným trojvalcom. Aj čo sa týka spotreby, je na tom 1,5 T-GDi veľmi dobre – v meste sme namerali 5,8 l/100 km, na okreskách 5,2 l a na diaľnici pri 130 km/h 7,4 l.

Agregát pracuje s technológiou variabilného trvania otvorenia ventilov, ktorá má šetriť palivo pri nízkej záťaži a to nasledovným spôsobom –  pri konštantnej rýchlosti systém otvorí sací ventil od stredu po koniec kompresného zdvihu, čím zníži odpor spôsobený kompresiou. Naopak, ak je dopyt po vysokom výkone, sací ventil je zatvorený na začiatku kompresného zdvihu, aby sa maximalizovalo množstvo vzduchu použitého na expanziu, čím sa zvýši krútiaci moment na zlepšenie akcelerácie.

Táto pohonná jednotka sa podobne ako celé auto vyrába v Žiline, Kórejci tu kvôli nemu preinvestovali okolo 70 miliónov eur. Napríklad v takom Hyundai i30 ho nájdete ako mild-hybrid, v Ceede však žiadnu elektrickú podporu nevyužíva, takže tu absentuje aj elektronicky ovládaná spojka shift-by-wire akú používa Hyundai. Klasická mechanická prevodovka má hladký chod, radenie prevodových stupňov je presné a dráhy dlhé tak akurát. Čo sa týka sprevodovania, pri 130 km/h točí motor približne 2900 ot./min., všetky predbiehacie manévre viete zvládnuť na 3. prevodovom stupni, pretože pred obmedzovačom svieti na tachometri cifra viac než 130 km/h. Ak si chcete dopriať komfort automatickej prevodovky, počítajte s príplatkom 1800 eur.

V kabíne sa vyladili detaily

V interiéri sa zmenilo minimum vecí, pribudli nejaké nové čalúnenia sedadiel a upravilo sa rozmiestnenie niektorých ovládacích prvkov. Stále však ide o príjemné miesto na trávenie času, jednotlivé časti palubnej dosky či obkladov dverí sú robustné, vyhotovené z mäkčených plastov a aj pokiaľ idete po vyslovene rozbitej ceste, nič tu nevŕzga ani nevydáva pazvuky. Prístrojová doska je v tomto stupni výbavy vybavená analógovými ukazateľmi s malým, 4,2-palcovým LCD displejom palubného počítača, drahšie výbavy majú virtuálny kokpit.

Štandardom tejto verzie je obyčajný tempomat s asistentom udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu, s čím súvisí aj preskupenie tlačidiel na multifunčnom volante. Obrazovka multimediálneho systému má uhlopriečku dlhú 8-palcov a umožňuje bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay/Android Auto. Tlačidlá na jej ovládanie sú teraz po novom umiestnené po bokoch obrazovky, čo dizajnérom umožnilo položiť samotnú obrazovku nižšie do palubnej dosky a netrčí tak do priestoru ako pred tým, čo je estetickejšie a na používanie to nemá takmer žiadny vplyv.

Technológie

Obraz zadnej parkovacej kamery má vysoké rozlíšenie, premieta sa na celú obrazovku multimediálneho systému a za tmy je jas kamery vyšší, takže aj za nepriaznivých svetelných podmienok vidíte na obrazovke všetko potrebné na bezpečné cúvanie. Faceliftovaná Kia Ceed SW má teraz možnosť vyvolať pohľad zo zadnej kamery aj počas jazdy a to tlačidlom na stredovom tuneli. Ceed SW dostal aj ďalší systém z juhokórejského koncernu a to asistenta upozorňujúceho na rozbeh vozidla stojaceho vpredu. Je to blbosť, ktorá sa dá deaktivovať, ale v čase, keď mnohí vodiči na svetelných križovatkách upínajú svoj zrak do mobilného telefónu, je táto vec vcelku užitočná.

Batožinového priestoru sa modernizácia nijakým spôsobom nedotkla. Stále tu nájdete množstvo háčikov na uchytenie tašiek, praktické schránky pod podlahou, oká na uchytenie nákladu či 12V zásuvku. Základný objem kufra  je nezmenených 625 litrov. Na zadných sedadlách je miesta dosť, aj vyššie osoby si nájdu pohodlie v prípade, že sediaci vpredu si trochu zdvihnú sedačky, aby si mohli uložiť chodidlá pod predné sedadlá.

Nie všetky nedostatky sa podarilo odstrániť

Dojem z jazdy zostal naďalej výborný. Riadenie má relatívne strmý prevod, je priame, a keď ide do tuhého, poskytuje dobrú spätnú väzbu o priľnavosti kolies. Všetky verzie kombi SW používajú nezávislé zavesenie zadných kolies, vďaka čomu je jazda komfortná, a to dokonca aj na 17-palcových kolesách s pneumatikami s rozmerom 225/45 R17. Kórejcom sa však ani po facelifte nepodarilo popasovať s hlukom od kolies. Kým aerodynamický hluk je veľmi dobre zvládnutý, hluk od kolies stále výraznejšie preniká do kabíny, a to najmä na diaľnici alebo na hrubšom, drsnejšom asfalte.

Resumé

Výbava Gold+ obsahuje všetky prvky, ktoré budete počas každodenného používania auta v bežnom živote potrebovať. Okrem tých vyššie spomenutých tu nájdete napríklad vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie volantu, bezkľúčové otváranie dverí, strešné lyžiny či automatickú 2-zónovú klimatizáciu. Kto chce siahnuť po full LED svetlách, asistente varujúcom pred vozidlom v mŕtvom uhle alebo adaptívnom tempomate, musí siahnuť hlbšie do vrecka. Pomer hodnoty a ceny je však v prípade nami testovanej verzie v súčasnosti na trhu ťažko prekonateľný.

Kia Ceed SW je poctivo postavený kombík s normálnym pohonným ústrojenstvom bez akejkoľvek elektrifikácie, kultivovaným, točivým motorom s akceptovateľnou spotrebou paliva, veľkým batožinovým priestorom, dobrými jazdnými vlastnosťami a jednoduchým ovládaním palubných funkcií, rozumne vyskladanou výbavou, dlhou zárukou a to všetko za cenu, ktorá nie je nedostupná. Kia Ceed SW má na ceste prejav o triedu drahšieho auta, vypínateľný stabilizačný systém, manuálnu ručnú brzdu, dobre vyzerá a v dnešnej dobe (mild)hybridov či zložitých dotykových ovládaní základných funkcií prostredníctvom obrazoviek ide o veľmi príjemný závan normálnosti a nepriškrtenej radosti z jazdy.

TECHNICKÉ ÚDAJE Kia Ceed SW 1,5 T-GDi
Motor R4
Zdvihový objem 1482 cm3
Max. výkon 117,5 kW / 160 k
Max. krútiaci moment 253 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový manuál
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY  
Dĺžka 4 605 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 800 mm
Výška 1 465 mm
Rázvor náprav 2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 377 kg
Objem batožinového priestoru 625 – 1 694 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Rozmer pneumatík 225/45 R17
SPOTREBA (počas testu)  
Mesto 5,7 l/100 km
Diaľnica 7,4 l/100 km
Okresky 5,2 l/100 km
CENA  
Základná cena modelu 17 290 eur
Základná cena testovanej verzie 21 390 eur

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 28

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!