Domov Recenzie TEST VW Multivan T7 1,4 TSI eHybrid – Inšpirácia v minulosti, už...

TEST VW Multivan T7 1,4 TSI eHybrid – Inšpirácia v minulosti, už to viac nie je dodávka

Volkswagen Transporter alebo Multivan je ikona, ktorá stanovila trend na dekády dopredu, na svete by ste hľadali len ťažko legendárnejšiu dodávku. Siedma generácia je však zásadne iná ako jej predchodcovia, už viac totiž nie je dodávkou. Je to výhoda alebo sa VW snaží niečo zamaskovať?

Pokiaľ si úprimne vyložíme karty na stôl, zistíme, že predchádzajúca generácia bola postavená na klasickej T platforme koncernu určenej pre úžitkové vozidlá. Navyše technický základ pozostával ešte z čias piatej generácie transportera, ktorý bol predstavený v roku 2003. A to už je poriadne dlhá doba, počas ktorej sa zmenila nielen technológia, ale predovšetkým nároky zákazníkov. V neposlednom rade sú tu aj samotné emisné normy, tie sa každým rokom sprísňujú a postaviť niektoré typy vozidiel vôbec nie je jednoduché.

Multivan bol vždy o priestore, ktorý poskytoval predovšetkým početným rodinám, no zároveň slúžil ako multifunkčný nástroj pre všetko. Mnoho potenciálnych majiteľov často odradila skutočnosť, že Multivan je vlastne dodávka a predsa nebudú jazdiť na dodávke. Výsledkom bola voľba veľkého SUV, aj napriek skvelým jazdným vlastnostiam, ktorými disponoval už Multivan 6.1. Konštruktéri tak pri tvorbe siedmej generácie siahli po platforme osobných vozidiel MQB. Nemusíte sa však obávať, že sa jedná o verziu určenú pre Polo, na tomto konkrétnom type platformy MQB totiž stojí aj obrovský Atlas, čo je majestátne SUV určené pre americký trh.

VIDEORECENZIA MULTIVAN T7

Nový Multivan T7 VS. Transporter T2 - Už to viac nie je dodávka

Nové možnosti

Osobne patrím k tej skupine, ktorej sa nový Multivan páči a na jeho test som sa nesmierne tešil. Volkswagen totiž spravil niečo veľmi podobné ako Land Rover v prípade nového Defendru. Pozrel sa do minulosti a postavil úplne novú generáciu tak, aby zodpovedala moderným požiadavkám a zároveň odkazovala na bohatú históriu svojho predchodcu. Výsledkom je auto s atraktívnym vzhľadom a skvelými jazdnými vlastnosťami, ale k tomu sa ešte dostaneme.

Dizajn nového Multivanu je nesmiernym spôsobom podarený, svedčí o tom aj množstvo pohľadov, ktoré som zažíval počas testu. Prakticky všade, kde som s autom zaparkoval, sa pri mne niekto pristavil so zvedavou otázkou a pochvalou k novému Multivanu. Na niečo podobné som zvyknutý pri nových Škodovkách, no od úžitkového auta som to nečakal.

Pravdou je, že nový Multivan je podstatne bližšie k zemi a to nielen svetlou výškou, ale aj výškou karosérie samotnej. Na vnútornom priestore to však stigmu nezanechalo. Ďalšou zásadnou zmenou je dĺžka, keďže po novom ostáva rázvor osí kolies nemenný a s dlhou karosárskou variantou sa naťahuje len zadný previs. Podobné riešenie zvolili aj Francúzi, no ubezpečujem vás, že previs v prípade nového Multivanu vôbec nie je tak radikálny.

Sympatický vzhľad karosérie priblížil tohto rodinného pracanta k svetu bežných áut, aj preto ho mnohí začali považovať za nástupcu Sharana, no nie je tomu tak, je to stále Multivan. Pochopíte to hneď po otvorení zadných dverí, alias veka batožinového priestoru. To je po novom z plastu, ale keby sme vám to nepovedali, ani by ste o tom nevedeli. A dôvod? Úspora hmotnosti! Veď predsa nový Multivan je o takmer 200 kg ľahší než jeho predchodca.

Variabilita je základ

Počet sedadiel je viazaný nielen na výbavu, ale predovšetkým na ich tip samotný. Multivan tak môže byť 5,6 alebo 7-miestny. Naša konfigurácia s dvojicou sedadiel s integrovanými bezpečnostnými pásmi obsahovala 6 sedadiel. Voliteľný je nielen ich počet, ale taktiež možnosť spomínanej integrácie bezpečnostného pásu, protismerné otočenie či dokonca vyhrievanie. To je po novom k dispozícii pre všetky krajné sedadlá, vďaka špeciálnej vodivej koľajnici.

Nový koľajnicový systém umožnil obrovskú mieru flexibility prakticky po celej dĺžke vozidla. Za zmienku rozhodne stojí stredová konzola, ktorú dokážete posúvať od miesta medzi vodičom a spolujazdcom až po posledný rad sedadiel. Táto konzola obsahuje okrem úložných priestorov aj výsuvný stolík a rozhodne odporúčame jej kúpu. Áno, bohužiaľ je súčasťou príplatkovej výbavy.

Aby sme však len nechválili, treba povedať niekoľko dôležitých faktov. Sedadlá už viac nedisponujú praktickým otočným systémom, pokiaľ ich chcete umiestniť v protismere jazdy, musíte ich vybrať a otočiť. Na druhej strane, sú podstatne ľahšie a tak bude manipulácia s nimi jednoduchšia. Okrem úspory hmotnosti vás prekvapí aj ich samotná šírka, pokiaľ patríte medzi zavalitejšie postavy, sedačky v posledných dvoch radoch vám budú priúzke. Nedalo mi to a pátral som po dôvode, ten je veľmi prostý. Šírka v priestore tretieho radu sedadiel je citeľne užšia ako vpredu a tomu sa museli prispôsobiť aj sedadlá, ktoré vďaka koľajnici môžu putovať po celej dĺžke auta.

Pokiaľ máte v rodine malé dieťa a potrebujete prepraviť aj kočík, odporúčame siahnuť po predĺženej verzii, batožinový priestor v krátkej verzii je totiž skromný. V našom prípade sa tam kočík sice zmestil, no bolo potrebné posunúť sedadlá o kúsok dopredu. Dlhšia verzia má v prípade novej generácie omnoho väčší význam a nemusíte sa jej obávať, keďže rázvor sa nemení. Jazdné vlastnosti by tam mali ostať zachované.

Technologický vrchol

Nová platforma umožnila nasadiť na palubu aj nové technológie zo sveta bežných áut. Multivan tak vôbec po prvýkrát dostal bezkľúčové štartovanie či Matrix-LED svetlomety I.Q. Light. Tie sú schopné vytieňovať okolité autá a prakticky celú dobu svietiť v noci prostredníctvom diaľkového režimu. Nedisponujú síce takou presnosťou ako tie v Touaregu, no ich dosvit je dostatočný a rozdiel v porovnaní s predchodcom je markantný. Samozrejmosťou je aj množstvo asistenčných systémov a priplatiť si môžete dokonca aj za HUD (head up displej).

O prvotriedny jazdný zážitok sa nemusíte obávať a ak sme doposiaľ hovorili o Multivane 6.1 ako o dodávke, ktorá jazdí ako bežný osobák, vedzte, že siedma generácia je ešte ďalej. Nami testovaná verzia nemala k dispozícii adaptívny podvozok, no aj napriek tomu žehlila nerovnosti s gráciou. V istých okamihoch však bolo cítiť mierne zaváhanie zadnej nápravy.

Bez elektriky to nešlo

Novinkou je aj samotná plug-in hybridná verzia, ktorú sme mali možnosť otestovať, tá sa skladá z rovnakej techniky ako iné koncernové PHEV modely. Benzínový štvorvalec s objemom 1,4 litra je doplnený o elektromotor s batériou s využiteľnou kapacitou 10,4 kWh. Celkový systémový výkon tak dosahuje 160 kW a krútiaci moment má hodnotu 350 Nm. Ako menšie negatívum musíme označiť palubnú nabíjačku, ktorá dosahuje maximálny výkon len 3,6 kW. To znamená, že na nabíjanie budete potrebovať minimálne 3,5 hodiny. 

Osobne mi táto špecifikácia dáva reálny zmysel, Multivan bude slúžiť vo väčšine domácnostiach na rozvoz detí a prípadné víkendové výlety. Týždenný rozvoz tak dokážete  zabezpečiť na výlučne elektrický pohon, keďže dojazd, ktorý sme odmerali pri kombinovanom cykle, dosiahol takmer 50 kilometrov. Následne máte k dispozícii spaľovací agregát, ktorý dokáže efektívne pracovať v hybridnom režime aj na diaľnici.

Nový Multivan T7 VS. Transporter T2 - Už to viac nie je dodávka

 

Podrobnejšie sme sa novému Multivanu venovali v našej videorecenzii, kde sa dozviete nielen presné hodnoty nameranej spotreby, ale taktiež aj detailné jazdné vlastnosti a praktickú stránku interiéru. Navyše sme si pre vás pripravili aj milé prekvapenie v podobe Transportéra T2, ktorého majiteľa sme vyspovedali a s autom sme sa aj previezli.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1395 cm3 + elektromotor
Max. výkon 160 kW / 218 k
Max. krútiaci moment 350 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 973 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 941 mm
Výška 1 907 mm
Rázvor náprav 3 124 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 200 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Kombinovaná: 20,7 kWh / 100 km
Benzínový motor
Mesto 12,0 l/100 km
Diaľnica 9,0 l/100 km
Okresky 6,0 l/100 km
Kapacita akumulátora 10,4 kWh
Dojazd na elektrickú energiu 47 km
Maximálny nabíjací výkon 3,6 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 210 min
Doba nabíjania 20 – 80% 120 min
CENA
Základná cena modelu 34 090
Cena testovanej verzie 71 475

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBentley Mulliner Batur je jedným z najkrajších áut za posledné roky
Nasledujúci článokJe toto budúcnosť? Škoda VISION 7S poodhaľuje dizajnové smerovanie značky